BBerry Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hei, Jeg har store ønsker om å studere økonomi (bachelor/MBA) i USA, og har sett nærmere på flere av tungvekterne innenfor feltet - Ivy League, samt andre store. Spørsmålet mitt lyder følgende; Om jeg senere søker jobb i Norge, til stillinger slik som direktør/admin. direktør etc. i store bedrifter, vil karakterene mine fra studiet bety mest, eller det faktum at jeg faktisk har gått på et prestisjeuniversitet? Grunnen til at jeg spør om dette, er at jeg tror det å oppnå A'er på BI er en del lettere, enn å oppnå A'er ved Berkeley univ. Hvis innlegget ditt inneholder whining om at Ivy League er uoppnåelig, vennligst ikke post her. Lenke til kommentar
redsox Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Hei, Jeg har store ønsker om å studere økonomi (bachelor/MBA) i USA, og har sett nærmere på flere av tungvekterne innenfor feltet - Ivy League, samt andre store. Spørsmålet mitt lyder følgende; Om jeg senere søker jobb i Norge, til stillinger slik som direktør/admin. direktør etc. i store bedrifter, vil karakterene mine fra studiet bety mest, eller det faktum at jeg faktisk har gått på et prestisjeuniversitet? Grunnen til at jeg spør om dette, er at jeg tror det å oppnå A'er på BI er en del lettere, enn å oppnå A'er ved Berkeley univ. Hvis innlegget ditt inneholder whining om at Ivy League er uoppnåelig, vennligst ikke post her. Når/hvis du når så langt som å være en kandidad for direktør stillinger, så er hva du har gjort i karrieren langt viktigere enn hvilken skole du har gått på. Dessuten pleier ikke bedrifter å lyse slike stillinger ut for offentligheten, de ansetter folk som har hatt andre leder stillinger innen bedriften. Men, for et mer direkte svar: Sannsynligheten er jo størst for at du ikke kommer til å sende med vitnemål når du har kommet så langt i karrieren, så å ha "Princeton" på vitnemålet er nok en større fordel. Men hva som er best i begynnelsen av karrieren er en helt annen sak.... Endret 16. januar 2011 av redsox Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Spørsmålet mitt lyder følgende; Om jeg senere søker jobb i Norge, til stillinger slik som direktør/admin. direktør etc. i store bedrifter, vil karakterene mine fra studiet bety mest, eller det faktum at jeg faktisk har gått på et prestisjeuniversitet? Arbeidserfaring er det som teller da. Lenke til kommentar
BBerry Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Takk for utfyllende og bra svar. Jeg forstår at arbeidserfaring er alfa/omega når det kommer til direktør-stillinger. Hvis jeg vrir spørsmålet litt annerledes, til starten av min karriere - hva har dette å si da? (Altså prestisje vs karakterer). Om jeg søker i Pareto/First eller McKinsey med halvgode karakterer (slik som svak B i snitt, eller hvordan man regner dette) fra new york stern/stanford/princeton etc., hva blir utfallet? Jeg vet at dette her blir synsing, men håper noen kan vi meg et hint.. Lenke til kommentar
redsox Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Takk for utfyllende og bra svar. Jeg forstår at arbeidserfaring er alfa/omega når det kommer til direktør-stillinger. Hvis jeg vrir spørsmålet litt annerledes, til starten av min karriere - hva har dette å si da? (Altså prestisje vs karakterer). Om jeg søker i Pareto/First eller McKinsey med halvgode karakterer (slik som svak B i snitt, eller hvordan man regner dette) fra new york stern/stanford/princeton etc., hva blir utfallet? Jeg vet at dette her blir synsing, men håper noen kan vi meg et hint.. Jeg tviler på et snitt på svak B, til og med fra prestisje skoler, hadde holdt for bedrifter som McKinsey og lignende. McKinsey holder jo også til i statene, og der kreves det bedre enn svak B for å få jobb(De hadde ikke sett på søknaden engang, deres minimum snitt er høyere enn som så). Jeg antar at kravene ikke er så mye lavere i Norge.. Men jeg vet egentlig ikke hvor lett/vanskelig det er i Norge. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Du får ikke jobb i et stort selskap i USA rett ut fra universitet. Spesielt ikke i finansindustrien på grunn av alle bailoutsene der. Selskaper får bare lov til å ansette en viss kvote utenlandske arbeidere, og da velger de bare fra øverste hylle. Å ta utdanningen ved et prestisje universitet i england, som har et bedre jobb marked enn USA akkurat nå er slik jeg forstår det mye bedre. Dessuten hvis finanssektoren i USA er målet ditt så er ikke det en fjern drøm hvis du får jobb i London eller en annen Europeisk storby, siden så mange av selskapene som opererer der har forskjellige grener i alle de store finans byene rundt omkring verden. 2 Lenke til kommentar
BBerry Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Du får ikke jobb i et stort selskap i USA rett ut fra universitet. Spesielt ikke i finansindustrien på grunn av alle bailoutsene der. Selskaper får bare lov til å ansette en viss kvote utenlandske arbeidere, og da velger de bare fra øverste hylle. Å ta utdanningen ved et prestisje universitet i england, som har et bedre jobb marked enn USA akkurat nå er slik jeg forstår det mye bedre. Dessuten hvis finanssektoren i USA er målet ditt så er ikke det en fjern drøm hvis du får jobb i London eller en annen Europeisk storby, siden så mange av selskapene som opererer der har forskjellige grener i alle de store finans byene rundt omkring verden. Jeg ønsker å jobbe i Norge.* Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ønsker du jobb i Norge er det bare mongo å studere i utlandet, selv om det er et såkalt eliteuniversitet. Det koster sykt mye og du taper på det karrieremessig. Karaktersystemet er også forskjellig, så et snitt på B i Amerika er ganske dårlig mens det i Norge er ganske bra, dog ikke bra nok for de mest kresne selskapene. Lenke til kommentar
BBerry Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Kan noen bekrefte at det er "mongo å studere i utlandet" om du skal jobbe i Norge? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg vil ikke si det er mongo å studere i utlandet, men det er ikke sikkert du tjener noe på det. I dette tilfellet tror jeg at du taper mye tid og penger på det uten at du stiller så mye sterkere som arbeidssøker i Norge. En av fordelene med å studere i utlandet er å vise at du kan beherske flere språk, men engelsk er et språk "alle" kan. Du vil antagelig stille sterkere hvis du f.eks studerte i frankrike og behersket fransk godt. Husk at studier i utlandet vil ta utgangspunkt i de lokale forhold, mens undervisning i Norge vil ta utgangspunkt i hvordan vi har det i Norge. Hva er viktigst for din arbeidsgiver? Når det gjelder dine videre ambisjoner om Direktør stillinger kan jeg bare gjenta hva andre har sagt før. Her er det arbeidserfaring og personlige egenskaper som er avgjørende, ikke hvor du har studert. Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Kan noen bekrefte at det er "mongo å studere i utlandet" om du skal jobbe i Norge? "Mongo" er for sterkt, men det later til å være en tendens i Norge til at ledere rekrutteres fra de samme institusjonene: NTNU, NHH, BI. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Er slettes ikke "mongo" å studere i utlandet, men så regner jeg med at du er oppegående nok til å ikke høre på folk som bruker slike ord i sitt daglige ordforåd. Vil du jobbe med internasjonale markeder så er det jo en kjempefordel at du har vært i utlandet og fått et helt annet perspektiv enn noen som har trødd ned gangene i 5 år på NHH, BI, NTNU etc. Og at alle behersker engelsk tar jeg med en klype salt. Dvs., alle behersker det, men det er langt mellom de nordmenn som har god nok engelsk til å bruke det aktivt i forhandlinger med engelsktalende land. EDIT: Slackbert har rett for seg i at norske arbeidsgivere liker å rekruttere fra "det kjente". Men større og mer ambisiøse bedrifter vil ha et bredere fokus, og det er absolutt en trend som er under endring. Endret 18. januar 2011 av NoviKaNa Lenke til kommentar
BBerry Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Takk for supert svar alle sammen! Tar det i betraktning! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå