Caliber Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg eier et Canon 50D som nå har begynt å vise tegn på å trenge en rens i form av mørke flekker på bildene mine. Er livredd for å gjøre dette selv uten veiledning, og lurer derfor på hvor man kan få utført dette i Oslo-området til en nogenlunde overkommelig pris. På forhånd takk! Mvh, Haakon Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Har du forsøkt med blåsebelg? Jeg bruker en "øreskyllepumpe" som jeg har kjøpt på apoteket for nesten ingenting. Den er av myk rågummi og fullstendig ufarlig for hus, sensor, speil og alt. Sett kamera i sensrorrens-modus, plukk av objektiv, hold huset sånn at objektivåpningen vender nedover så rusk kan falle ut, sett i gang og pump luft inn på sensor. Funker fjell! Dette vil nesten alltid være nok, men hvis du etter flere forsøk har noe som ikke blir borte, så må du kanskje våtrense, det har jeg aldri behøvd så det skal jeg la andre forklare. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Har våtrenset mitt kamera selvl mange ganger med flott resultat. Jeg stakk innom AV-HARDWARE i Rådhusgata og kjøpte meg et rensesett. Det var ganske dyrt, men senere fant jeg ut at man praktisk talt det samme greiene på Japan Photo til en utrolig billig pris: 50 rensepinner til 400kr (Dust Wand Kit). Om du absolutt vil ha proffer til å gjøre det for deg kan du få gjort det hos mange kamerasjapper. Bare ring en. Mener å huske at det koster 500kr per gang (i hvert fall der jeg spurte, i Trondheim). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Dust-aid fungerer fint og "alle" klarer og fikse biffen selv Husk,les bruksanvisningen nøye. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Dust-aid fungerer fint og "alle" klarer og fikse biffen selv Det er tørr-rens. Hvordan funker det på pollenstøv og lignende som "sveiser" seg fast? Høres skummelt ut om det er støvpartikler som blir dratt utover av silikonen ... Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Lurer på det samme som 8086 før jeg eventuelt kjøper, takk for forslag så langt! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Dust-aid skal ikke draes utover, bare et lett trykk nedover for og fjerne partikler av fast substans, men er det partikler som har satt seg godt fast er det bedre og bruke en våtrens, problemet med våtrens er at svaberen draes utover sensoren og kan lage riper av skarpe partikler så man må bestandig bruke en blåsepumpe eller lignende først,bruk aldri trykkluft fra en kompressor. Her kan dere lese om de forskjellige rensemetodene. Jeg bruker green-clean produkter vakuum og våtrens etter behov, men det holder nesten alltid med en blåsepumpe, vet ikke om man får tak på green-clean lengere i Norge. Endret 17. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Jeg vekker denne tråden til live igjen, da jeg sliter med en møkkete sensor, som det ser ut til å være et belegg på - tidligere eier var storrøker, så jeg mistenker at det rett og slett er en tobakksfilm... Har prøvd sensorswaps med rensevesken som fulgte med, og det gjorte bare vondt verre ... Prøvder så dust-aid som fjernet noe støv ... Noen forslag. Er lysten til å finne frem noen q-tips og teknisk sprit Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Lurer på det samme som 8086 før jeg eventuelt kjøper, takk for forslag så langt! Har prøvd den der varianten, og den er ikke spesielt bra - heller ikke blåsebelg er spesielt bra. For meg fungerer følgende best: Visible Dust Wand i passende størrelse Dust Aid fluid Disse to fungerer utrolig bra sammen, til tross for at Visible Dust advarer mot å bruke andre sin fluid Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Noen forslag. Er lysten til å finne frem noen q-tips og teknisk sprit Dårlig med forslag, så jeg prøvde meg med q-tips og isopropanol. Funket fint det - og de trådene som ble igjen tok dust-aid seg av. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå