Gå til innhold

Hjelp!, Fc fuckt etter instalert mac

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har windows 7 på pcn min. instalerte ubuntu, og nå Mac OS X. Når jeg instalerte mac valgte jeg patchen Chamelon til booter. Etter instalasjonen er fullført, restarter jeg og ingen ting skjer. Jeg tar win7 cdn og prøver å reinstalere windows 7, men det går ikke. Nå nor jeg starter opp kommer Ubuntu, men den vill ikke starte, det kommer bare error opp. Og når jeg starter windows 7 kommer det opp den windows 7 repair tingen, der det kommer error opp etter å ha prøvd å fikse startupp.

Jeg har en Acer aspire 7735zg.

Intel og Ati radeon.

Noen som har instaler mat på en lignende acer som vet hvordan jeg skal gjøre det for at den kan starte opp der jeg velger hvilket opprativsystemn jeg skal velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er bootloaderen, ja. Problemet ditt kommer når du skal starte opp fra harddisken, og da er det høyst sannsynlig bootloader og/eller MBR som ikke er i orden.

Kort om booten:

1. BIOS starter, på hovedkortet

2. BIOS starter den enheten du har valgt skal bootes fra (som regel harddisk eller CD/DVD)

--> som regel sjekker den først om det er en CD i tray, hvis ikke booter den fra HDD

3. (dersom det ikke er noe i tray) BIOS prøver å starte fra harddisken, og bootloaderen får ansvar for å starte et operativsystem. Det er her du velger hvilket OS du vil starte om du multibooter flere samtidig.

Ellers kan det også tenkes at det er noe problem med MBR-en din. Du fulgte ikke noen guide for multibooten? Fant en her. Kan være nyttig.

Du laster ned en ISO som du brenner og booter fra, så installerer bootloader fra. Jeg ville lagt denne på en egen partisjon om du skal ha flere OS, ellers får du problemer med å boote om du skal fjerne operativsystemet som ligger på samme partisjon som bootloaderen. Regner med du kan litt om partisjonering siden du har fått til multiboot i det hele tatt.

PS: siden du ikke har lagt inn noe på maskina ennå (antar jeg), tror jeg kanskje jeg ville sletta alt og begynt fra starten av med guiden linka til over.

Edit: du kan sjekke denne guiden, også.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...