Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blir anlegget mitt overopphetet?

acebear

Anbefalte innlegg

Hei!

Har for noen måneder siden satt inn ett annlegg i bilen min. Først hadde jeg bare sub/forsterker og frontsett med høytalere og diskanter. Deretter oppgraderte jeg for noen uker siden annlegget med høytalere bake i bilen. Det som jeg merker når anlegget får prøvd seg en times tid er at det meste av lyden plutselig kuttes, selv om jeg ikke endrer volum selv. Bassen er fortsatt til stede men lyden i resten av annlegget blir kraftig dempet. Hvis jeg da setter ned volumet noen minutter, og deretter spiller full guffe funker det, men problemet kommer deretter tilbake etter en stund.

Er det noen med erfaringer som kan ha en mening om hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du koblet til front og bakhøyttalerene? på spilleren eller på egen forsterker? Og er det evt en 4 kanals forsterker du bruker? Har du høyttalerene bak i hatthylla så vil det i tilegg låte fælt for da vil disse påvirkes av trykket fra suben, så da må du i tilfelle lage noen små kasser til dem....

Ps, det blir ingen oppgradering med høyttalere baki, snarer tvert imot ;)

Lenke til kommentar

Skal vi se. Frontsettet/bakhøytalerne har ikke egen forsterker, så er koblet direkte til spilleren

Skjønner derfor ikke hva som er galt, siden lyden plutselig blir dempet. Høytalerne bake har jeg plassert i stolpene på hver side av bagasjeromsluka.

Er litt uenig der. Hører ikke forskjell i fremsete, men i baksete er det merkbart forskjell etter at jeg monterte på bakhøytalere. En negativ ting er dog at suben er en del overdimensjonert i forhold til resten av anlegge :ermm:

Lenke til kommentar

Da er det noe som er feil, og det er du jo igrunn inne på når du sier at suben er overdimensjonert.

Det er ikke suben som er overdimensjonert, men resten som ikke holder følge. Spilleren leverer 4x20w rms hvis du er heldig, og da sier det seg selv at spilleren sliter når den har 4 høyttalere tilkoblet, og du skrur opp volumet (for mye)

Hvis man har et skikkelig komponentsett foran i bilen, på egen forsterker, og monterer dette riktig, så har man lyd nok til hele bilen og vel så det.

Det som skjer nå, er at du overbelaster spilleren fordi du spiller for høyt, men ikke hører at spiller og høyttalere sliter pga bassen. Strømkablene til spilleren er helt sikkrt av sytrådtykkelse også, noe som ikke gjør saken noe bedre, så disse må du helt klart oppgradere.

Få deg forsterker (med høypass filter) til fronthøyttalerene, så skal du se det blir mye bedre.

Du kan med fordel ha passive høypassfilter til bakhøyttalerene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...