Gå til innhold

Hvordan få støtte fra Nav?

Anbefalte innlegg

Hvordan er det og få støtte fra Nav?

Jeg har vert arbeidsledig en stund nå og dagpenger får jeg ikke fordi jeg tjente 2000kr for lite dei ste årene for og få det -.-

Men er det mulig og få noe annen støtte til og betale leige,strøm mat og andre ting? Får man dekket alt dette på sosialen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
<br />Ja, du kan få bostøtte. Og naturligvis arbeidsledighetstrygd.<br />

Bostøtte får jeg, men den er ikke så mye og skryte av. Dekker ikke halve leiga engang.

Og arbeidsledighetstrygd er noe annet en dagpenger?

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Du har rett på støtte fra sosialkontoret om du ikke klarer å forsørge deg selv. Skriv ut bekreftelse på all inntekt (altså bostøtte, om det er det eneste du får) samt siste regning på strøm, tlf, husleie og eventuelt kontoutskrifter. Ta med avslaget på dagpenger også.

Sosialkontoret kan også hjelpe deg å fremsette eventuelle krav mot nav avd trygd, om det viser seg at du har rett på dagpenger. (Kan ikke skjønne annet, mener du skal ha minstesats da...)

De regner da sammen inntekten din mot utgifter, og du får mellomlegget som sosialstønad. Begrenset opp til hva de mener er nødvendige utgifter, dvs at en person uten barn skal klare seg på ca 5300 til strøm, tlf, nett, mat, klær osv. Nå når strømregningene er så høye kan det hende du får dekket dette utenom. Om du har barn går det lettere.

Har du nødvendige regninger (tlf, strøm, leie) som du er på etterskudd med kan du også få dekket dette, om det ikke er gått til inkasso. Har det gått til inkasso regnes det som gjeld og det har ikke nav (ved sosialdelen) lov å dekke.

Om du får etterbetalt dagpenger hvis det viser seg at du hadde krav på det trekkes sosialstønaden fra de. Sånn at du ikke får dobbelt opp i samme periode.

Lenke til kommentar
<br />Ja, du kan få bostøtte. Og naturligvis arbeidsledighetstrygd.<br />

Bostøtte får jeg, men den er ikke så mye og skryte av. Dekker ikke halve leiga engang.

Har du sendt inn oppdatert søknad nå når du ikke har noen inntekt? Da vil nok bostøtten øke.

Lenke til kommentar

du har ikke krav på dagpenger da nei. du må søke om sosialhjelp. dra på nav kontoret og spør etter en søknad om sosialhjelp.

jeg var redd jeg ikke skulle få jobb selv, så jeg var innom nav og hørte om dette.

har en liten jobb nå da, men trur jeg må søke sosialhjelp uansett siden det bare er en ekstrahjelpstilling.. -.-

Lenke til kommentar

Ja ok. Snakket med nav igjen i dag og jeg må søke om dagpenger engang til (siden vi er i 2011) Og hvis jeg får avslag igjen så får jeg søke om sosial støtte.

Og får jeg avslag der og, ja da er det verre :/

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Jobb er førsteprioritert. Har søknader inne på mange jobber nå, håper på at det skal gå i orden.

Skal og kansje ut i noe som heter praksisplass gjennom Nav.

Men ser ut til at jeg får dagpenger. Nå tar dem jo med 2010, da var siste året av lærling tiden min så jeg tjente jo mye.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Du kan jo ta deg en tur på NAV og snakke med noen der.

En eller annen form for støtte har man vel krav på.

Er litt meningsløst da NAV ikke har opplysningsplikt:P. Altså de svarer på konkrete spørsmål, men ikke på åpne, og gir ikke ekstrainformasjon man ikke spør om, litt tåpelig men det er så ikke folk skal få mer penger enn de må.

Hvordan er det og få støtte fra Nav?

Jeg har vert arbeidsledig en stund nå og dagpenger får jeg ikke fordi jeg tjente 2000kr for lite dei ste årene for og få det -.-

Men er det mulig og få noe annen støtte til og betale leige,strøm mat og andre ting? Får man dekket alt dette på sosialen?

Gå på NAV, eller hvaenn og spør etter soisalstøttesøknad, til den trenger du: kontoutskrift for de siste 3-4 månedene, siste lønnslipp, leiekontrakten på leiligheten, kopi av fjordårets ligning, og oppsigelse/sluttatesten din. Ta og med regniger, og annen dokumentasjon på faste utgifter som kredittkort, strøm, telefoni/internett, etc, Spør og om bostøttesøknad, den er i tillegg og er kommunen som gir deg direkte og ikke NAV. Pass på å være registrert arbeidssøker hos NAV. Søk og på hastegrunnlag, så slipper du 4-6ukers behandlingstid. Har du konkrete ting du MÅ ha, (klær, sko, tannlege, lege, fysioterapaut, etc), må du ta med dokumentasjon på det og, jo mer dokumenter du kan ta med jo bedre er det. Du kan og søke separat om unntak fra hovedreglene om dagpenger, (du kan søke om det meste, betyr ikke at du får det igjennom). Hvis du er "syk" så kan du og bli sykemeldt som arbeidsledig, og da vil fjordårets inntekt være beregningsgrunnlag for sykepengene.

Håper dette hjelp litt, er en stund siden jeg var i et tilsvarende situasjon, men dette er hva jeg husker jeg måtte. Bare spør konkrete spørsmål så svarer de, ikke bli sint, ikke bli utålmodig, og hold hodet kaldt, noen rutiner de har er til for å sile ut de som ikke har et reellt behov.

-frank

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

frankhaugen (eller noen andre som har peil på dette):

du sier diverse bilag som man må legge ved.

Jeg har en ekstrahjelpstilling, og har da råd til å kjøpe mat hver dag, buss og sånne 'småting'..

det jeg kunne tenke meg er å kun få hjelp til å betale husleien, strøm og telefonregning (ingen av de er høye beløp btw. jeg bruker maks 200 kr i mnd på tlf, bor i kollektiv så strømregninga blir delt, og husleia er også ganske lav)

Jeg har ikke betalt noe husleie eller strøm fra den kontoen, fordi, ja, kort sagt; kjæresten min er snill og har betalt dette for meg noen mnd.

Og siden jeg kan bruke mine egne penger til småting/mat/osv,

vil ikke kontoutskriften min si så veldig mye om hvor mye penger jeg trenger.

Jeg har også en sparekonto med et beløp som kunne dekket et par husleier, men disse vil jeg gjerne spare til høsten. (skal studere/leie leilighet = depositum)

kan de da si: hey du har masse penger på sparekonto, du kan jo bare bruke de!!!

og må jeg uansett da legge ved kontoutskrift fks?

Lenke til kommentar

frankhaugen (eller noen andre som har peil på dette):

du sier diverse bilag som man må legge ved.

Jeg har en ekstrahjelpstilling, og har da råd til å kjøpe mat hver dag, buss og sånne 'småting'..

det jeg kunne tenke meg er å kun få hjelp til å betale husleien, strøm og telefonregning (ingen av de er høye beløp btw. jeg bruker maks 200 kr i mnd på tlf, bor i kollektiv så strømregninga blir delt, og husleia er også ganske lav)

Jeg har ikke betalt noe husleie eller strøm fra den kontoen, fordi, ja, kort sagt; kjæresten min er snill og har betalt dette for meg noen mnd.

Og siden jeg kan bruke mine egne penger til småting/mat/osv,

vil ikke kontoutskriften min si så veldig mye om hvor mye penger jeg trenger.

Jeg har også en sparekonto med et beløp som kunne dekket et par husleier, men disse vil jeg gjerne spare til høsten. (skal studere/leie leilighet = depositum)

kan de da si: hey du har masse penger på sparekonto, du kan jo bare bruke de!!!

og må jeg uansett da legge ved kontoutskrift fks?

Har du penger (samme om de er på sparekonto eller ei) så får du ikke støtte nei. Det er tilfeller hvor foreldre tilogmed har fått beskjed om å bruke barnas sparepenger. Du kan søke om å få dekket det som du selv ikke har råd til, men det har jo også en begrensning. Hvor mye tjener du på denne ekstrastillingen? Hvis bostøtte og ekstrastilling overstiger ca 5000 + husleien din så vil du ikke få noe, for da har du inntekt over minstesummen av hva man trenger for å overleve.

Edit: Sosialhjelp skal etter prinsippet være siste utvei. Da jeg trengte hjelp fikk jeg beskjed om jeg hadde familie eller venner å låne penger av først.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

ah. kjipt. disse pengene har jeg spart siden ifjor sommer. :<

Jeg kunne jo eventuelt overført disse pengene til typen min, som en betaling tilbake for alle husleiene han har betalt for meg. For deretter å låne de av han igjen når vi skal leie leilighet til høsten. Blir nav helt mongo da og sier at jeg ikke skulle betalt tilbake de pengene?

Jeg velger vel selv når jeg vil betale tilbake et sånt lån.

nei varierer veldig hvor mye jeg får fra jobben.. forrige måned var det 5000 kr, men denne måneden var det 600 kr liksom... jeg ble egentlig kun ansatt for julebordsesongen, som servitør. Derfor 'mye' (5000) i lønn..

Men nå begynner julebordsesongen å roe seg, så de har lite jobb til meg om dagen..

så ja, det varierer veldig.

er ellers usikker på om jeg har rett til andre penger. jeg var innom nav for noen mnd siden, (rett før jeg trudde at jeg var på vei til å få en jobb... så jeg dreit i å sende søknad)

hvor jeg spurte hva jeg måtte gjøre hvis jeg ikke fikk noe jobb i det hele tatt.

Da var det kun sosialhjelp jeg kunne søke på. Jeg sa i tillegg at det var kjæresten min som betalte husleia for meg, men hun ga meg likevel en søknad.

Så det virka jo som om hu mente at selv om jeg hadde en som kunne betale leia mi, så kunne jeg søke.

Ellers vet jeg lite om hvordan de kan hjelpe meg mer med å få meg en jobb.. hu ga meg liksom bare den søknaden når jeg spurte.

Har også vært på jobbsøkerkurs, men det hjalp ikke.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

ah. kjipt. disse pengene har jeg spart siden ifjor sommer. :<

Jeg kunne jo eventuelt overført disse pengene til typen min, som en betaling tilbake for alle husleiene han har betalt for meg. For deretter å låne de av han igjen når vi skal leie leilighet til høsten. Blir nav helt mongo da og sier at jeg ikke skulle betalt tilbake de pengene?

Jeg velger vel selv når jeg vil betale tilbake et sånt lån.

nei varierer veldig hvor mye jeg får fra jobben.. forrige måned var det 5000 kr, men denne måneden var det 600 kr liksom... jeg ble egentlig kun ansatt for julebordsesongen, som servitør. Derfor 'mye' (5000) i lønn..

Men nå begynner julebordsesongen å roe seg, så de har lite jobb til meg om dagen..

så ja, det varierer veldig.

er ellers usikker på om jeg har rett til andre penger. jeg var innom nav for noen mnd siden, (rett før jeg trudde at jeg var på vei til å få en jobb... så jeg dreit i å sende søknad)

hvor jeg spurte hva jeg måtte gjøre hvis jeg ikke fikk noe jobb i det hele tatt.

Da var det kun sosialhjelp jeg kunne søke på. Jeg sa i tillegg at det var kjæresten min som betalte husleia for meg, men hun ga meg likevel en søknad.

Så det virka jo som om hu mente at selv om jeg hadde en som kunne betale leia mi, så kunne jeg søke.

Ellers vet jeg lite om hvordan de kan hjelpe meg mer med å få meg en jobb.. hu ga meg liksom bare den søknaden når jeg spurte.

Har også vært på jobbsøkerkurs, men det hjalp ikke.

Sosialstønad er kommunal stønad, selv om det ligger under nav. Dagpenger ligger rett under nav og er statlig. Bare for å ha det avklart. Så be om å få snakke med en saksbehandler ang. dagpenger. Ved dagpenger så sender man inn meldekort og krysser av de dagene du har jobbet. Så da kan du jobbe litt mens du søker andre jobber.

Spørsmålet nå slik jeg ser det er frem til du får dagpenger innvilget. Eller har jeg misforstått? For at du da skal kunne få sosialhjelp må du bevise via dokumentasjon at du ikke har nok inntekt til å forsørge deg selv. Ta med de siste lønnsslipper, ta med bekreftelse på at du har søkt dagpenger, ta med husleiekontrakt. Betal tilbake til kjæreseten din først. Men bor kjæresten sammen med deg? Siden han i det hele tatt var villig til å betale leien for deg? Hvis det er tilfelle regnes også hans inntekt med.

Vedrørende sosialhjelp så be om møte med den som styrer med det. De er pliktige til å hjelpe deg å fylle ut søknaden. Men ta med så mye dokumentasjon som du kan. Fortell at du har lånt til husleie foreløpig, men at kjæresten ikke ville låne ut mer, og du måtte bruke sparepengene til å betale tilbake. Nå har du da dermed ikke penger til leie mer. Men hvor mye får du i bostøtte nå? Du må sende inn oppdatert søknad nå som inntekten din har endret seg.

Konklusjonen er: Ring nav og be om møte! De kan best svare deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...