Gå til innhold

Hvordan få støtte fra Nav?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva du tjente i fjor finner du ut i årsoppgaven du nå snart får, som skal legges ved selvangivelsen. Eller be arbeidsgiver om ekstra kopier av lønnsutbetalinger.

En ting til

Nå er kontoen min så og si tom, og jeg begynner på jobbe i morgen. Men det er jo en måned til jeg får lønn der, og hvordan skal jeg få råd til bensin?

Er det noe Nav kan støtte med her? Dette er jo penger jeg trenger med en gang.

Be om forskudd på lønn. Eller dra på nav-kontoret og snakk med de, som forøvrig har blitt foreslått haugevis av ganger i denne tråden.

Lenke til kommentar

Heidi: Jeg har ikke rett til dagpenger. Har kun hatt ekstrastillinger (sommerjobb osv) tidligere.

Jeg får ikke bostøtte. Det sa de ingenting om på nav. Hva er kravene for å søke om det?

Ja, jeg bor med typen min, men vi bor i kollektiv med sånn 6-7 andre, så det teller vel ikke.

De 6-7 andre flyr ikke rundt og gir meg penger liksom.. Og om nav krever at inntekten DERES også har noe å si, så vet jeg ikke hva jeg gjør.

Lenke til kommentar

Heidi: Jeg har ikke rett til dagpenger. Har kun hatt ekstrastillinger (sommerjobb osv) tidligere.

Jeg får ikke bostøtte. Det sa de ingenting om på nav. Hva er kravene for å søke om det?

Høye boutgifter kombinert med lav inntekt. Kollektiv er vel ikke så dyrt, så da går nok ikke det gjennom.

Ja, jeg bor med typen min, men vi bor i kollektiv med sånn 6-7 andre, så det teller vel ikke.

De 6-7 andre flyr ikke rundt og gir meg penger liksom.. Og om nav krever at inntekten DERES også har noe å si, så vet jeg ikke hva jeg gjør.

Deler du og kjæresten rommet du leier i kollektivet? Da bor dere sammen, og inntekten til begge vil da antakelig ha noe å si.

Betaler dere for hvert deres rom så blir dere ikke regnet som samboere.

De andre leier separate rom, og har ingenting med din inntekt å gjøre.

Lenke til kommentar

altså, jeg og typen sover seff i samme seng på ett rom. Men vi betaler like mye alle sammen i kollektivet. Det hadde ikke blitt noe forskjell om jeg og han hadde bodd på hvert våres rom liksom. Så vi betaler hver vår husleie.

Men trur jeg da tar og gir han pengene mine som tilbaketaling av lån, og drar så på nav med dokumentasjon av utgifter og lønn..

Det er ikke så lenge jeg må ha penger heller, forresten. Jeg har mest sannsynlig jobb til sommern, og skal studere til høsten.

Lenke til kommentar

altså, jeg og typen sover seff i samme seng på ett rom. Men vi betaler like mye alle sammen i kollektivet. Det hadde ikke blitt noe forskjell om jeg og han hadde bodd på hvert våres rom liksom. Så vi betaler hver vår husleie.

Men trur jeg da tar og gir han pengene mine som tilbaketaling av lån, og drar så på nav med dokumentasjon av utgifter og lønn..

Det er ikke så lenge jeg må ha penger heller, forresten. Jeg har mest sannsynlig jobb til sommern, og skal studere til høsten.

Du er altså samme person som trådstarter? For tidligere i tråden skrev du at du fikk bostøtte.

Poenget når man "bor sammen" er at man sparer matpenger, strøm, etc. Det er ikke jeg som har laget reglene (som jeg forresten mener er urettferdige mot en evt samboer), jeg prøver bare å guide deg i hvordan nav/sosialen fungerer.

Lenke til kommentar

nei jeg er ikke trådstarter :) Det er Skogslik. bare slengte meg på siden jeg lurte på noe av det samme. Og jeg har aldri fått bostøtte.

hele huset her deler på strøm og sånn da, og vi har felles middag/lunsj osv til tider.

Jeg og kjæresten deler på mat.. men det er vel egentlig det eneste vi betaler sammen.

Jeg har som sagt ingenting imot om at jeg ikke får penger til mat, som jeg og typen deler på.

Det er mest penger til husleie, strøm og mobil jeg trenger. Og dette er noe jeg skulle hatt betalt selv. Og ikke noe som jeg og typen deler på.

Så da er vi vel ikke samboere... Jeg kunne jo likegjerne bodd på et kott i kollektivet her, det hadde blitt akuratt samme strøm og leie-pris... :p

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

nei jeg er ikke trådstarter :) Det er Skogslik. bare slengte meg på siden jeg lurte på noe av det samme. Og jeg har aldri fått bostøtte.

Og du skylder også penger til kjæresten pga husleie? Bostøtte får du nok ikke når du bor så billig.

hele huset her deler på strøm og sånn da, og vi har felles middag/lunsj osv til tider.

Jeg og kjæresten deler på mat.. men det er vel egentlig det eneste vi betaler sammen.

Jeg har som sagt ingenting imot om at jeg ikke får penger til mat, som jeg og typen deler på.

Det er mest penger til husleie, strøm og mobil jeg trenger. Og dette er noe jeg skulle hatt betalt selv. Og ikke noe som jeg og typen deler på.

Så da er vi vel ikke samboere... Jeg kunne jo likegjerne bodd på et kott i kollektivet her, det hadde blitt akuratt samme strøm og leie-pris... :p

Har du da absolutt ingen inntekt nå? Eller hvor får du penger til mat fra?

Men en ting jeg ikke skjønner.. I byene hvor det finnes kollektiv og sånt, det kan da vel ikke være vanskelig å få seg en jobb i en butikk e.l. midlertidig? Ekstravakter på sykehjem/sykehus, vaskejobb osv. Når man bor billig så trenger man jo ikke allverdens lønn.

Nav vil nok også stille samme spørsmål, siden man plikter å ta den jobben man kan om man får dagpenger, samt at sosialstønad skal kun gis når alle andre muligheter er prøvd.

Lenke til kommentar

ja jeg har en jobb, men det er kun en ekstrahjelpstilling.

Jeg søker stadig på jobb, men får ikke noe napp. Rimi vil ikke ha meg engang :p

Nå er jeg heller ikke så veldig flink til å søke jobb. Jeg vet at det er positivt å møte opp personlig i butikken og ikke bare sende mail med søknad, men det ender for det meste opp med 'heijegvilgjernesøkejobbhosdere herersøknaden min hadetbra'... får helt sperre...

Noen ganger går det greit da, om jeg har en god dag. Men selv om jeg føler at jeg har gjort et godt inntrykk så får jeg ikke jobben..

Har også vært borti et par useriøse steder jeg har søkt jobb.

Jeg ble tilbudt et 2 gangs intervju en gang, men fikk ikke noe info når datoen nermet seg. Da jeg forsøkte å ringe de to numrene som sto oppført på annonsen fikk ejg ikke noe svar, og ingen ringte tilbake.

Jeg har også hatt kontakt med et bemanningsbyrå som ringte meg før jul og spurte om jeg ville ha noe jobb i helgene, men det var rett etter at jeg hadde fått den jobben jeg har nå, som er i helgene.. og da jeg forsøkte å si 'men dere kan gjerne ringe meg om dere har noe i ukedagene..' så la de bare på uten å si noe..

Er ellers registret hos adecco og manpower og har søkt en del jobber der.. pluss noen andre bemanningsbyråer.. men inget napp.

Jeg hadde det enklere med å få jobb i hjembyen min, men det er vanskeligere her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...