AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Poster her da jeg trenger litt tilbakemeldinger, vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er en jente i midten av 20- årene. Har alltid vært plaget med lite energi og mye tretthet. dette har vært så lenge jeg kan huske, og det er ikke uten grunn at jeg fikk russenavnet sleepy allerede som orangeeruss i 10'ende. (vil bare poengtere helt i begynnelsen at jeg har et normalt sundt kosthold, lite junkfood og mye frukt og grønt. normal/ tynn kropp, som faktsik liker friluftsliv) etterhvert som jeg begynte på videregående ble det ikke noe bedre. dagene gikk, men måtte ofte sove hele ettermiddagene når jeg kom hjem. bare oppe av og til for å spise og så legge seg igjen. dette går veldig i perioder. av og til fungerer jeg helt normalt, og av og til har jeg også overskudd av enegri- noe som kjennes skikkelig deilig. det å være oppalgt å møte dagen med et smil. jeg har vært hos legen utallige ganger, men alt de gjør er å ta blodprøver for å sjekke jernnivå. har ikke fått tilbakemeldinger på dette, så regner med at alt er i orden der. etterhvert har jeg øgså gått på høgskole, utdannet meg til lærer (mangler en eksamen jeg ikke har hatt tid til å ta opp) situasjonen har gjennom hele utdanningen min vært den samme. trett og sliten hele tiden. det er virkelig sjelden jeg følger med ordentlig uthvilt. nå har jeg jobbet som t ilkallingsvikar i noen år. det er ikke mangel på jobb for å si det slik, og de siste 3 årene har jeg jobbet så og si 100 % som tilkallingsvikar. min konstante tretthet, og følselsen av alltid å ha sprunget ti mil begynner virkelig å plage meg. julen 200+ fikk jeg en skikkelig knekk som ende med sykemelding i en mnd hvorpå jeg sov døgnet rundt i den perioden. klarte ikke å være oppe når vi hadde besøk engang (er forlovet og er i det 9 året i forholdet) hadde bare energi til å være oppe å spise og gå på do for så å sovne igjen. etter denne perioden føler jeg meg enda mer tappet for energi. derosm jeg har hatt ferie går det greit på jobben i en 2-3 ukers periode før jeg igjen begynner å bi helt utkjørt. detter gjelder både om vinteren og sommeren. begynner å bli skikkelig fortvilet nå. den siste dårlige perioden started i november og er enda vedvarende. klarer å komme meg opp på jobb, men sitter i konstant ørske, og har følelsen av om jeg lukker øynene for lenge så sovner jeg. etter jobb (som er ferdig i 3- halvfiretiden) klarer jeg å være oppe til i sekstiden, og da er jeg nede for telling den dagen. energinivået mitt er som sagt veldig svingene. i de gode periodene har jeg av og til uke, i sjeldne tilfeller en mnd eller to hvoer jeg fungerer greit, og så går det i nedoverbakke igjen. blir sjelden uthvilt etter å ha sovet også.... jeg har vanlig normal/ tynn kropp. har alltid vært nogenluden aktiv, og liker fjellturer og slikt. sykler ca 1-2 mil hver dag når snøen/ isen er borte,..men jeg skjønner ikke helt de som sier at de får mer energi av å være aktive,.. jeg blir bare enda mer sliten av det. har prøvd alt fra rosenrot til koffeintabeletter for å få en vanlig hverdan med jobb til å gå rundt,... men jeg kjenner det bare som jeg sitter fast i et gjørmehull og ikke kommer meg noen veier. hva skal jeg gjøre? kan ikke se for meg at et liv som dette er slik det skal være? jeg må jo ha penger også,..men kan jo ikke sykemelde meg heller i de virkelig dårlige periodene da jeg ikke har fast jobb,.... Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ville fått sjekket at hjertet fungerer optimalt. Er det ikke EKG det heter eller noe sånt? Du skulle vært utredet med sånn maskin greie hvor du løper mens de overvåker puls og pust. Gå til legen og krev at han/hun gjør noe. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 skal til legen om en ukes tid nå- så kan jo spørre om det da. kan jo også nevnes at jeg normalt sett fryser så og si hele tiden, med mindre innetemperaturen er på 23 + og oppover. alltid kald på fingre og tær. når vi går på turer derimot tar det bare ett par minutter før jeg er overopphetet. blir varm, svimmel og kvalm og på det værste føles det ofte som at jeg skal besvime. særlig om vinteren er det med overoppheting ett problem da jeg ikke kan kle av meg jakker og slikt i 15- 20 minus. nå har jeg jo hatt en veldig stilletittende periode ett par mnd, så kondisen påvirkes nok av det akkurat Nå, men til vanlig er ikke dårlig kondis det som er problemet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ville fått sjekket at hjertet fungerer optimalt. Er det ikke EKG det heter eller noe sånt? Du skulle vært utredet med sånn maskin greie hvor du løper mens de overvåker puls og pust. Gå til legen og krev at han/hun gjør noe. Jeg vedder hva som helst på at dette ikke har noe med hjertet å gjøre. Ellers er det litt vanskelig å tolke om problemet er at du er trøtt (har behov for søvn) eller om du er utslitt (har behov for hvile) og trøttheten kommer av dette. Jeg tipper lavt stoffskifte eller ME. Har du andre symptomer? F.eks. fordøyelsesproblemer, leddsmerter, muskelsmerter, kløe, kløe langt inn i ørene, svimmelhet når du står eller sitter som forsvinner når du ligger, sår hals etter trening eller når du er utslitt, prikking i hender eller ansiktet, overfølsomhet for lys eller lyd, feber (ta temperaturen når du føler deg dårlig og sammenlign med når du føler deg bra), frysninger. Har du personer med sykdommer i familien? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 depresjon..... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 depresjon..... Nei. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 jeg var veldig plaget med migrene før. brukte å våkne gråtende om natten pga dette da jeg var barn. kunne ha migrene/ hodepine som varte i over en uke før. jeg begytne å snuse for 2-3 år siden, og da ble jeg mindre plaget med migrene, men har det enda ofte, og ligger ofte våken om natten pga jeg ikke får sove. jeg vet egentlig heller ikke om jeg bare er trett,..... men i bunn og grunn føler jeg meg bare helt utmattet, og blir ikke uthvilt av søvn. er var for skarpt lys. klarer ikke se rett frem når jeg er ute å går, men må se ned i bakken eller bruke solbriller. magen er det så som så med. går i perioder det også. når jeg jobber mye plages jeg mye med løs mage, spessielt om morgenen før jeg skal på jobb. har også lært meg å styre unna endel mat jeg vet ikke går bra. f.eks poteter, svinekjøtt o.l. i periodene der alt går virkelig trågt våkner jeg også av at jeg ligger og spenner armene, slik at det gjør vondt. har prøv nervisan, urtepiller som skal være muskelavslappende,... men om det hjelper vet jeg ikke helt. leddsmerter har jeg ikke nå, men hadde mye som barn og var til utredning for dette uten noe annet svar enn voksesmerter. har ellers ikke muskelsmerter, ei heller kløe. eneste svimmelheten jeg har når jeg står er når jeg reiser meg fort, men det er vel forsåvidt normalt. har heller ingen prikking. har også merket siden jeg gikk på grunnskolen at jeg husker forferdelig dårlig. navn og årstall er umulig. korttidshukommelsen er helt ræva, og ofte når jeg er sliten og sitter på møter klarer jeg ikke få med meg hva folk sier. jeg kan sitte å se de rett opp i ansiktet, men forstår ikke hva de prater om. dette er også veldig i berg og dalbaner, og henger sammen med om jeg er i gode eller dårlige peroider. tanten min er også plaget av slapphet,... hun har ikke vært hos legen med dette, så vi vet ikke hva det er. nå skal det sier at hun i tillegg er bløder, det er ikke jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 depresjon..... Nei. Det var da utrulig kjapp avskrevet som årsak. Noe som bare beviser at du ikke jobber innefor helsevesenet da man aldri kan avskrive noe som helst og aldri være bastant. Dine 2 innlegg beviser bare dette. Så frøken, mye av dine symptomer ligner på depresjon, så kanskje en time på VPP kan hjelpe deg. Bare be fastlegen om henvisning.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 jeg vet ikke jeg. har selv tenkt på om det kan være me, stoffskifte eller depresjon slik som noen har nevnt her. nå skal det sies at eg tror ganske sikkert jeg har hatt depresjon før. var alldri hos legen med dette, men var da langt nede og slet med selvmordstanker, dette var mye grunnet situasjon hjemme, og med en brutal x. var 15-16 da jeg hadde denne perioden. jeg har fortsatt slike milde perioder av det jeg hadde da, men av tidligere erfaringer vet jeg at de negative tankene går bort om jeg bare fokuserer på det gode jeg har. men disse depresive periodene (om jeg kan kalle det det) komemr svært sjeldent,... og når de gjør det er det som regel etter at jeg har hatt slike dårlige perioer hvor jeg har vært sliten hele tiden. men de "depresive periodene" kjennes helt anderledes ut enn de "sliten periodene" mine om en kan si de slik. når jeg er depresiv (om det er det jeg er) er livet bare svart,... og alt er negativt. hvordan skal vi klare oss økonomisk,...komemr vi noen gang til å få råd til hus etc. etc. men de varer ikke lenge, timer- maks en dag,..og vil tro de fleste av og til ser sort på ting? og de kommer sjelden 1-2 ganger i året. disse periodene kjenner jeg også veldig godt forskjell på,..men vet ikke hvordan jeg skal få forkalrt hvordan. men i de trette periodene mine har jeg ennå humøret på topp (selv om det også varierer som for alle andre) bare at jeg har ikke energien til å gjøre alt det jeg vil gjøre. jeg kjenner meg helt lik psykis i de energifylte dagene mine og på de periodene jeg er utslitt, det er bare energimengden som er forskjellig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 må bare beklage alle skriveleifene som er ute å går. fingrene går litt kjappere enn det de skal til tider. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Latterlig at tilfeldige folk driver å diagnostiserer. Det en person er ute etter med en post som dette er folk som opplever det samme og kanskje har mer erfaring og kanskje råd. Ikke folk som tipper ditt og datt fordi de sånn halvveis vet hva ME er og symptomene på sykdommen. Jeg syns at hvis legen din ikke gjør noe, så bytter du fastlege å prøver igjen. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 det å vere nedfor og deprimert i perioder er ikke det samme som depresjon. Jenter som får diagnosen deprimert sliter veldig med tiltakslyst. Det å gjøre noe er bare et enormt ork og alt virker tungt. Siste to setninger er bare på generelt grunnlag..... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 er vel det jeg også tenker. ser ikke på meg selv som deprimert, selv om jeg tror (selvdiagnostisert) jeg var det da jeg var i de tidlige tenårene. jeg tenker det er helt normalt å ha slikt tungsinn en gang i mellom. og det er jo heller ikke tungsinn som er problemet føler jeg. det med tiltakslyst og ork kjenner jeg meg svært godt igjen i. men det er ikke fordi jeg ikke har lyst til å gjøre ting. når jeg har energi til det er kino, bowling, smømming, scooterturer, you name it mye av det jeg gjør. men når jeg er helt utslitt og det er et ork bare å komme seg på jobb, for så å være enda mer sliten når en kommer hjem,..da klarer jeg rett og slett ikke slite fysiske ting. vennebesøk er i en viss grad greit, men må da ofte ta meg en powernap mens vi er på besøk (nå har vi veldig nære venner, og de bryr seg ikke om jeg dupper av 10 min eller en halvtime) så det sjenerer meg ikke. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Høres ut som noe søstera mi har, og noe jeg delvis har selv. Du stresser vel for mye, og med stress mener jeg "vet du skal gjøre noe i nærmeste fremtid", i forskjell fra "panikk over at noe skal skje". Hva sa legen, og hvilken medisiner og hormontilleg har du prøvd? Endret 16. januar 2011 av del_diablo Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 hadde dette vært over en kortere periode ville jeg nok trodd stress kunne være en stor del av årsaken,.. men dette med at jeg er sliten hele tiden er noe jeg har vært plaget med siden grunnskolen. de gangene jeg har vært hose legen før har de bare sjekket jernnivået i blodet. var for noen år siden sist og da var det samme prosedyren med blodprøver igjen. har ikke laget noen stor sak av dette hos legen til nå,..har vel egentlig bare avfunnet meg i at det er normal å ha det slik,...men det kjennes ikke normalt ut å være sliten hele tiden. legene har alldri gjort noe utover å ta de blodprøvene. jeg har ikke gått på medisiner, men har prøvd rosenrot, ginseng, koffeintabeletter og div andre ting jeg ikke husker navnet på, for å se om det hjalp på energien. ginsengen er vel det eneste som har hjulpet, men den virkningen varte bare noen uker. ellers har jeg prøvd nervisan (urter) som er muskelavslappende (i de periodene jeg våkner med smerter i amrene fordi jeg anspenner dem mens jeg sover) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 depresjon..... Nei. Det var da utrulig kjapp avskrevet som årsak. Noe som bare beviser at du ikke jobber innefor helsevesenet da man aldri kan avskrive noe som helst og aldri være bastant. Dine 2 innlegg beviser bare dette. Så frøken, mye av dine symptomer ligner på depresjon, så kanskje en time på VPP kan hjelpe deg. Bare be fastlegen om henvisning.. Jeg avskrev det vel ikke noe raskere enn du påskrev det? Symptomene har ingenting til felles med depresjon unntatt trøtthet, som jeg derfor ba om en presisjon av. Trådstarter avviser det også etter at du postet. Forøvrig er min erfaring fra helsevesenet nettopp at de avskriver ting uten å undersøke og er påfallende bastante. ...migrene... og ligger ofte våken om natten pga jeg ikke får sove.Hvorfor i alle dager tar du ikke medisin? Latterlig at tilfeldige folk driver å diagnostiserer. Det en person er ute etter med en post som dette er folk som opplever det samme og kanskje har mer erfaring og kanskje råd. Ikke folk som tipper ditt og datt fordi de sånn halvveis vet hva ME er og symptomene på sykdommen. Bra du fikk deg en god latter, da. Trådstarter, basert på dine symptomer synes det beste ikke-medisinske rådet mitt å være meditasjon, falun gong eller lignende aktiviteter. Jeg tror også del_diablo er inne på noe. Og for guds skyld ikke ta koffeinpiller. Koffein gjør at kroppen forbruker mer energi. Hva tror du skjer hvis du allerede har lite? Jo, det blir tomt. Det samme med ginseng og rosenrot. (Hvorfor virket ginseng bare i noen uker? Jo, det stjal fra reservene og så ble det tomt.) Snusing bør du slutte med, for nikotinen trekker sammen blodårene. Da blir du kald og blodsirkulasjonen blir dårlig, og da blir "alt" dårlig. Du får heller be om noe forebyggende mot hodepinen hos legen. Det finnes mange typer, så ikke gi opp om den første ikke virker. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 hei igjen. koffeintabelettene ble utprøvd i 2009 da jeg hadde en skikkelig knekk.. altså ikke noe jeg bruker til vanlig, men noe som jeg har prøvd. ang. snusing. jeg opplever det heller motsatt. når jeg snuser føler jeg meg varm. hvorfor vet jeg ikke, men slik opplever jeg det. jeg vet jo at snusing ikke er bra, men det er ikke den som er roten til alt vondt (vil bare si det nå før alt av antinikotin hiver seg på og mener det er snusen som gjør meg slapp) ang. migrene,... jeg bruker å ta ett par paracet når det er på det værste. er ikke helt av den typen som knasker piller for alt og ingenting. jeg har vel bare blitt vant med at "slik er det". jeg skal til legen nå om en ukes tid, og skal da ta opp dette med henne og be om en grundigere utredning enn den vanlige blodprøven som har blitt tatt hver gang jeg har nevnt dette før. ville bare forhøre meg litt om det er jeg som er unormal som føler meg "syk", eller om folk flest faktisk har det slik og jeg bare overdramatiserer. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Husk å være ekstremt biasert mot legen din, jeg var hos en Italisk lege, og pga kulturelle forskjeller måtte jeg være ekstremt bastard og overfore han med informasjon før han var villig til å faktisk prøve noe annet en blodprøve. Sa til han hvor lenge jeg hadde følt det sånn, og vis de sier "bloodprøve" var arrogant og påpek at de har ikke funnet noe tilbake da, og du føler deg fortsatt like forjævelig som tilbake da. Og det er unormalt å føle seg syk. Faktummet at du gjør ting som å spenne deg i søvne burde være en pekepinne på at noe ikke stemmer. Husk å skrive en lapp med alle symptomene dine, og gå ikke fra legekontoret før du har vært igjennom lappen og gitt omtrent all informasjon mulig. (skal selv gå på circadin i 3 uker, inneholder noen hormoner relatert til søvn) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Vil bare si at jeg er en gutt i starten av 20-årene, og det du beskriver er faktisk svært nært det jeg selv opplever. Føler jeg har stort sett akkurat de samme problemene når du beskriver det med hukommelse, slapphet og kroppsvarme bl.a. Dette med at du fort kan bli varm i fysisk aktivitet osv. fører dette til at du i noen perioder kan svette mye uten at det virker normalt i forhold til aktiviteten? Mye varm panne? Det merker i alle fall jeg. Så jeg følger spent med på denne tråden! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 jeg tenker nok det at jeg snakker med legen på en helt vanlig måte jeg. man kommer som regel ingen vei med å sitte å være tverr i alle fall=) jeg har ikke vært plaget med plutselige temperatursvingninger/som medfører svette til vanlig før. det siste året har jeg derimot av og til vært noe (ikke my men Noe) plaget av nattsvette. jeg vet ikke om det har noen sammenheng med at jeg er sliten hele tiden, men det er noe som har kommet det siste året. samboeren min er ekstremt plaget med nattsvette,... det jeg har er bare en brøkdel, men kan like gjerne komme når det er kaldt, så har ikke noe med temperaturen i rommet å gjøre. ellers synes jeg vel det er normalt å svette når man er i aktivitet. jeg har alldri svettet mye, men svetter jo normalt når jeg er aktiv. det er jo for å kjøle ned kroppen. når jeg er på fjellet og slikt blir jeg som sagt fort veldig varm, da spesiellt i ansiktet, blir da også veldig rød- men ikke unormalt mye svette. men bare det at jeg går korte småturer (1-6 km i ulendt terreng) gjør at jeg blir helt rødsprengt i ansiktet så jeg ser mye mer sliten ut enn det jeg er. så alt i alt vil jeg si jeg er helt ormal når det gjelder svetting. ett eksemplet på at jeg blir fort varm når jeg går kan jeg jo ta fra en fjelltur jeg om noen venner var på. snøen var ennå ikke rydd, og det var masse vind, men jeg måtte gå i singlet og shorts for jeg ble så varm, mens de andre gikk i vanlige bukser og gensre. når vi tar pauser og setter oss ned må jeg kle på meg med en gang for jeg begynner å fryse fort når vi er i ro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå