Læremester Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Noen som har god greie på hva som finnes av programvare til å føre et mindre firmaregnskap sjøl? Jeg ble nærmest pånarret å kjøpe Mamut Office Start av en flink selger, men jeg ble virkelig skuffet da jeg begynte å bruke programmet. Synes det er litt for mange bugs og halvferdige løsninger, må i mange tilfeller være årvåken med hva som skjer på skjermen for at det ikke skal bli feil. Jeg har sjølsagt tatt opp dette med leverandøren, men får lite gehør. Hadde bedriften vist like stor iver i å bistå meg som da de solgte meg programmet, tror jeg Mamut kunne bli en brukbar løsning. Men altså: Hva finnes av alternativer til Mamut Office Start? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg har ikke noen erfaring, men har fått 'spam' fra dette; www.k-software.net Kanskje noe du kan sjekke ut;-) Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hva med K-Soft sin Fakt 2000 Forslaget er like seriøst som jeg oppfatter K-Soft Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Såvidt jeg vet er det bare et faktureringsprogram. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Har selv brukt mamut sine løsninger samt to andre og forkastet alt sammen. Mamut virket som du sier ustabilt og uferdig. Tiden jeg brukte på å føre regnskap ble uforholdsmessig høy. Etter samtaler men min mentor konkluderte jeg med at jeg ikke brukte nok tid på kjernevirksomheten. Altså måtte jeg sette bort ting som regnskap. Jeg brukte den tiden jeg fikk frigjort på prospecting og det resulterte i mer nysalg for meg, og mer igjen på bunnlinjen. Poenget mitt er at ofte kan det virke som om regnskapsføring koster mange penger. Eller som selgerne av mamut o.l. produkter sier, "å føre eget regnskap gir deg unik oversikt over tilstanden i ditt eget firma". Jada det stemmer nok det men til hvilken pris? Husk det er okonomiske kostnader forbundet med å føre regnskapet selv like mye som tidsmessige kostnader. Og ofte er tiden din mer verdt til verdiskapende arbeid enn til å gjøre rutine arbeid som å føre regnskap. Regnskapsfører gir meg akurat så dype rapporter jeg ber om. Dessuten kan jeg gå online og ta ut rapporter akkurat når jeg vil. Det å ha en regnskapsfører gir meg også en erfaren sparringspartner som ofte kan hjelpe med alt fra skattespørsmål til lønsomhetsanalyser og avviksoptimalisering. En regnskapsfører er en fagperson med stor kunnskap innen sitt felt og jeg er derfor trygg på at kvaliteten på regnskapet er bedre nå. Dessuten betaler jeg ikke unødig mye skatt. For å holde kostnadene til regnskapsfører minimale brukte jeg lenge faktura.no til å sende ut fakturaer og håndtere purringer automatisk. Den tjenesten fungerte helt etter hensikten. Kostet vel kun en femmer eller så per utsendt faktura, og da slapp jeg følge med om pengene kom inn, slapp styret med purringer og frister. Og har du mye faste kunder er det ennå enklere :-) Jeg vil rett og slett fraråde å bruke tid på regnskapsføring. Det er så mange andre viktige ting en heller bør bruke tiden på. Og er ting ellers på skinner i bedriften så bruk oppsart tid på å drikke vin med kona eller ta henne med på enn bedre middag. Husk selgerne av erpløsninger, regnskapsprogrammer etc de skal ha størst mulig bonus når månden er over. De er de siste du bør lytte til. Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Jo, du skal ha takk for råd og vurderinger, det er alltid kjekt å få med seg. Men det er alternativer til dataprogrammet Mamut til regnskapsføring jeg er på utkikk etter. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jo, du skal ha takk for råd og vurderinger, det er alltid kjekt å få med seg. Men det er alternativer til dataprogrammet Mamut til regnskapsføring jeg er på utkikk etter. Skjønner jo det men tenk deg litt om nå. Kan du gi meg 3 gode grunner til å føre regnskapet selv? Og la meg legge til at disse grunnene må være dine egne, ikke repeter det flinke selgere fra mamut har sagt til deg i en salgsamtale. Gi meg 3 gode og gjennomtenkte grunner og jeg skal gi deg like mange alternativer til mamut :-) Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg har så lite firma at jeg sparer mye på å føre regnskapet selv. Tar bare en-to timer per måned og sparer kr 20.000 på det Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg har så lite firma at jeg sparer mye på å føre regnskapet selv. Tar bare en-to timer per måned og sparer kr 20.000 på det Tja det der var ikke noe godt argument slik jeg ser det. Om firmaet ditt er så lite at du du fikser regnskapet selv på to timer per måned må jeg gå utifra at du har god erfaring i å føre regnskap eller at bilagsmengden er svært begrenset. Er det svært få bilag si >5 per måned bør du virkelig sjekke en gang til med forskjellige regnskapsførere. Tror nok du skal langt under 20K per år. Slik jeg ser det er da kanskje den beste løsningen å finne en solid regnskapsfører som tillater at du tar deler av dette selv. Slik som faktura, purring etc. Da minimerer d kostnader samtidig som du sikrer faglig høyt nivå og korrekt ført regnskap. Glem heller ikke verdien av kontanstrøm analyser og optimalisering som en regnskapsfører vil hjelpe deg med. Har du liten eller ingen praktisk erfaring med å føre regnskap vil realiteten være at du fort bruker svært mye mer tid enn de 1-2 timene per måned du skisserer. Bare det å sette opp grunnoppsettet med korrekte kontoplaner kan være frustrende. Og husk at gjør du feil her så følger disse feilene deg utover regnskapsåret. Dessuten så er det for de fleste regnskapsystemer kostnader forundet med kjøp, samt årlig lisens. Dessuten så må du alltid ha i bakhodet at det kan bli problemer underveis. Om ting går feil under et momsopgjør eller årsavsluttning hvor finner du hjelp da? Support brenner fort mange mange lapper i kostnad. Alt for ofte tenker nyettablerte helt feil i forhold til regnskap. De får en pris på jobben og tenker at det blir altfor dyrt. Sannheten er vel oftere at om et foretak ikke klarer å forsvare et utlegg på 12-20K i året til regnskapsfører så bør en kanskje vurdere forretningsmodellen og forrentingsplanen en gang til. Har du så liten inntekt i selskapet ditt at du mener 20K er uforsvarlig og du likevel har et sterkt ønske om å lære deg å føre regnskap, ja da er det kanskje mer riktig å søke på deltidsjobb som regnskapsmedarbeider hos en regnskapsfører eller revisor. Vel jeg skriver ikke dette for å disse deg eller for å rakke ned på din virksomhet. Jeg skriver det for at du skal tenke grundig igjennom din egentlige motivasjon for å føre regnskap. Selv rotet jeg bort altfor mange timer på en unødig oppgave som for meg tok for mye tid i forhold til resultatet. Og jeg har også sett mange andre gå i akkurat samme fellen når de starter opp for seg selv første gangen. Uansett det er et par gratis løsninger også. Som ikke koster noe og ikke har lisens. Her står du helt på bar bakke om noe skjærer seg og du har kun et forum å støtte deg på. Med litt erfaring fra før kan det likevel være et greit alternativ. Les hele testen og bruk også google så ser du at mange har gått i denne fellen før deg. En test av regnskapsprogrammer fra Pcworld noen år gammel men den får deg igang i allefall. Vil likevel minne deg om fatura.no. Gå inn og les der. Dessuten finnes det også noen gratis fakturaprogrammer der du kun betaler blekk og papir/porto for å sende ut faktura. Tror det som blir best og billigst er at du og regnskapsfører setter dere ned og går gjennom dine behov samt blir enige om en fordeling slik at du kan gjøre noe av arbeidet selv og at regnskapsføreren tar resten. Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Det er likevel alternativer til Mamut Office Start jeg ser etter, ikke noe annet Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Vel i linken jeg ga deg har du du det du trenger. Gå inn på de forskjellige programmene og se hvem som tilbyr det dy trenger. Mange er modulbaserte og du kan legge til moduler etter behov. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Unimicro eller Visma, er to forskjellige regnskapsprogrammet Se http://www.unimicro.no/ eller http://www.visma.no/ Mulig en av disse kan være noe for deg Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Takk. Det kan godt være. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Ærlig talt, GOOGLE! Lenke til kommentar
Loven Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Beklager sent svar på spørsmål, og du har sikkert funnet et program. Men jeg kan ikke la være å svare likevel. Matrix Økonomisystem koster 580 kroner i året inkl. support. Da får du et godt regnskapsprogram og faktureringsfunksjon for under halve prisen av konkurrentene. De har topp service. Jeg har hatt dem i mange, mange år og fikk anbefalt programmet av andre som var like fornøyde som jeg nå er... Lenke til kommentar
Loven Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Beklager sent svar på spørsmål, og du har sikkert funnet et program. Men jeg kan ikke la være å svare likevel. Matrix Økonomisystem koster 580 kroner i året inkl. support. Da får du et godt regnskapsprogram og faktureringsfunksjon for under halve prisen av konkurrentene. De har topp service. Jeg har hatt dem i mange, mange år og fikk anbefalt programmet av andre som var like fornøyde som jeg nå er... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå