Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan takler man stress?

Creus

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år vært interessert i stress. Hvordan stress oppstår og hvordan hvert enkelt menneske takler stress synes jeg er beundringsverdig og utrolig interessant. Jeg studere ofte personers kroppsspråk og hvordan de ordlegger seg når de blir satt under press eller i en situasjon der stress og nervøsitet slår inn. Jeg "analyserer" alltid situasjoner der jeg blir stresset, og prøver å finne ut hva jeg bør gjøre bedre neste gang. Bjarne Riis vil jeg trekke frem som en utrolig god stressmestrer. Dansken eier det danske sykkellaget Team Saxo Bank - Sungard og har gang etter gang uttalt seg i media med den største ro selv under de største stormer.

Så jeg vil gjerne spørre om dere har noen råd for å takle stress og er dere god til å takle stress?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg stresser fryktelig, prøver jeg alltid å stoppe opp, stå bom rolig og nullstille meg helt. Det fungerer for meg.

Ved å nullstille meg mener jeg at jeg bare tenker på hva jeg skal gjøre og ikke tenke på hva som kan gå galt hvis jeg f.eks skulle ha dårlig tid.

Men, jeg er ikke alltid like flink til å takle stress. Hvis jeg stresser glemmer jeg ofte det jeg skrev først. :p

Lenke til kommentar

Er jeg godt forberedt, kan jeg prate til hvem som helst.

Er jeg dårlig forberedt, blir jeg veldig nervøs og kan fort begynne å pusle med ting noe som kan ødelegge selve praten. Men da har jeg alltid min kjære snus som faktisk får meg i mere fokus.

Er jeg stresset hjelper iallefall snus, mo.

Lenke til kommentar

Er jeg godt forberedt, kan jeg prate til hvem som helst.

Er jeg dårlig forberedt, blir jeg veldig nervøs og kan fort begynne å pusle med ting noe som kan ødelegge selve praten. Men da har jeg alltid min kjære snus som faktisk får meg i mere fokus.

Er jeg stresset hjelper iallefall snus, mo.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Det spørs i hvilken situasjon du mener?

Etter å ja jobbet som servitør i 1,5 år tror jeg at jeg har fått opplevd ulike former for stress bare der.

Ellers har jeg jo opplevd stressfulle situasjoner i daglig livet sånn ellers.

På jobben da det var skikkelig hektisk og stressende pleide jeg alltid bare tenke på at hvis jeg lot meg stresse totalt for å så - Gi opp.

Ville jeg mistet eventuel tips. (som oftest fikk jeg mye i tips, og ved å tape dette - kunne jeg ikke la meg stresse).

Ellers var det alltid fint å kunne ta seg en røyk for å koble av litt, og f.eks få en annen servitør til å ta seg av det.

Ved foredrag osv da jeg har kommet forseint eller ikke er godt nok forberedt har jeg noenganger blitt litt stresset.

Det som hjalp meg de gangene - var vel egentlig å bare lukke øynene og si inni meg at dette går bra, i tilleg til å gå gjennom alt sammen i huet før du presenterer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...