Robotmannen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 er det ulovlig å jailbreake en ps3. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 er vel ingen norsk lov som sier at det er forbudt å jailbreake en ting, men kopiere spill du selv ikke eier er forbudt. og jailbreaker du ps3'en mister du også garantien på den. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Istedefor å lage en helt ny tråd bare for det spørsmålet så kunne du lest litt rundtom her så hadde du nok funnet DENNE tråden. Endret 16. januar 2011 av LunaticFanatic Lenke til kommentar
johhes94 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Selvfølgelig er det ulovelig! Sony taper jo pengene på det, og grunnen for at man kan jailbreake en ps3 er for at man skal kan legge over piratkopierte spill! Håper du blir tatt. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Selvfølgelig er det ulovelig! Nei, det er det ikke. Som nevnt over så er det ingen lov mot dette. Sony taper jo pengene på det, og grunnen for at man kan jailbreake en ps3 er for at man skal kan legge over piratkopierte spill! Grunnen for at man vil jailbreake er for å kjøre ulisensiert kode på konsollen, hjemmelagede programmer, spill, emulatorer osv. Det er IKKE for å piratkopiere spill, selv om noen har gjort det mulig. Lenke til kommentar
johhes94 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Selvfølgelig er det ulovelig! Nei, det er det ikke. Som nevnt over så er det ingen lov mot dette. Sony taper jo pengene på det, og grunnen for at man kan jailbreake en ps3 er for at man skal kan legge over piratkopierte spill! Grunnen for at man vil jailbreake er for å kjøre ulisensiert kode på konsollen, hjemmelagede programmer, spill, emulatorer osv. Det er IKKE for å piratkopiere spill, selv om noen har gjort det mulig. OG hvor mange hackere tror du utnytter dette forran alle som "lager sine egene spill" ? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 OG hvor mange hackere tror du utnytter dette forran alle som "lager sine egene spill" ? Kan ikke akkurat si jeg kaller 14issene som laster ned på The Pirate Bay for hackere ... Lenke til kommentar
johhes94 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Men det som gjør at de kan spille spillene og legge dem over på ps3n er hack! Ulovelig! ********* Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Men det som gjør at de kan spille spillene og legge dem over på ps3n er hack! Ulovelig! ********* Nei. Det er ulovlig å laste ned piratkopiert materiale. Det er ikke ulovlig å åpne en konsoll/maskin for usignert programvare. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Er nok mot EULA (End User License Agreement) Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Kan ikke huske jeg måtte godkjenne noen EULA for å skru på PS3en min første gang, ei heller når en ny lokal bruker blir opprettet. Lenke til kommentar
Zt Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Vanker litt forvirring angående forskjellen på den norske lov og brukervilkårene til Sony skjønner jeg. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Viss du har fasiten så må du gjerne berike de mindre kunnskapsrike Lenke til kommentar
Robotmannen Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Selvfølgelig er det ulovelig! Sony taper jo pengene på det, og grunnen for at man kan jailbreake en ps3 er for at man skal kan legge over piratkopierte spill! Håper du blir tatt. har ikke sagt jeg har gjort det... Lenke til kommentar
Robotmannen Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 ville jeg meste garantien da hvis jeg lastet ned "hack" til mw2 f eks? hvor mye vil det koste å reparere en ps3 uten garanti??? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 ville jeg meste garantien da hvis jeg lastet ned "hack" til mw2 f eks? hvor mye vil det koste å reparere en ps3 uten garanti??? I Norge har vi en forbrukerkjøpslov som gir deg reklamasjonsrett. Selv om du bryter garantien til Sony vil du fremdeles ha reklamasjonsrett på konsollen om feilen som har oppstått ikke er i sammenheng med din fikling med software. Lenke til kommentar
Zt Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Du bryter EULA'en til Sony hvis du tukler med funksjonen til en PS3. Hvis du tilegner deg muligheten til å legge inn en 'hack' så har du garantert endret funksjonen og derfor vil du også miste garantien. Garanti er noe produsenten stiller opp med. Dette er heldigvis ikke stadfestet noe sted i den norske lov da vi lov til å styre og ordne med ting vi selv har kjøpt. Det som derimot er ulovlig er å laste ned piratkopier, men det blir opp til produsentene av spillene som må gå videre med i så fall. Kampen om ha en 'låst' PS3 er tapt og det blir nå opp til produsentene av spill til å komme opp med strategier/funksjonalitet for å stoppe dette, slik som det ofte er gjort på PC. Det er selvfølgelig synd at det er så utbredt med 'hacks' til populære spill som CoD osv, men det er nok ikke lenge til det begynner å komme oppdateringer til spillene som stopper dette, eller ihvertfall prøver Jeg personlig syntes det er fantastisk at den endelig er åpen, men min interresse ligger på andre ting enn å ødelegge spill opplevelsen til andre. Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Du bryter EULA'en til Sony hvis du tukler med funksjonen til en PS3. Hvis du tilegner deg muligheten til å legge inn en 'hack' så har du garantert endret funksjonen og derfor vil du også miste garantien. Bare for å presisere: EULA'er har minimal juridisk betydning. EULA'er er ikke juridisk bindende i Norge. Du kan ikke avtale deg ut av dine rettigheter som forbruker, og i hvert fall ikke med slike lure-avtaler som EULA'er. Det kan være at du mister garantien (som Sony tilbyr uavhengig av norsk lov), men ikke reklamasjonsretten, f.eks. Man trenger rett og slett ikke bekymre seg for hva som står i EULA'er som man ikke leser før man trykker OK. Det er mulig de er viktig i amerikansk lovverk, men ikke norsk. Endret 25. januar 2011 av kvakse 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Man trenger rett og slett ikke bekymre seg for hva som står i EULA'er som man ikke leser før man trykker OK. Det er mulig de er viktig i amerikansk lovverk, men ikke norsk. Selv i USA er slike EULA'er omstridt og i uklart juridisk farvann. Såvitt jeg har fått med meg mener man også der at de neppe er lov (i så fall ville firmaer kunne skrive deres egne lover), men det har aldri blitt prøvd ved en domstol enda. Det er imidlertid helt klart iflg dansk lov (og temmelig sikkert også norsk lov) at man ikke kan inngå noen avtale som gir deg dårligere rettigheter enn det loven bestemmer og en slik avtale dømmes dermed ugyldig i sin helhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå