Digidice Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Har en WD USB 1TB Mirror hardisk som jeg kjøre i RAID 1 for backup av bilder som plutseligt ble uleselig. Disken er full av bilder til backup i mirror på 2 disker men ingen av dem er leselig. Har kjørt litt datarecovery programmer og alle ser ut til og vil ta "Deep scan" for og få ut filene, noe som vil ta 12 timer ifølge ETA i programmet. Er det en måte og bare få NTFS filesystemet reparert uten og måtte extracte filene over på annen hardisk for så og formatere den på nytt og overføre filene tilbake ? Prøvde i command promt og convertere til ntfs men fikk da melding at en RAW disk ikke kunne converterest. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Eneste reparsjonsverktøy jeg vet om er chkdsk. Men tviler vel på at det fungerer når det er RAW, for det betyr jo at informasjonen om hvilket filsystem det var er borte. Men siden det bare er backup på disken skal det vel ikke være stort problem? Er bare å formatere og ta ny backup. Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Eneste backupen min er den disken, siden dataen blir skrevet på 2 hardisker samtidig trodde jeg at dette skulle ver en sikker løsning, står ivertfal det på Western digital sin hjemeside på disken. Er 2 stk disker på 1TB inni samme kabinett. Men ser ut til at jeg må ha den 3 kopi og utenom 2 på denne mirror disken. Kunne jo like godt hatt en singel usb disk og en kopi på pc`n da dette systemet ikke ser sikkert ut.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Sikkerheten på en slik disk er nok oversolgt. RAID er en svak beskyttelse i utgangspunktet, og det blir vesentlg dårligere når man putter det i et lite, flyttbart kabinett og kobler det til en USB kontroller. Da har man bare kombinert flere hver for seg usikre teknologier (USB, bærbar, disk). Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Jepp tenkte på det samme, mister man den i gulvet, den får overspenning (lynnedslag) vannskade osv, så går jo begge diskene sundt uansett. Virke bedre og ha 2 seperate disker da og legge den ene vekk og bare ta den frem for og oppdatere. Vel kjøpt er kjøpt, mulig jeg bare sette den opp som Raid 1 og kjøre den som 2TB mot 1TB som det er nå. Fikk redda filene over, ca 8 tusen bilder tatt over flere år, formaterte den igjen og kopiere dem over igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå