Gå til innhold

Problemer med opprettelse av VLAN

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en hybel, og deler nettverk med to andre boenheter, inkludert huseierens.

Jeg vil være så usynlig som mulig, og vil derfor ha mitt eget nettverk som et VLAN.

Nettverket bruker DENNE routeren, går gjennom en unmanaged Zyxel-switch fra 2005, til DENNE switchen. Det er en layer 2 smart switch, og det er denne mitt nettverk er koblet til. Det er denne jeg ønsker å bruke til å skille mitt nettverk og huseierens nettverk, som jeg altså KUN trenger internett ifra.

Det er flere her på forumet som har skrevet at det er mulig å sette opp et eget VLAN, og få internett fra huseieren, men uten at resten av huseierens nettverk er synlig. Mitt og det andre nettverket vil være på samme subnett, men ikke synlige for hverandre.

Problemet mitt er at jeg får det ikke til å funke :p

Det er ikke allverdens av konfigurasjonsmuligheter, men jeg kan velge hvilke porter som skal tilhøre hvilket VLAN, samt at hver port kan settes til å akseptere tagged, untagged eller ingen pakker. Dette kan velges på alle portene, og det kan velges forskjellig til forskjellige VLAN. Det er også noe om å akseptere eller ikke akseptere pakker fra andre VLAN.

Hvordan skal dette settes opp? (generelt sett)

Takker veldig for hjelp :)

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med "tagged", "untagged" og ingenting i det hele tatt da? Hvordan skal innstillingene der være? Når jeg satt det opp slik du sier, så fikk jeg det ikke til å fungere ... :)

Ang. trådløse nettverk, så tror jeg du tar feil. Jeg har et trådløst AP (Cisco Aironet 520), og det er mulighet for å sette opp forskjellige VLAN der ... :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg har vært litt uklar ...

Huseierens nettverk OG internett kommer gjennom samme linje til meg. Det er min private switch som har mulighet for VLAN, og her jeg vil dele opp.

Det jeg har antatt er at routeren vil sende all trafikk fra internett til riktig IP-adresse, siden den opererer på IP-nivå, mens resten av nettverket (som er koblet til switcher) vil stenges ute.

Nå har jeg fiklet en del, og det virker som at enten må man godta ALL trafikk fra en port, eller så er den helt stengt. Dvs. At enten må jeg godta å få både huseierens nettverk OG internett, eller så kan jeg ikke ha noen av delene, siden dette kommer gjennom samme ledning, og den ledningen går inn i min svitsj (som har mulighet for oppdeling i VLAN).

Stemmer dette?

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Stemmer nok det ja... Hvis du skal dele internett og nettet hans så må den smarte svitsjen være koblet rett til routeren, og så ditt og hans nettverk til hver sin port på svitsjen...

Tagged er pakker som har et VLAN nr i seg, som betyr at svitsjen leser på pakkene hvilket VLAN pakken skal til, og sender den dit henn. Untagged er vanlige pakker uten VLAN info, som da blir sendt til et standard VLAN som du bestemmer i konfigen til svitsjen.

Skal du dele opp nett med en smart svitsj er det PVID som er tingen, men da må altså svitsjen være koblet rett til routeren (og det blir problematisk hvis det er en trådløs router, siden du da ikke kan bruke den trådløse delen).

Endret av mhw357
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...