Gå til innhold

Arrangere en lokal fest

Anbefalte innlegg

hei.

Har lyst å arrangere fester for å tjene penger på de :p

Tenker at jeg skulle beggyne med relativt liten for å skjønne hvordan det fungerer og sånt og hvis det går tilhevette så mister jeg ikke så mye på det

Jeg synes at jeg trenger disse tingen for en bra fest med 150-250 stykker:

-

- Leie en lokal med kapasitet til så mange.

- Snakke med politet og brannvesen.

- Leie erfarne vakter 5-8 (er det nok?) 1-2 uarfarne som kan rydde hele tida,

- Leie lyd og lys utstyr.

- Leie en bra DJ.

- Lage reklame: facebook, henge flyers ovaralt(trenger man tillatelse?)

Inngang kan koste 100-150, Id 16 fordi det ikke er så mange fester til denne aldersgruppe, mens 18 åringer har masse andre steder med gratis ingang. Da skal det selfølgelig ikke selges alkohol inne i lokaler og det blir heller ikke tillat med det inne,

Også lurte jeg på om det trenges noe lisence eller noe sånt fra politiet siden jeg skal jo tjene på det, må jo betale skatt ?? Trenger man å lage bedrift da ?

Trenges det noe mer enn det ?

Og hvor mye kan man tjene på det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hatt samme tanken ;)

Du kan nok tjene endel på dette, om du virkelig får 250 stk til å betale 100 spenn hver :)

Er ikke så god på dette, men vil kanskje koste 4000-5000 for et lokale en kveld, da har du 20.000 igjen. Skal du ha lys, lyd, dj, og vakter har du nok endel igjen, kanskje 5000? :D

Lenke til kommentar

Raskt regnestykke:

Utgifter:

- DJ: 3000 kr

- Vaktlag 4 stk a 200kr timen pr stk: 4800 (6 timer)

- Ryddelag 2 stk a 150 kr timen: 1800 kr

- Lokale: 10000 kr

- Lyd og lys: 6000 kr

- Reklamemateriell: 2000 kr

Totalt: 27800 kr

Inntekt:

250 personer * 150 kr: 37500 kr

Fortjeneste: 9700 kr

Alle utgifter er anslagsvis utenom DJ som jeg vet noenlunde hva koster. I tillegg er 16 åringer risikogruppe. Som regel mer bråk med yngre enn eldre festgjenger. I tillegg kan du påregne at mange har drukket før dem kommer og blir sure for å ikke slippe inn = bråk i gaten utenfor.

Du må selvfølgelig skaffe opplysninger om utgiftene selv, men det ser ikke ut som et bra regnestykke. det kan gå...

Da du ikke vil ha 18 års grense, kan du heller ikke tjene mer på alkoholsalg, men det må du i tillegg får skjenkeløyve til.

EDIT:

Modifiserer lyd og lys kostnadene, og vaktutgifter.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Raskt regnestykke:

Utgifter:

- DJ: 3000 kr

- Vaktlag 8 stk a 200kr timen pr stk: 8000 (5 timer)

- Ryddelag 2 stk a 150 kr timen: 1500 kr

- Lokale: 10000 kr

- Lyd og lys: 10000 kr

- Reklamemateriell: 2000 kr

Totalt: 34500 kr

Inntekt:

250 personer * 150 kr: 37500 kr

Fortjeneste: 3000 kr

Alle utgifter er anslagsvis utenom DJ som jeg vet noenlunde hva koster. I tillegg er 16 åringer risikogruppe. Som regel mer bråk med yngre enn eldre festgjenger. I tillegg kan du påregne at mange har drukket før dem kommer og blir sure for å ikke slippe inn = bråk i gaten utenfor.

Du må selvfølgelig skaffe opplysninger om utgiftene selv, men det ser ikke ut som et bra regnestykke.

ikke glem 36% til staten, kan ikke drive business uten å betale til konge og fedreland;)

EDIT: 250 gjester = 2-3 vakter ikke 8

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

ikke glem 36% til staten, kan ikke drive business uten å betale til konge og fedreland;)

Antall vakter var det trådstarter som kom med. Kan godt hende at 2-3 holder.

Men hvor får du 36% fra? Tror staten nøyer seg med 28%. Det er uansett av fortjenesten og ikke hele omsetningen.

Lenke til kommentar

Lys, lyd og lokale tror jeg er mye billigere Exempel : KLikk 1500 med dj mixer og 2 høytallere også 2 sånne Klikk

Lokale veit jeg ikke har ikke funnet så mye, men nå ser det ut som jeg kunne tjene 11000, på 2-3 dager jobbing og en del kvelder.

Vakter tenkte jeg at 3-4 skulle vare inne og få ut eventuelle bråkere som det sikkert blir og kanskje 2 ute som skulle ta imot penger, kjekke id'er og få vekk de som ikke kommer inn

+ vakter kan jo ringe plitet hvis noen er altfor bråkete og ikke går vekk.

+ salg av alkohol som jeg kunne tjene på : da må jeg jo ha noen tillatelser og sånt som gjør hele opplege enda vanskeler og hvis det skulle ha gått til helvete så blir det enda dyrere, hvis par første går bra da kan jo prøve på noe større og 18 id med alk og sånt da :)

Endret av MaZaHaCkA
Lenke til kommentar

Antall vakter var det trådstarter som kom med. Kan godt hende at 2-3 holder.

Men hvor får du 36% fra? Tror staten nøyer seg med 28%. Det er uansett av fortjenesten og ikke hele omsetningen.

følte vaktantallet ville bedre regnestykket litt;)

36% er min skatteprosent, jeg er selvstendig næringsdrivende, så jeg regnet med alle betalte det:P

Lenke til kommentar

2-3 myndige vakter vakter holder, ryddegjengen sløyfer du og tar dager derpå, regn med et par tusen for å erstatte ting som blir ødelagt dagen etter, husk å inviter mer fine damer enn gutter så er du der ;)

MÅ ha noen til å rydde, er fort noe som knuses, eller det er noen som leger med dopapir på dassene. 2 stk. som man betaler hver 250,- for en kveld er løsningen;). Og avhengig av lokalet, så er erstatning usannsynlig.

Lenke til kommentar

2-3 vakter da ser det enda bedre ut :D

De vaktene kan jo også rydde kan de ikke ? samtidig som de går rundt inne i lokalet og passer på ;)

Dagen der på kan jo prøve å få noen venner som skal rydde og får 2-3 hundre for det :p

erstattning avhenger av lokalet + kan bli erstattning av utstyret som kan bli ødelagt.

Lenke til kommentar

følte vaktantallet ville bedre regnestykket litt;)

36% er min skatteprosent, jeg er selvstendig næringsdrivende, så jeg regnet med alle betalte det:P

Det gjorde det forsåvidt også...

Når det gjelder skatteprosenten så spiller også din personlige økonomi inn når det er enkeltmannsforetak, dvs. din formue, gjeld, bolig osv.

Lenke til kommentar

+ salg av alkohol som jeg kunne tjene på : da må jeg jo ha noen tillatelser og sånt som gjør hele opplege enda vanskeler og hvis det skulle ha gått til helvete så blir det enda dyrere, hvis par første går bra da kan jo prøve på noe større og 18 id med alk og sånt da :)

Bare glem å få skjenkebevilgning hvis det er åpent for 16åringer. Holder ikke med å si at man sjekker leg i baren.

Lenke til kommentar

Jo da må man jo lage bedrift som at jeg ikke for fengsel for å ikke betale skatt :p

Da lurte jeg på hva skalgs bedrift må jeg lage ?

Spørs hvor langt du vil drive det. I første omgang holder det med enkeltpersonsforetak, men i en slik bransje kunne det vært aktuelt med et AS da du kan slå det konkurs om noe skulle gå gale og ikke tape mer enn innskuddet, min. 30 000 etter nye regler.

Lenke til kommentar

Jo da må man jo lage bedrift som at jeg ikke for fengsel for å ikke betale skatt :p

Da lurte jeg på hva skalgs bedrift må jeg lage ?

Spørs hvor langt du vil drive det. I første omgang holder det med enkeltpersonsforetak, men i en slik bransje kunne det vært aktuelt med et AS da du kan slå det konkurs om noe skulle gå gale og ikke tape mer enn innskuddet, min. 30 000 etter nye regler.

De nye reglene finner jeg ikke brreg.no sier fortsatt 100'000 grunker, eneste nye er at nå MÅ det være cash i banken og ikke bare en bil som skrives over som "firmabil". Hvis du har noe konkret gi meg en lenke plz!

Lenke til kommentar

Bedriftinformasjon (Link) her står det at :

Et aksjeselskap kan stiftes og eies av en person eller det kan være mange aksjeeiere (aksjonærer). Krav til minimum aksjekapital er kr 100 000, som skal være innbetalt før registrering av selskapet. Aksjekapitalen kan inndekkes med tinginnskudd eller penger

Hvis jeg skjønte det riktig så må man ha 100,000 før man åpner bedrft som AS? Hadde ikke planlagt å investere så mye i det, på beggynelsen i alle fall :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...