Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva bør jeg velge i 2. klasse?

Anbefalte innlegg

Du kan ha de fagene i utlandet, men det er jo selvfølgelig varierende hvor god kvalitet det er på undervisningen og hvordan pensum er i forhold til norsk pensum.

Har du tenkt å ta en utdanningen på et norsk universitet/høyskole som har noe med realfag å gjøre?

Jeg vet ikke. Det er sånn High School Year. Jeg tror ikke de har realfag. JEg har tenkt å reise til Oxford hvis jeg skal på et utvekslingsår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok de har realfag der.

I Austrlia:

Velge fag

EF High School Year studenter må følge undervisning i engelsk og australsk historie. Australske studenter må også vanligvis ha matteundervisning. Du kan også velge masse andre spennende fag som:

* Australsk litteratur

* Kjemi

* Biologi

* Fransk

* Økonomi

* Avansert matte

* Kunsthistorie

* Fysikk

* Sløyd

* Samfunnsfag

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg sa.

vet du om det er slik sånn Norge at det 2 to forskjellige matte? p-matte (den lette) og t-matte (den vanskelige)? Jeg antar at r-matte er den ''avansert matte''?

Siden jeg ikke har vært utvekslingsstudent i Australia, eller noen andre steder for den saks skyld, vet jeg ikke noe om det. Det er en ekvivalent til R1 du er ute etter.

Lenke til kommentar

Hei!

Anbefaler deg virkelig å tenke deg godt om før du velger de fagene (R1, Fys 1, Kjemi 1 og Bio 1). Før du velger fag anbefaler jeg deg sterkt å tenke i gjennom hva du vil bli med utgangspunkt i hva du liker å jobbe med. Har du ikke noen spesielle tanker om dette, så velger du realfag etter interesse. Det er ikke noen vits i å velge kjemi hvis du er totalt uinteressert i faget-de studiene som krever kjemi, handler mye om dette faget.(F.eks medisin). Er du interessert i matte, så kan du jo velge fysikk og R1-med de fagene kommer du bla inn på sivilingeniør. Det siste faget som nevnes, biologi, kreves ikke på noen studier i Norge. Dette kan du velge hvis du er interessert i plante- og dyrelære og kroppen. Arbeidsmengden i biologi er rimelig undervurdert. For å gjøre det bra i bio 1 må man jobbe jevnt og strukturert. De som tror faget er en hvilepute tar veldig feil. Av erfaring velger mange bio 1, fordi de tror det er et "slappe av" fag.Tipset mitt er altså å ikke velge bio 1 hvis du ikke interesserer deg for det. Til kjemien: det hjelper ikke med alle realfagene hvis du ikke er interessert i dem. For å komme inn på et studie ser de på karakterene, mens noen studier også har spesielle fagkrav(medisin, siving etc)

Håper dette hjalp!

• Liker 1
Lenke til kommentar

hvis f.eks jeg får 3 i et av de avgangsfagene, hva må jeg gjøre hvis jeg vil få en bedre karakter i det avgangfaget?

Tenker du på avgangsfagene i vg1 eller vg2? Uansett er det de samme reglene. Du kan forbedre karakterene dine så mange ganger du ønsker, men det er noe du må være klar over. Du må forbedre de/den karakteren/karakterene i løpet av dine tre år på videregående for at du skal kunne komme i primærkvoten til studier med de forbedra karakterene(kvoten med lavest poengkrav). Forbedrer du de etter vgs kommer du i ordinærkvoten (kvoten med høyest poengkrav). Mitt tips: stå på når du går på vgs, så kommer du inn på det du vil, og du slipper også å ta opp fag!:)

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar

hvis f.eks jeg får 3 i et av de avgangsfagene, hva må jeg gjøre hvis jeg vil få en bedre karakter i det avgangfaget?

Tenker du på avgangsfagene i vg1 eller vg2? Uansett er det de samme reglene. Du kan forbedre karakterene dine så mange ganger du ønsker, men det er noe du må være klar over. Du må forbedre de/den karakteren/karakterene i løpet av dine tre år på videregående for at du skal kunne komme i primærkvoten til studier med de forbedra karakterene(kvoten med lavest poengkrav). Forbedrer du de etter vgs kommer du i ordinærkvoten (kvoten med høyest poengkrav). Mitt tips: stå på når du går på vgs, så kommer du inn på det du vil, og du slipper også å ta opp fag!:)

Håper dette var til hjelp!

Ok, men jeg kom på et spørsmål til; Vet du noe om de realfagspoengene? Jeg tenker å ta r1, kjemi og fyskk (kanskje biologi). Jeg har funnet en liste over de forskjellige programfagene og poeng til hver enkelt. Hvordan får jeg maks poeng liksom? PÅ matte r1 står det 0,5 poeng, får jeg uansett 0,5 poeng så lenge jeg ikke stryker? eller må jeg oppnå en viss karakter for å få det poenget?

takker for svar

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar

Det er viktig å tenke på: "Hva kan passe for meg?" I VG2 hadde jeg fagkombinasjonen: kjemi, biologi, matematikk S1 og internasjonal engelsk. For realfagenes del synes jeg at det var akkurat passe. Engelsken valgte jeg egentlig bare fordi det ikke var så mange andre muligheter å velge mellom...

Jeg valgte opprinnelig matematikk R1 istedenfor S1, men etter bare to uker måtte jeg kutte det ut, altfor mye arbeid etter min smak. Biologien på sin side var jeg egentlig ikke helt fornøyd med i begynnelsen, men det ble bedre utover. I Norge er jo ikke biologi et krav for å komme inn på noen universiteter eller høgskoler, faktisk ikke på biologi-studier en gang! Men biologi er absolutt et fag å anbefale, jeg angrer ikke på at jeg fortsatte med biologi for å si det sånn :thumbup:

Kjemi var absolutt mitt favoritt fag i fjor, og ikke spesielt vanskelig i forhold til hva kjemi 2 er. Jeg klarte fint å følge med i undervisningen, og muligheten til å være noe på lab var mitt i blinken for meg!

Når det gjelder fysikk er det et fag jeg ikke har vært borti, men de som har hatt det har fortalt at det er R-matematikk i praksis...

Finn ut hvor mye tid du har å bruke til skolearbeid, velger du en hard kombinasjon, kan det fort gå utover andre ting dersom du ikke er vant med mye arbeid. Og igjen spør deg selv: "Trenger jeg virkelig disse fagene i utdannelsen min?" I mange tilfeller (om du ikke skal studere medisin og ingeniør) trenger du f.eks. bare R1, som du kan ta over ett år (faget R1) eller over to år (S1 + S2).

Lenke til kommentar

Det er viktig å tenke på: "Hva kan passe for meg?" I VG2 hadde jeg fagkombinasjonen: kjemi, biologi, matematikk S1 og internasjonal engelsk. For realfagenes del synes jeg at det var akkurat passe. Engelsken valgte jeg egentlig bare fordi det ikke var så mange andre muligheter å velge mellom...

Jeg valgte opprinnelig matematikk R1 istedenfor S1, men etter bare to uker måtte jeg kutte det ut, altfor mye arbeid etter min smak. Biologien på sin side var jeg egentlig ikke helt fornøyd med i begynnelsen, men det ble bedre utover. I Norge er jo ikke biologi et krav for å komme inn på noen universiteter eller høgskoler, faktisk ikke på biologi-studier en gang! Men biologi er absolutt et fag å anbefale, jeg angrer ikke på at jeg fortsatte med biologi for å si det sånn :thumbup:

Kjemi var absolutt mitt favoritt fag i fjor, og ikke spesielt vanskelig i forhold til hva kjemi 2 er. Jeg klarte fint å følge med i undervisningen, og muligheten til å være noe på lab var mitt i blinken for meg!

Når det gjelder fysikk er det et fag jeg ikke har vært borti, men de som har hatt det har fortalt at det er R-matematikk i praksis...

Finn ut hvor mye tid du har å bruke til skolearbeid, velger du en hard kombinasjon, kan det fort gå utover andre ting dersom du ikke er vant med mye arbeid. Og igjen spør deg selv: "Trenger jeg virkelig disse fagene i utdannelsen min?" I mange tilfeller (om du ikke skal studere medisin og ingeniør) trenger du f.eks. bare R1, som du kan ta over ett år (faget R1) eller over to år (S1 + S2).

JEg er usikker nå, enten er det revisor eller ingeniør. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal studere i framtiden. Derfor ønsker jeg å velge de programfagene som kan passe med de fleste yrker.

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar

Matte(R1) og fysikk i 2. klasse er kanskje hardt for de fleste, men det gir også flest muligheter. Med de fagene + R2 og et annet realfag i 3. klasse er du kvalifisert til det meste.

Uansett, jeg råder deg til å ikke velge 4 realfag (kanskje selv ikke 3) med mindre du er av typen som enten jobber knallhardt, eller tar logiske fag lett. Har du under (eller lik, imo) 4 i Matte og naturfag på vg1, så se frem til mye jobbing!

Lenke til kommentar

JEg er usikker nå, enten er det revisor eller ingeniør. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal studere i framtiden. Derfor ønsker jeg å velge de programfagene som kan passe med de fleste yrker.

Fra siden: Utdanning.no står det følgende om revisor utdannelsen: "Du bør ha et godt grunnlag i økonomi/matematikk fra videregående skole". En ting å tenke på kan kanskje være: Samfunnsøkonomi, Matematikk R1 + R2, Fysikk 1 og Kjemi 1+2.

Angående ditt ønske om å bli ingeniør, så fant jeg litt her: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ingenior . Som du ser kan du faktisk ta et forkurs i ingeniør før du begynner på selve studiene. Hva slags ingeniør tenker du på? Bioingeniør, ingeniør innenfor Kjemi eller hva? Søkte opp Ingeniør på samordna opptak sine sider, så kan du klikke inn på hvilken ingeniørutdannelse du er interessert i. Ser f.eks. at på ingeniør innenfor Kjemi er Matematikk R1 + R2 og Fysikk 1 krav. Men kjemi er nok også et lurt fag å ta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...