Gå til innhold

Sata adapter til ide (cd-rom)

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg akkurat et ait nf7-s (med sata) og en wd Raptor hdd som kun støtter sata.

For å kunne ha en cd-rom må jeg altså ha en adapter fra ide til sata, men den som følger med går kun til harddisker.

Har hørt noe om at det fines en adapter som heter (seriell2) som kan brukes på abit sine fora, men komplett aviser dette og sier at jeg må ha en ny (?ide kontroller?) Er de helt på jordet, eller er det meg? det høres merkelig ut. Er det noen som vet noe?

Den adapteren som følger med til hk heter vistnok seriell1 , men der helt lik ut. I så fall er det dette som er den riktige: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...5&GrpID=10&s=pl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"]Ja, men jeg kan bare bruke (enten ide eller sata) ikke begge på en gang. (tror jeg, jeg klarte i hvert fall ikke å få begge til å virke sammen

Jeg har samme hovedkort,kjører hardisken på s-ata og cd-rom/brenner på ide.

(nå er hardisken ikke en s-ata disk da,kanskje det har noe å si?)

Lenke til kommentar

Du kan bruke alle 4 kanaler samtidig. Sata kontrolleren støtter ikke annet enn harddisker. Selv har jeg en cd brenner på primary, dvd-rom på secondary og 2 harddisker i raid 0 på sata kontrolleren (vanlige ata100 disker med seriell adapter).

Lenke til kommentar
"]Ja, men jeg kan bare bruke (enten ide eller sata) ikke begge på en gang. (tror jeg, jeg klarte i hvert fall ikke å få begge til å virke sammen

Det går fint å bruke dem sammen feks ide2 og sata, da har du sannsynelig feil innstillinger i bios

Lenke til kommentar

Nei når du bruker sata kan du bare bruke 1 av ide slottene.

Dette må da berre gjelde Abit-kortet og ikkje alle nForce kort, for eg kjører til vanlig på mitt Asus A7N8X -dlx

Sata 1 : Matxor 80gb Sata

IDE 1 : 2XWD 40gb ata

IDE 2 : Nec CD-brenner

+ to scsi einheitar(cdrom/cd-r) på pci-kort

Har også hatt ein seagate sata disk på SATA 2 midlertidig for ein kompis.

så med å bruke alle kanalane opplevde eg ingen problem.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Kan man da kjøre 2 disker på S-ATA kontrolleren via IDE-adapter, og 2 disker + 2 CD-ROM på IDE-kontrolleren slik at man får totalt 4 disker og 2 CD-ROM?

Jeg kjører cdrom/brenner på den ene IDE kanalen, 2 hardisker på den andre og en hardisk på den ene s-ata kanalen...(mangler strøm kontakt til å kunne kjøre dvd'en :-( )

Har også et Nf7-s v.2.0

Lenke til kommentar

Et NF7-S v2.0 hovedkort har 2 vanlige ide kanaler pluss 2 sata kanaler. Dvs det er fullt mulig å kjøre 4 vanlige ide enheter på ata133 kanalene pluss 2 harddisker hver for seg eller i raid på sata kontrolleren.

Du kan være heldig å ha fått et Seriell 2 adapter med hovedkortet ditt, det ser du på det runde merket på siden av adapteret, der står det enten seriell eller seriell 2. Men til en Raptor harddisk trenger du ikke adapter da!! Det er bare å koble den til på en av sata kontaktene på hovedkortet (det er jo en sata harddisk). det eneste som er hokus pokus med det er at sata kontrolleren må være slått på i biosen.

Lenke til kommentar
Jeg har bare Seriell 0. Hva har det å si?

Strengt tatt har du Seriell 1. 8)

Forskjellen er såvidt jeg vet kompatibilitets problemer med ata133 harddisker. Spesielt nyere Maxtor disker funker heller dårlig sammen med Seriell 1, mens Seriell 2 funker utmerket. Jeg bruker selv 1 Seriell 1 og 1 Seriell 2 til mine 2 stk 80Gb WD harddisker og det funker helt utmerket i raid.

Lenke til kommentar
Kan man da kjøre 2 disker på S-ATA kontrolleren via IDE-adapter, og 2 disker + 2 CD-ROM på IDE-kontrolleren slik at man får totalt 4 disker og 2 CD-ROM?

Jeg har 2 IDE og en SATA (Raptor), jeg kan vel kjøre alle sammen? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...