Rosewell1983 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598897 Jeg driver på med lappen og har oppkjøring i mars. Så jeg har tenkt på hvilken bil jeg skal kjøpe. Jeg kjenner jo ingen som kan bil så det å kjøpe brukt er litt risiko for meg. Tanken på å kjøpe 7-9år gammal bil for 90.000kr for deretter ha mange reperasjoner...nei tak... tenkte jo på splitter ny bil...Opel Combo til 143000kr og ein VW Caddy til 185.000kr. Det er jo varebil 2seter da men så er det jo kun meg jeg har å tenke på. Tvilsomt jeg starter familie de neste 12årene. Det flotteste hadde vært ein 5seter bil men da må jeg nesten opp mot 230.000 for å finne noe skikkelig. Kom over en artikkel i VG som sa at du kan like så greit kjøpe helt ny bil vis du kjører rundt 15000km i året og skal ha bilen mer enn 6-8år. Noen som vet helt hva forskjellen på Combo og Caddy går i? jeg synes Caddy ser mer solid bygd ut og litt mer ekstrautstyr. Kjøper jeg Caddy kan jeg putte i egenkapital og være ferdig nedbetalt lån på den etter maks 1.5år. Jeg kan jo alternativt kjøpe meg en SkodaFabia som er en 5seter, men den ser jo litt soccermom ut. Som sagt så skal jeg ha meg bil snart, skeptisk til bruktbil, jeg kjører minst 12000km i året i anledning jobb (så kommer fritid kjøring). Jeg vil jo være økonomisk og ser ingen vits med å betale over 230.000kr for en 5seter bil når jeg er singel og bruker bilen til/fra jobb. Og så er forsikringen litt billigere også. Hva synes dere? Valget står helst mellom combo, fabia og caddy. Det som er mest aktuelt for meg er Caddy. Men hva erfaringer har dere med merket? Noen synes nok det vil ver drid å kjøpe helt ny bil med når man nettopp har billappen. Men så er jeg nå heller ikke en som jakter adrenalin heller. Endret 16. januar 2011 av rosewell Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Har du råd, så kjøp ny, det er nå mitt tips. Men husk å regne på forsikring her, fordi du må forvente en forsikringspris på mellom 25 000 og 35 000kr i året. Totalkasko er å anbefale, fordi du får helt ny bil dersom bilen skulle bli over 60% totalskadet i kollisjon. Nye biler har også kostnader som ikke nødvendigvis er helt faste. Dette er f.eks dekk og skader. En liten bulk f.eks koster svært mye, og du vil måtte betale for det. På en varebil har det kanskje mindre å si. Du må betale for service, som fort kan være 5000kr på første og enad mer på de neste. Til gjengjeld får man redusert drivstofforbruk og mindre risiko. Jeg vet nå ikke helt angående disse små varebilene om de vil gi noe poeng fremfor små 5-setere. De er bygd for å frakte varer billig, ikke personer, så trenger man ikke vareplassen, så er det nok bedre å kjøpe en billig småbil beregnet på å frakte personer. Dette gjelder f.eks plass på førersetet (siden bagasjerommet må være stort for å få plass til "statskassen"), støynivå, motoreffekt i forhold til vekt og lignende. Endret 16. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 skjekket det med forsikring....13000kr for det opplegget du sa og 5300kr med delkasko. tror ikke at jeg vil totalvrake bilen akkurat så jeg tror delkasko er mer aktuelt. iallefall frem til jeg har 75% og skal kjøpe ny bil. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Du får ikke lån uten skyhøy rente og krav til veldig høy inntekt uten kaskoforsikring, så spørsmålet da er om du sitter med penger kontant/har hus å sette bilen på? Kaskoforsikring er absolutt ikke noe du engang burde vurdere å velge bort med mindre det er et gammelt vrak du kan kjøpe nytt av på dagen. Får du en påkjørsel fra en eller annen idiot som ikke følger som ødelegger bilen din, så kan du fort bli sittende fra 2 måneder (normal behandlingstid for skadesak der skyldspørsmål er 100% klart) og opp til ett år eller i verste fall flere år før du får noe penger ut av motpartens forsikringsselskap. Har du kaskoforsikring får du fikset bilen din umiddelbart til i verste fall egenandelen (som du får tilbakebetalt dersom du ikke får skyld) samt du får tilgang til leiebil mens bilen blir fikset. Dette kombinert med muligheten for at du totalvraker den selv.. f.eks ved elgpåkjørsel (som man med høye brøytekanter uansett ikke kan unngå dersom elgen bestemmer seg for å hoppe ut i veien). Det er tross alt bedre å sitte igjen med en egenandel (ved dyrepåkjørsel) eller egenandel + bonustap ved andre totalvrakinger (med skyld) enn å måtte kjøpe helt ny bil til x antall 100 000kr. Er du over 23/24/25 år, så vil selvsagt forsikringen bli billigere enn det jeg beregnet. På den lave prisen regner jeg med at det er tilfelle. Endret 16. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 hehe da forstår jeg enda bedre det å få tak i en billig bil de første årene slik at man tilslutt har 75% rabatt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Kjøp den nye Caddyen! Kjørt Caddy, både nye og forrige generasjon, samt kjørt Opel Combo. De 2 første synes jeg er i en klasse for seg selv sammenlignet med Comboen. Eller ville jeg ha undersøkt sitteplassen, husk gitteret står i veien som regel for å ta settet helt bak, noe som kan være ubehagelig i noen biler vist enn er 180 cm og høyere ca. Ellers ser jeg at du har fått mye gode råd angående finansiering allerede, så blander meg ikke for mye inn der, utenom at jeg anbefaler muligheten for at du kan ta lån med kausjonister. Da slipper du sikkerhet i bilen + du får langt lavere rente. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Artikkelen har gode poenger, men den tar ikke hensyn til det gxi nevner: din egen alder. Alder er svært relevant for forsikringspremie, særlig (del)kasko, og jeg ville aldri i verden ha kjøpt nybil med kun ansvarsforsikring. Men igjen har nybiler gjerne lavere drivstofforbruk enn bruktbiler over en viss alder, noe som heller ikke er irrelevant. Selv er jeg 22, har lappen, men kommer fortsatt til å ta bussen i noen år Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Man skulle tro det var bedre å kjøpe en nyere bruktbil med lav km. Da slipper du unna det verste verditapet, og får kanskje råd til en femseter. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Hva med feks. Peugeot 107/Citröen C1/Toyota Aygo? De er jo latterlig billig både ny og brukt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Da ville jeg nok heller kjøpt en Caddy, som nok også er noe sikrere enn disse mikrobilene. Etter over tre år med varebil, kan jeg virkelig ikke si jeg savner de ekstra setene en personbil tilbyr heller. Jeg har mer glede av den ekstra plassen varebilen tilbyr enn de tre setene jeg ikke har bruk for 98% av tida. Spesielt når man er student og gjerne bytter hybel et par ganger i løpet av studieperioden. Eller hva med en nyere varebil med firehjulsdrift? Kangoo, Berlingo, Partner, eller som du har nevnt, Caddy? Endret 18. januar 2011 av >Jonas< Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Da ville jeg nok heller kjøpt en Caddy, som nok også er noe sikrere enn disse mikrobilene. Etter over tre år med varebil, kan jeg virkelig ikke si jeg savner de ekstra setene en personbil tilbyr heller. Jeg har mer glede av den ekstra plassen varebilen tilbyr enn de tre setene jeg ikke har bruk for 98% av tida. Spesielt når man er student og gjerne bytter hybel et par ganger i løpet av studieperioden. Eller hva med en nyere varebil med firehjulsdrift? Kangoo, Berlingo, Partner, eller som du har nevnt, Caddy? Klart du får mye plass for pengene når man kjøper varebil, og det er ofte gode kjøp når man skal ha nyest mulig bil for en billig penge. Poenget mitt er at når det er snakk om over 100.000,- så kan det være greit og se på ny/nyere småbiler som faktisk virker litt mer kultivert, og som sikkert kommer til å bli mer og mer populær nå som det å kjøre bil blir priset opp i himmelen. Personlig foretrekker jeg også å kjøre småbil kontra varebil. Det har litt med småting som sikt rundt seg, motorstøy, utseende samt at jeg aldri har behov for lasterommet, men dette er jo bare mine preferanser. Ellers kan jeg si at jeg av og til har nybil-klargjøringer på nye Peugeot Partner. Absolutt gode biler, og helt enormt mye bedre enn tidligere generasjoner. Verdt en titt kanskje? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26287481 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26268680 Får de også som 4x4, men ligger bare gamle typen på nett: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26192149 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26264363 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Personlig foretrekker jeg også å kjøre småbil kontra varebil. Det har litt med småting som sikt rundt seg, motorstøy, utseende samt at jeg aldri har behov for lasterommet, men dette er jo bare mine preferanser. Det kommer jo litt an på småbilen. Om du tenker på de tre som du nevnte er jo dette biler med små hjul og kort akselavstand. De er jo også svært trange, og baksetene egner seg dårlig for voksne. Bagasjeplass er jo også fraværende. Jeg tviler også på at disse har et lavere støynivå enn de litt større bilene. Beveger man seg opp en klasse i småbilsegmentet derimot, som flere av disse varebilene er basert på, kan jeg skjønne deg. Men da er jo gjerne prisen en god del høyere også. Ellers så er jo forsikringen på sånne biler ofte gunstig, selv med startbonus og en alder av under 23 år. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Nå har jeg ikke lest alle innleggene her. Men Vw golf kan jo være en svært aktuell bil. En 2010-2011 bruktbil som så vidt har blitt innkjørt kan jo være ideelt. Får en NY Bluemotion golf med rcd510 touch screen radio/media/navigasjon og div andre ting til rundt 254k. Er jo norges mest solgte bil, og den er vel ikke så vanskelig og få solgt igjen heller Golfen er jo faktisk ikke så liten heller. Er over 190 selv og folk har ingen store problemer med og sitte bak meg. Endret 19. januar 2011 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 22. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2011 alternativt istedenfor en combo og caddy kan eg velge skoda fabia. hører fra div kanter folks mening om det og det merket....det er dritt, nei bmw er best. vil kanskje ikke få en bil med fancy interiør og formel1 motor, men tilogfra jobb bil vil 60hk være bra det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå