Gå til innhold

Arbeidsgiver utbetaler mengde feriepenger etter hvor mange dager ferie man tar. Er dette lovt?

Windoge

Anbefalte innlegg

Nå er vi inne i et nytt år, og i følge min arbeidsgiver kan jeg ta ut ferie når jeg ønsker. Jeg fikk faktisk beskjed om at det vil være et meget stort pluss om jeg tok ferie før det ble sommer med tanke på at de fleste ønsker ferie da.

Men i følge noen "nye regler" blir jeg å få utbetalt feriepenger etter hvor mye ferie jeg tar. Det vil si at dersom jeg ønsker å å f.eks dra til syden i 3 uker, så blir de å holde av feriepenger for 2 uker, enten om jeg vil eller ikke.

Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare mulig/lovlig, men selve hovedregelen i ferielovens §11: Deles ferien skal feriepengene deles tilsvarende. Men siste ledd av paragrafen, dvs "Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie..." bør jo gi en mulighet for å betale ut alt, så lenge de tre ukene utgjør hoveddelen av ferien. Spørsmålet er hvordan man tolker ordet "kan", om det er opp til arbeidsgiver eller arbeidstaker å avgjøre.

Lenke til kommentar

Ikke bare mulig/lovlig, men selve hovedregelen i ferielovens §11: Deles ferien skal feriepengene deles tilsvarende. Men siste ledd av paragrafen, dvs "Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie..." bør jo gi en mulighet for å betale ut alt, så lenge de tre ukene utgjør hoveddelen av ferien. Spørsmålet er hvordan man tolker ordet "kan", om det er opp til arbeidsgiver eller arbeidstaker å avgjøre.

I og med at loven gir rettigheter til arbeidstaker vil bruken av ordet 'kan' normalt tilsi at arbeidsgiver kan avgjøre dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...