Gå til innhold

Egen nettside og inkl. gratis forum-/brukersystem til denne

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal lage en nettside med et forum + brukerprofiler(ikke avanserte) + nettsiden skal inneholde et par ekstra sider slik som egen forside (basic html), infoside og kanskje noe mer annet. Men jeg kan ikke nok PHP/SQL(?) for å kode et helt forum+brukere fra grunnen av, og har derfor tenkt tanken å benytte meg av et allerede etablert system slik som f. eks myBB, phpbb eller lignende.

Er vanlig/overkommelig/mulig å bruke kjernen til f. eks forumfunksjonen i myBB til en egenutviklet side, dvs. all html/css gjør jeg, mens jeg legger inn forumet et eller annet sted på siden? I så fall hvordan bør jeg gå frem med dette?

Trenger altså litt erfaringer fra folk som har vært borti slike prosjekter og har litt tanker å dele! :-) Er ikke interessert i å bruke f. eks standard phpbb, skal enten et skall "oppå" eller i tillegg eller at systemet inkluderes i en side. Alt etter hva som er mest praktisk.

Takker for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg skal lage en nettside med et forum + brukerprofiler(ikke avanserte) + nettsiden skal inneholde et par ekstra sider slik som egen forside (basic html), infoside og kanskje noe mer annet. Men jeg kan ikke nok PHP/SQL(?) for å kode et helt forum+brukere fra grunnen av, og har derfor tenkt tanken å benytte meg av et allerede etablert system slik som f. eks myBB, phpbb eller lignende.

Er vanlig/overkommelig/mulig å bruke kjernen til f. eks forumfunksjonen i myBB til en egenutviklet side, dvs. all html/css gjør jeg, mens jeg legger inn forumet et eller annet sted på siden? I så fall hvordan bør jeg gå frem med dette?

Trenger altså litt erfaringer fra folk som har vært borti slike prosjekter og har litt tanker å dele! :-) Er ikke interessert i å bruke f. eks standard phpbb, skal enten et skall "oppå" eller i tillegg eller at systemet inkluderes i en side. Alt etter hva som er mest praktisk.

Takker for alle svar! :-)

du er meg for ett år siden;)

kjøp deg en god bok, eller bruk videotutorialer fra youtube, eller lignende og lær deg PHP, ellers får du ikke resultatet du vil ha, det å bruke php baserte ferdigsider som forum er ypperlig standalone, men skal du integrere så må du enten gå for en CMS løsning som Joomla, eller lage det selv. PHP er ikke vanskelig og med litt tålmodighet og iver kommer du deg lett gjennom det grunnleggende på en uke. For det du ser for deg er ikke mulig med mindre du skal gjør noe så simpelt som å bruke Iframes eller AJAX til å hente ut PHPBB i en ramme, men er vel ikke det du ser etter?

Det er ikke for å ta motet fra deg, men kan like gjerne gjør det folk her på forumhet gjør med meg når jeg er litt for "opp i skyene" for mitt eget beste, nemlig dra deg raskt å smertefullt ned på jorda igjen;)

Så som sagt lær deg PHP, html er det ikke langt man kommer med nåomdagen, og fremtiden vil bare bringe mer PHP/ASP inn i webben, mens html blir relegert til presantasjon av dataen du henter med tidligerenevnte scriptspråk.

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar :-)

Jeg kan noe PHP, er ikke blank (har også java-erfaring), men har ikke prøvd meg på brukersystemer + forum enda. Nettsiden jeg skal lage var også etter planen noe jeg skulle slenge opp forhåpentligvis relativt raskt og greit for en kamerats prosjekt.

Men om dette er såpass kranglete fremgangsmåte så er det kanskje like godt å starte å lære seg det først som sist ja :-) Problemet er jo at det da sannsynligvis vil ta lengre tid, hehe ;)

Jeg skal lære meg mer PHP, studerer IT på HiO + lærer meg endel på fritiden, så å lage noe slikt som dette skal jo selvfølgelig stå på planen, men tenkte kanskje at jeg kunne droppe akkurat det i dette prosjektet :p

Kanskje det finnes noen open source jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar :-)

Jeg kan noe PHP, er ikke blank (har også java-erfaring), men har ikke prøvd meg på brukersystemer + forum enda. Nettsiden jeg skal lage var også etter planen noe jeg skulle slenge opp forhåpentligvis relativt raskt og greit for en kamerats prosjekt.

Men om dette er såpass kranglete fremgangsmåte så er det kanskje like godt å starte å lære seg det først som sist ja :-) Problemet er jo at det da sannsynligvis vil ta lengre tid, hehe ;)

Jeg skal lære meg mer PHP, studerer IT på HiO + lærer meg endel på fritiden, så å lage noe slikt som dette skal jo selvfølgelig stå på planen, men tenkte kanskje at jeg kunne droppe akkurat det i dette prosjektet :p

Kanskje det finnes noen open source jeg kan bruke?

Se på Joomla, de har alt i et Open Source CMS som bruker PHP + MySQL, og har moduler for ALT, phpbb er en vet jeg, og alt kan integreres. Du kan til og med lage ditt eget nettsamfunn med forum, blogg, netbutikk, auksjonhus, og med brukerprofiler, alt uten en linje koding. CMS er nok det eneste valget du har, er et titals forskjellige, men jeg har bare brukt Joomla.

men er ikke vanskelig å leke med kildekoden i et opensource bb for å integrere det, eller se et par tutorialer om hvordan lage et eget, så integrere dette. For etter hva jeg ser ser det ut som om phpbb hvertfall har sikkerhetsfunskjoner for å forhindre nettopp brukertukling.

Lenke til kommentar

Har lenge vært joomla bruker/tilhenger men backenden samt koden generelt trenger virkelig en makeover etterhvert.

Henger merkbart etter f.eks wordpress i ytelse og funksjonalitet.

Skal du bruke mye moduler som frankhaugen nevner for forum,auksjon,butikk etc

Så får du generelt ikke noe særlig bra resultat uten gå løs på koden eller betale andre for og gjøre dette med skreddersydd theme.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Det funker utmerket, googler du "flat-file forum" "free flat-file forum" etc finner du endel av de.

Men det bruker mye mer i/o mot server og om mye brukere så filstørrelsene og belastiningen starter vokse er det bare gi opp.

Kjøre mot database er soleklart mye bedre.

Lenke til kommentar

Der ble det litt liv i tråden ja :)

Jeg trenger ikke å endre noe på forumet eller legge til noe fancy, så det går bra!

Må få lest litt på de forskjellige som er blitt nevnt og så er det vel bare å starte!

Planen er også at jeg skal slippe å drifte noe spesielt mye, og det er også en av grunnene til at jeg helst vil ha noe som allerede er etablert, da jeg regner med at mitt første forum i php/SQL neppe blir helt perfekt :p

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...