Andrull Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Ehm, hvis du har sølt brus på gulvet, hva gjør du? Jo er da bare å ta litt god gammeldags varmtvann. Eventuelt er ikke vann og zalo særlig dårlig løsning. Bare husk å skylle greit av. Og deretter tørker du godt med hårføner. Voila. Reddet et par PCer som har fått snus, støv og brus i seg. Det er virkelig ikke vanskelig, og har du vært snar med å skru av PCen så tror jeg nok den skal fungere ganske greit. "middel for å fjerne sukker" er vel ikke akkurat vanskelig å finne.... Alle husholdninger og alle såper eller rensemidler gjør nytten sin. Jeg ville ikke annbefalt å dynke hele kretskortene i typ en bøtte eller lignende - da det nok kan tære litt vel mye på plastikken og diverse gummideler osv. om det ekponeres for lenge og ikke får fordampe vekk. Hvis det er store området du må til med å rense så er kanskje en sprayflaske (slik som brukes til hage og bed) med rødsprit gjerne løsningen - så må du til med q-tips og lofrie kluter for å rense vekk dritten. Heldigivs oppløses sukkerklisset rimelig enkelt, men det er fremdels mye erbeid med å rense det alt vekk etterpå. Vet ikke helt om jeg kjøper "tære litt vel mye på plastikk og gummideler". Rødsprit er jo faktisk noe som gjør dette. Van nderimot er ufarlig sånnsett. Bare vær sikker på at du har fått tørket opp alt vannet! Det betyr altså å ta av alle kjøleribber for å få tørket godt under disse! Endret 16. januar 2011 av Andrull Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Ehm, hvis du har sølt brus på gulvet, hva gjør du? Jo er da bare å ta litt god gammeldags varmtvann. Eventuelt er ikke vann og zalo særlig dårlig løsning. Bare husk å skylle greit av. Og deretter tørker du godt med hårføner. Voila. Reddet et par PCer som har fått snus, støv og brus i seg. Det er virkelig ikke vanskelig, og har du vært snar med å skru av PCen så tror jeg nok den skal fungere ganske greit. "middel for å fjerne sukker" er vel ikke akkurat vanskelig å finne.... Alle husholdninger og alle såper eller rensemidler gjør nytten sin. Jeg ville ikke annbefalt å dynke hele kretskortene i typ en bøtte eller lignende - da det nok kan tære litt vel mye på plastikken og diverse gummideler osv. om det ekponeres for lenge og ikke får fordampe vekk. Hvis det er store området du må til med å rense så er kanskje en sprayflaske (slik som brukes til hage og bed) med rødsprit gjerne løsningen - så må du til med q-tips og lofrie kluter for å rense vekk dritten. Heldigivs oppløses sukkerklisset rimelig enkelt, men det er fremdels mye erbeid med å rense det alt vekk etterpå. Vet ikke helt om jeg kjøper "tære litt vel mye på plastikk og gummideler". Rødsprit er jo faktisk noe som gjør dette. Van nderimot er ufarlig sånnsett. Bare vær sikker på at du har fått tørket opp alt vannet! Det betyr altså å ta av alle kjøleribber for å få tørket godt under disse! Hvis du tror at du bare kan dunke hele greien i vann og såpe så tviler jeg på at du vil få gode resultater. Det er plenty med materialer brukt i kretskort, elektronikk og andre ting som (a) kan irre - og det RASKT, hvilket kan permanent kortslutte elektronikk - eller ihvertfall intil du fjerner irringen hvilket fort blir en mye vanskeligere jobb enn å fjerne sukkerkliss. Og (b) noen deler tåler rett og slett ikke vann. Sistnevnte er et mindre problem kanskje, men i unasett tilfelle ville jeg anldri anbefalt overdreven bruk av vann for å rense elektronikk - selv om man evt. tørker det opp fort etterpå. En fuktig duk etterfult av hurtig tørking er det meste jeg ville annsett som trygt, og selv det ville jeg unngått. Rødsprit(etanol) er relativt safe fordi det: - Leder ikke elektrisitet. - Fordamper fort uten behov for grundig tørking og også hjelper med å fordampe evt. vannrester som måtte være igjen om man har brukt vann tidligere. - ikke er kjemisk aggressivt nok (imotsetning til f.eks whitespirit som man absolutt må unngå pga. det "smelter" plastikk) til å ødelegge de fleste komponenter, ihvertfall så lenge man ikke dynker hele maskinen i det. - Hjelper godt med å løse opp kliss slik som sukker. Jada - såpevann er sikkert like effektivt i den sammenheng, men vann bør som sagt unngås av grunnene nevnt over - og etanol vil gjøre en god nok jobb for dette. I tillegg så får du en litersflaske for 20 kroner på en hvilket som helst bensistasjon, så det er lett tilgjengelig. Det er en grunn til at diverse rene alkoholer har tradisjonellt sett vært brukt som den ideelle rensevesken for elektronikk. Vasking med såpe og vann er ikke noe man bør bruke for annet enn plastikkdelene i datamaskiner, slik som f.eks. et tastatur etter at styringselektronikken er fjernet. Det faktum at du ikke har tatt knekken på en PC med vann som rensemiddel er ingen god grunn til å fastslå at det er harmløst - på lik linje med alle som montert datamaskiner uten elektrostatisk kontroll som dermed konkluderer med at "neida - det er ikke noe farlig). -Stigma Endret 17. januar 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Beste må være ren isopropanol. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Såklart er ikke 4-5 forsøk grunn nok til å konkludere med noe som helst. Men det faktum at det fungerer i et nødstilfelle er helt klart. (og et nødstilfelle er akkurat det jeg ville kalt det trådstarter har gjort) Og veldig mye bedre enn å bare kjøpe nye komponenter med en gang. Altså, trådstarter har klart å sølt cola, som får ting til å korrodere langt raskere enn vann, og tror nok at de 5 minutter med et rent vannbad er ganske harmløse å regne i forhold. Bruker du f. eks 5 min lenger på å skaffe deg rødsprit så er jo det argumentet faktisk oppbrukt allerede der. Hvilke metaller er det egentlig du sikter til som ikke takler noen få minutter med vann? Selv de raskeste prosessene er ikke så raske at det ikke takler noen minutter. I hvertfall ikke om de har overlevd et "syreangrep" som cola! Det mangler jo ikke på tilfeller der folk har sølt vann av forskjellig slag ned i PCen, som deretter har fått en tørking og deretter fungerer helt fint. Det faktum at du ikke har tatt knekken på en PC med vann som rensemiddel er ingen god grunn til å fastslå at det er harmløst - på lik linje med alle som montert datamaskiner uten elektrostatisk kontroll som dermed konkluderer med at "neida - det er ikke noe farlig). jeg hadde fint dritet i elektrostatisk kontroll om det var et nødstilfelle, på lik linje som dette tilfellet. jeg ville heller ikke brukt vann med mindre det er helt nødvendig. Rødsprit hadde jeg også unngått om det var mulig. Isoporopanol fungerer bedre og er optimalt om man ønsker å bruke litt tid på dette. Endret 17. januar 2011 av Andrull Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Beste må være ren isopropanol. Det er det, pga. det er renere, men det erlangt i fra så tilgjengelig desverre. For rensing av skit er det nok neppe noen forskjell, men for rensing av CPU er det optimalt om man har tilgang til det. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Såklart er ikke 4-5 forsøk grunn nok til å konkludere med noe som helst. Men det faktum at det fungerer i et nødstilfelle er helt klart. (og et nødstilfelle er akkurat det jeg ville kalt det trådstarter har gjort) Og veldig mye bedre enn å bare kjøpe nye komponenter med en gang. Altså, trådstarter har klart å sølt cola, som får ting til å korrodere langt raskere enn vann, og tror nok at de 5 minutter med et rent vannbad er ganske harmløse å regne i forhold. Bruker du f. eks 5 min lenger på å skaffe deg rødsprit så er jo det argumentet faktisk oppbrukt allerede der. Hvilke metaller er det egentlig du sikter til som ikke takler noen få minutter med vann? Selv de raskeste prosessene er ikke så raske at det ikke takler noen minutter. I hvertfall ikke om de har overlevd et "syreangrep" som cola! Det mangler jo ikke på tilfeller der folk har sølt vann av forskjellig slag ned i PCen, som deretter har fått en tørking og deretter fungerer helt fint. Det faktum at du ikke har tatt knekken på en PC med vann som rensemiddel er ingen god grunn til å fastslå at det er harmløst - på lik linje med alle som montert datamaskiner uten elektrostatisk kontroll som dermed konkluderer med at "neida - det er ikke noe farlig). jeg hadde fint dritet i elektrostatisk kontroll om det var et nødstilfelle, på lik linje som dette tilfellet. jeg ville heller ikke brukt vann med mindre det er helt nødvendig. Rødsprit hadde jeg også unngått om det var mulig. Isoporopanol fungerer bedre og er optimalt om man ønsker å bruke litt tid på dette. Nei, metaller irrer ikke på bare noen minutter (i betydelig grad ihvertfall), men nå svarte jeg dog til rådene om å bade delene via nedsenkning i vann. Da skal det litt mer enn 2 minutter med hårføner til for å tørke det opp - spesiellt på deler der vann kan sipe inn i trange områder der man ikke får tilgang. Kobber er forøvrig en av de værste kandidatene for irring da det oksiderer veldig raskt i tilfelle du var interessert i å vite det likevel, og kobber brukes det som du sikker vet mye av i diverse datakomponenter pga. elektrisk ledeevne. De fleste kortslutninger som oppstår pga. irring er nettop pga. kombinasjonen av vann + uisolerte tynne print-ledere i kobber - dog som REGEL skjer sånt pga. eksponering til fuktighet i lengre tid. Jeg ser dog ingen grunn til å ta unødvendig risiko (eller spesiellt å annbefale det til andre) når det finnes langt bedre alternativer. Kan vann fungere? Ja. Påfører det nødvendigvis skader om du bruker det forsiktig? Nei. Er det ideelt rensemiddel for elektronikk? Absolutt ikke. Poenget mitt var at om man først skal foreslå et rensemiddel så er det rimelig å foreslå noe som faktisk er rimeig egnet - og vann er ikke selv om det evt. kan fungere i et nødstilfelle. Om noe rådsprit virkelig ikke er å oppdrive (så og si alle husstander har vel sånt liggende et sted?) innen rimelig tid så er jo det en helt annen situasjon - og ikke det som jeg faktisk svarte på. -Stigma Endret 17. januar 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Altså, faktum er jo at det er cola som ligger som et godt lag over komponentene her, og surheten i cola får kobber til å korrodere langt kraftigere. Å hele tatt tenke på at også vannet vil og kan korrodere kobberet er jo helt minimalt sammenlignet. Du påpekte i siste posten din at det ikke er skadelig om man er forsiktig, og det er vel egentlig det jeg vil frem til. Mitt bidrag var bare det faktum at vann er en måte å fikse problemet på, og ja jeg er enig i at det finnes mer ideele metoder, men det kan jo være at disse uansett vil lide med tanke på at det tar lenger tid å få fikset problemet. I dette tilfellet er det ikke nødvendigvis mest ideelt å bruke det mest ideele, men det som er mest ideelt OG raskest. (for hver sekund som går så vil colaen gjøre langt mer skade enn det vann ville gjort) Ja, det kan godt hende at rødsprit er raskt tilgjengelig, og da er det bare å kjøre på med det. Det jeg vil frem til i denne posten er at du bare bør kjappe deg, og bruk det du har tilgjengelig. (selv har jeg ingen rødsprit her i huset og vann eller aceton er raskest tilgjengelige stoffene) Lenke til kommentar
maricius Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Tviler på at jeg legger halve pc'n min i badekaret, uansett om det fungerer eller ikke. Det føles for feil spør du meg... Men jeg prøver nok litt forsiktig med rødsprit og et par hundre qtips. Har jeg fortsatt problemer så bytter jeg ut hele driten:) Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Altså, faktum er jo at det er cola som ligger som et godt lag over komponentene her, og surheten i cola får kobber til å korrodere langt kraftigere. Å hele tatt tenke på at også vannet vil og kan korrodere kobberet er jo helt minimalt sammenlignet. Nå vet ikke jeg hvor stor forskjell det er mellom Cola og julebrus når det kommer til "korrodering", men det er som sagt julebrus og ikke Cola. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Anbefaler deg å dunke alt i rødsprit. Ingenting annet å gjøre. Kan ta en liten historie ang tlf jeg klarte å bade i sjøen med :O Den ville ikke på etterpå, la den i et lite kar med rød sprit. Tørket den i ovnen å voila, den funka etterpå. Men dette gjør du på eget ansvar. Kan vær at du aldri får start på den igjen. Men bedre enn ingenting. Å der du levere inn pcen sant, å viss dem bytter du delene, så sei at du skal ha dem gamle med deg også. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Altså, faktum er jo at det er cola som ligger som et godt lag over komponentene her, og surheten i cola får kobber til å korrodere langt kraftigere. Å hele tatt tenke på at også vannet vil og kan korrodere kobberet er jo helt minimalt sammenlignet. Nå vet ikke jeg hvor stor forskjell det er mellom Cola og julebrus når det kommer til "korrodering", men det er som sagt julebrus og ikke Cola. Hehe, nå har jeg ingen anelse om effekten i forskjellig brus, men jeg snakker om raskere korrodering på grunn av den lave pH-verdien og vannet. Så sånnsett så gjelder det spesielt Cola som jo er kjent for ha ganske så lav pH-verdi. Du kan jo prøve å ha en 50-øring i et glass med cola i en dags tid, mener det ska lha ganske grei effekt. Lenke til kommentar
maricius Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 leverte maskinen til reperatør idag, og han var rimelig sikkert på at han kunne redde det meste hørtes det ut som:) og ja, jeg ber evt om det blir byttet deler om å få dem tilbake og muligens få det til å fungere i en annen maskin:) Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Her er en grei guide å følge for den uheldige: http://chrisjean.com/2009/02/05/cleaning-soda-off-a-motherboard/ Lenke til kommentar
maricius Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Reperatør sa det ikke var mye og reparere eller redde. Men heldigvis fikk jeg det på innbo forsikring, så da blir det nok ny pc. Takk for all hjepen folkens:) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Altså, det er jo sjelden alt blir ødelagt da. Skal du bare skrape hele PCen? Har sett ganske krisetilfeller, og alltid fått rettet et par komponenter fra det som er sagt å være ødelagt. Jeg ville nå i hvertfall gjort et forsøk på å fikse den, se hva som fungerer og ikke. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg vil tro at alt vil kunne reddes, bortsett fra HK? Ville i hvert fall gjort et forsøk. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 At han slo på pc-en og prøvde gjentatte ganger, så er nokk det meste som har fått brus på seg fått skader som enten har gjort at det er ødelagt, blir ødelagt over tid, eller fungerer dårligere. Søler en brus over noe, slår av all strømkontakt og renser skikkelig vil trolig mye/det meste kunne reddes, det var ikke tilfellet her. Jeg antar at reparatøren har testet komponentene før han/hun uttaler seg? Lenke til kommentar
maricius Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Skjermkortet er gåent, hk er brent på flere steder. Noe som tyder på at prossesoren er skadet... Og det som er greia, er at det er en bitteliten sjengse sa reperatør at forikringsselskapet vil ha inn den gamle pc'n. Og vist de da ser at det mangeler en hel del deler såeee jaa:) Jada, den er testet og forsøkt renset hk Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Såpass, ja da er det vel ingen sjanse. Lenke til kommentar
maricius Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 En ting jeg lurer på, vist jeg bygger meg ny pc nå. Kan jeg da bruke den gamle hardisken og bare sette inn cd'en som fulgte med windows når jeg innstallerte det på den gamle.og da bare reinnstallere windows? Det er windows 7, visdet har noe å si Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå