Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vikingtiden

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått en oppgave i historie hvor jeg skal skrive om hvorfor vikingene ekspanderte og drøfte årsakene til hvordan de fikk makt i tidlig middelalder.

Jeg er ikke særlig god til å drøft og jeg finner ikke mye info:

"Det har blitt lansert mange teorier om hvorfor vikingtoktene oppstod. Alt fra overbefolkning, skiftende klimatiske forhold mm. Riktig nok var det nokså kummerlig, spesielt på vestlandet, med et inneffektivt jordbruk. Men, hovedteorien er likevel at de kom fra et land med små muligheter til rikdom for de fleste. De såg mulighetene som var langs dårlige bevoktede kystlinjer og øyer og bestemte seg for at dette ville de ha. Med andre ord, god gammel grådighet. Norden var også en av de få stedene i Europa som ikke hadde lagd seg under kristendommen, noe som kan ha trigget noen av angrepene, f.eks på kloster."

TAKK FOR ALL HJELP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av det du skriver stemmer. Man kan si at det er flere ytre og indre årsaker til ekspansjonen, og at ekspansjonen hadde 4 faser.

Indre grunner: Norge hadde fått tak i Jern, og kunnskapen om å bygge vikingskip. Etter hver gang de kom hjem fra England, ble båtene og/eller våpnene forbedret for å styrke taktikken ytligere.

Det var også blitt en befolkningsvekst i Norge, grunnet overskudd i mat som gjorde at familiene kunne bli større. Det var derfor mindre plass til nye og større familier som trengte jord for å ernære seg. Dette førte til at mange ble vikinger. Å dra viking betyr forøvrig å dra på tokt.

Ytre grunner: Europe var utrolig svakt, noe som var lett å utnytte.

Fase 1: Vikingene dro uorganisert i små båter, for å plyndre et svakt land. De var forsiktig til å begynne med, og utforsket England for å se hvor det lønte seg å plyndre.

Fase 2: Større og større vikingskip ble bygget, og vikinger fra flere steder samarbeidet for å plyndre steder som var mer beskyttet. Man kan altså si at det var velorganiserte.

Fase 3: Vikingene fikk med kongene sine og dro i nærmest hærer for å plyndre England.

Fase 4: Vikingene dro i organiserte puljer, hvor kongene ble med. Mange av dem etablerte seg tilogmed, derfor England idag har noe norske ord og tradisjoner osv.

Håper dette hjalp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

De dro også som handelsmenn.

De etablerte byer (Dublin, York etc) og egne samfunn.

De etablerte ("stor")ting på Isle of Man.

Vikingene kom ikke bare fra Norge men også fra Danmark og Sverige.

Normandie ble utgangspunktet for erobringen av England (1066).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...