Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Sølte brus i Stasjonær pc

Anbefalte innlegg

Hallo!

igår(lørdag) så brukte en kompis av meg gaming pc'n min. det er en gaming pc med inten core i5 og masse andre godsaker.en ganske bra pc, med bra hardware. Han klarte og velte en julebrus med tuten ned i vifta på toppen av pc'n, og ja da sputa det jo julebrus inni hele pc'n. siden i toppen der han velta den sitter det jo en 120 mm vifte.... skrudde av pc'n øyeblikkelig og dro ut alt av strøm. løfta på pc'n og det rant pissestråle med brus ut av bunnen:(((( demonterte pc'n helt mer eller mindre, og tørka alt så godt som mulig med hørføner på svak varme osv. lot alt tørke til idag, og monterte alt, som selvfølgelig var dritseit. maskinen starter opp og jeg får bildet på skjermen og alt fungerer i ca 5 min, helt til det blir svart på skjermen. men maskinen durer å går. prøvde da et annet skjermkort, men det løste ingenting. fikla et par timer til, og brått får jeg bildet!men maskinen var jo driiiiiiiiiiitreg... så jeg prøvde og restarte den. og etter det har jeg ikke fåt bildet på skjemen... noen tips til hva jeg bør gjøre? har sikkert glemt litt av ting jeg glemte, men det er en oppsummering...

takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var dumt å prøve å starte den opp før den var skikkelig ren, mulig du har kortsluttet en del komponenter slik. Seigt sukker er veldig strømførende.

ja, det veit jeg. var JÆVLIG dumt... men det var han som søla som masa på meg om å prøve å starte den, han ville finne ut om han hadde ødelagt den eller ikke. han har ikke peiling på data i heltatt...

... noen tips til hva jeg bør gjøre?

Først bør du filleriste han 'kompisen' og be han finne fram VISA-kortet til faren sin. Så bestiller du ny Sandy Bridge maskin på nettet. 'Kompisen' får selvsagt beholde brus-flaska og gamle-PCen. :tease:

heheheh, den likte jeg!

Lenke til kommentar

Det er kanskje mulig å ta på innboforsikring om datamaskinen var verd en del.

Bare av nysgjerrighet, trekker viften i toppen ned luft?

ja, den trekker ned luft. til cpu vifta som sitter nedenfor... fyfaen så¨jævlig surt at jeg ikke kunne satt pc'n under pulten istedet for vedsidna...:(

Lenke til kommentar

ja, takk for tips:) men tror heller jeg tar med pc'n til pc doktorn(pc reperatør) imorra og lar dem ta en titt på den. siden jeg ikke skal betale for skadene så kan jeg jo ta det på et verksted. hadde jeg ødelagt den selv, og måtte betalt selv hadde jeg såklart byttet deler som var ødelagt selv også. betaler jo ikke 500+++ i timen for at noen bytter deler jeg lett kunne gjort selv:)

Lenke til kommentar

OT:

Jeg tror jeg må finne meg et annet sted og plassere colaen :!:

post-62564-0-13614800-1295209196_thumb.jpg

beklager OT: men hvilket display er det du har i fronten på din PC der? Ble brått litt sikkel rundt munnvikene mine her...

Aerocool V12

En litt svak viftestyring, men kult utseende.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Brus er noe av det værste du kan søle i datautstyr pga. selv om det blir tørt så forblir det seigt, og er vanskelig å tørke ut så mye at det ikke leder strøm og kortslutter ting. I tillegg så e rdet selvfølgleig klissete og stopper opp vifter osv.

Det eneste du egentlig kan gjør er å ta alt fra hverandre - undersøke veldig nøye hvilke deler som faktisk har fått noe sprut på seg - og så gå til verks med å rense med rødsprit eller lignende passende rensemiddel.

Jeg ville ikke annbefalt å dynke hele kretskortene i typ en bøtte eller lignende - da det nok kan tære litt vel mye på plastikken og diverse gummideler osv. om det ekponeres for lenge og ikke får fordampe vekk. Hvis det er store området du må til med å rense så er kanskje en sprayflaske (slik som brukes til hage og bed) med rødsprit gjerne løsningen - så må du til med q-tips og lofrie kluter for å rense vekk dritten. Heldigivs oppløses sukkerklisset rimelig enkelt, men det er fremdels mye erbeid med å rense det alt vekk etterpå.

Det var ikke veldig lurt å starte maskinen før du hadde renset alt grundig. du kan evt. ha gjort permanent skade - eller ikke - det er umulig å si før alt er renset opp.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, tar en tur innom pc doktorn imorra og hører hva dem sier. Evt om dem har noe middel som fjerner sukker, eller om jeg ovelater jobben til dem.... Og ja jeg klar over at det ikke var lurt å starte den, men som sagt tiligere så masa han som hadde gjort det noe helt forferdelig. Fordi han var sikkert stressa over at han ikke viste om han hadde ødelagt pc'n min. Skaden er skjedd, og det kan igrunn bare bli bedre. Ikke værre:( godt mulig jeg kjøper nytt hovedkort og skjermkort, som jeg setter i denne pc'n. Og prøver din renseteknikk på det gamle kortet og setter det i en gammel pc. Som har bruk for et " nytt" kort:) er vel rimelig sikker på at cpu'n ikke er skadet, med mindre jeg har kortslutta hovedkortet så det sendte 12v inn i cpu'n ellerno.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...