frankhaugen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg ELSKER militær Sience Fiction, altså bøker som omhandler militære styrker/organisasjoner i en SF setting. Jeg har lest alle de store Amerikanske forfatterne som John Ringo, Jack Campell, David Weber, Orson Scott Card, men hvilke Norske forfattere bør jeg prøve i samme sjanger? Til dere der ute som er litt usikker på definisjonene her: Star Wars, Star Trek, og andre lingnende litteratur er sci fi/space opera, mens MIL SF er Babylon 5. Forskjellen er at militæret er ikke bare en setting men det hele historien bygger på, altså mye bagrunn om hvorfor ting er som det er, er ofte mye tungt teknisk stoff bakt inn i dialoger og "the narration"(fant ikke et norsk ord for det). The Lost fleet serien er et eksempel som det er ingen tvil rundt om tilhører sjangren. takk for input! Lenke til kommentar
pertm Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg må si jeg liker samme type SF, men her hørt om lite SF i det hele tatt som er på norsk og skrevet av nordmenn. Jeg kan gi deg noen forsalg men det er alt på engelsk, men ikke alt er av amerikanere. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg må si jeg liker samme type SF, men her hørt om lite SF i det hele tatt som er på norsk og skrevet av nordmenn. Jeg kan gi deg noen forsalg men det er alt på engelsk, men ikke alt er av amerikanere. Nei, det virker somom norske forfattere eller forlag er livredde for å skrive/utgi noe annet en biografier, og krim. Jeg har en ørten britiske jeg har blitt anbefalt, og diverse tyske fanfic forfattere, men jeg savner norske bidrag til undersjangeren, eller scifi generelt. Kanskje jeg skal forsøke meg på å skrive en selv? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg vet jeg har lest en SF bok på norsk som jeg vet rimelig sikkert er skrevet av en nordmann. Det er ganske lenge siden så jeg kan ta feil. Fant dette på nettet da jeg søkte fra wikipedia on norsk SF. Hvis du skriver noe og legger det ut på nettet gi meg linken så jeg kan se, har vært litt inne på tanken selv men føler at å skrive er en stor utfordring og jeg ville kanskje heller skrevet på engelsk enn på norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå