Ilcapo93 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Hvorfor ha med kondomer? Jeg hørte om en som brukte det til å gjøre telefonen vanntett Kan bruke kondomer til å oppbevare vann i eller brukes til litt annet skøy Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Hvis du skal i skikkelig wildy så ha med en sånn GPS brikke så folk kan finne restene av deg Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Hvis du skal i skikkelig wildy så ha med en sånn GPS brikke så folk kan finne restene av deg Restene? Aktiverer man brikken i det man havner i trøbbel så burde man komme ut ac situasjonen i live Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Takk for svar ihvertfall Jeg skal ta bilder under byggeprosessen på skolen Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Hvis du skal i skikkelig wildy så ha med en sånn GPS brikke så folk kan finne restene av deg Er det "Dog-Tag" du mener? sånn man skal knekke av når man finner ett lik? Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 nei, sånn som sender ut signal, sånn som de som går på ski i rasområder har Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 noe EPIRB lignende? Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 jeg vet ikke hva det heter, men tror du skjønte poenget Lenke til kommentar
la7tma Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 jeg har alltid med paracord, det kan brukes til mye rart. goggle på nettet etter paracord å du forstår hva jeg mener. noen trekant tørkler kan også være smart å ha med. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Hvorfor ha med kondomer? enten til å beskytte ting som ikke kan bli våte eller bruke de til å oppbevare drikkevann. i mitt first aid kit, som altid er med på reiser, har jeg følgende: - plaster - støttebandasje - enkeltmannspakker (både store og små) i tilleg til vanlig kompress. - liten saks - to skalpell - gassbind - pinsett - trekanttørkle - steril gas - smertestillende og Imodium - tennstål (ligger dog ikke i first aid kittet men er altid med) og fyrstikker. - liten lommelykt. sikkert glemt noe men tror jeg har fått med alt. noe avd ette er sikkert overkill men som gammel speider synes jeg det er greit å ha med ting som kan brukes i et worst case scenario. Endret 20. januar 2011 av ilpostino Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det viktigaste er vel å fyrst gjere seg opp noken tankar rundt korleis dette overlevelses settet skal brukast. Er det her tenkt eit sett som gjer det meir behagelig å være ute nokre timar lengre en planlagt? Dersom det er snakk om ting som er til hjelp i eit kortare tidsrom så er det utstyr til å tilkalle hjelp som er mest hensiktsmessig og kanskje litt kjekks og liknande for å halde humøret oppe. Skal settet brukast heile året eller berre om sommeren? Dersom dette er eit overlevelsessett for vinterbruk så vil du ha eit heilt anna behov for utstyr en dersom du skal brukke dette om sommeren. På vinterhalvåret bør alt fokuset være ting som hjelper deg å halde varmen. Er ingen vits i proviant for 14 dager dersom du fryster ihjel etter 20 min. Kor lenge skal du kunne overleve på dette settet? Som eg var inne på tidligare, skal du her overleve over natta dersom du mister årene/motoren på båten og må vente til noken kjem og tauer båten din inn til land eller skal du her ha utstyr til å leve og trivast dersom sivilsasjonen skulle gå til grunne medan du er på fisketur. Kva typer skader er for små til at du skal inkludere utstyr og kva typer skader er for store? Det å ha med små plaster er f.eks eit hjelpemiddel som gjer det mindre ubehagelig dersom du snitter deg i fingeren, men det er ikkje til hjelp dersom du skjærer av deg heile handa. Eg har sett mange forskjellige typer overleveslsesett men felles for mange av dei er at dei ofte har meir med komfort å gjere en overlevelse. Du må ikkje ha plaster og smertestillende tabletter for å overleve i villmarka. På den andre sida så vil du kunne gjere svært mykje dersom du har litt kunnskap og ein god kniv, men særlig behagelig blir det nok ikkje. Lenke til kommentar
KapteinFredrik Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Takker for svar. Planen er at settet skal gjøre de mer behagelig å være ute. Kanskje det skal være til noen dager redning, hvis noe skullle akkut skje. Enten båt, motor eller mennesker. Meningen var at det skulle være til sommer halvåret. Lenke til kommentar
saddams_madame Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 ha med stålull uten såpe og ett 9 voltsbatteri. Stålulla består av tynne tråder og derfor gløder de hvis du lar stålulla røre begge polene. Det tar lite plass og funker hvis alt annet er bløtt. Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 ha med stålull uten såpe og ett 9 voltsbatteri. Stålulla består av tynne tråder og derfor gløder de hvis du lar stålulla røre begge polene. Det tar lite plass og funker hvis alt annet er bløtt. Dog det som er promblemet med stålull er at det gløder bare i noen få sekunder... En gnist pinne-ting (husker ikke ordet akkurat nå) ville vært flere ganger mer effektiv... Lenke til kommentar
saddams_madame Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 tennstål? tennstål Lenke til kommentar
RIP Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Ta med en engangslighter med justerbar flamme, "moon blanket", lommelykt med gaffatape surret rundt, tau (7tråders paracord om budsjettet tillater det, hvis ikke fiskesen) og klor eller jod for å desinfisere vann(google it). Antar du har redningsvest og at mobilen er ødelagt. Husk at tre bål på en rekke signaliserer at du trenger hjelp! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 hva er greia med paracord egentlig? Lenke til kommentar
Hoikka Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Skal bestille paracord snart, bruker det i klatringa. Det er et tynt tau som tåler over 200kg og består av masse små tau inni, så det tåler ekstremt og man kan få tynt tau til sying, fisking osv. Ellers så gjør det alt annet et tau tåler. Men man må ikke klatre med det selv om det tåler det. En ulempe er at det "fliser" seg opp hvis man ikke smelter endene. Lenke til kommentar
Ragglefanten Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 tenn stål kniv tyggis overlevelse teppe papir fyrstikker nød bluss/fyrverkeri stål boks til og ha alt oppi og koke ting vannrensings tabbeletter tau kondomer til og bære vann tamponger til og tenne på teip det var alt jeg kom på nå ps husk og gjøre boksen vanntet og fyrstikker kan man gjøre vantett med og dyppe dem i smeltet stearin Lenke til kommentar
douchebag Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Ser mesteparten her dekket, men det jeg kommer på som er i norske militær piloters survivalkit så er det noe til å rense sår med, vanndesinfiskjonssett enmanns, fiskesnøre med krok, drops som vanligvis smaker vondt men som inneholder sukker, når da nøden er stor og humøret er jævlig vil disse smake godt og gi en humørboost. Nødbluss, nødpeiler, røykgranat osv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå