Bruker87 Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Beklager å si det men når en person får skallen slått inn og blir kuttet opp med kniv på hver eneste skole en går mens andre ikke en gang får ett skeivt ord slengt mot seg på de samme skolene er det kanskje snakk om litt egne holdninger også. Nope, har alltid vært uprovosert. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Beklager å si det men når en person får skallen slått inn og blir kuttet opp med kniv på hver eneste skole en går mens andre ikke en gang får ett skeivt ord slengt mot seg på de samme skolene er det kanskje snakk om litt egne holdninger også. Så det slår deg ikke at fyren som knuste skallen og kutter med kniv burde vært buret inne, ikke at det er noe feil med han som blir utsatt for vold? Tror du burde prøve å lese litt i norges lover, men det er kanskje ikke noe du bryr deg om? Som han nevner har han nå en fast jobb og trives bra. Mao, ikke noe feil med han, men med de kriminelle folkene som fikk gjøre som de ville på skolen han gikk på. Endret 16. januar 2011 av blackbrrd 1 Lenke til kommentar
norgi Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Det var da trist å høre hvordan det gikk på skolen med deg, kanskje ikke så lurt å lese slikt et halv år før jeg komme på Vgs Det er jo mange gode forslag nevnt her, og det trolig beste er jo å får seg bedre utdanning og/eller bedre jobb. Om du ikke gidde/kan det så så skal det jo være passe enkelt å tjene et 2-3tusen ekstra i måned på nett(det vil da går sterk over fritiden di etter det jeg har lest om det) men du har vel nok av den likevel. Stikkord er kanskje Blogging(om noe du er interessert i) eller betalte markedsundersøkelse, har ikke prøvd noe av det sjøl, men disse mulighetene høres mest brukbare av de jeg veit om som går tidsmese på hobby basis. Finnes sikkert masse mer. Men det vi uansett ikke være mer en en liten ved side inntekt så om du skal går sikkert så er vel det beste å tar seg bedre jobb. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Sikker på at du har regnet rett på din lønn? Etter hva jeg finner ut skal du ha endel kroner mer utbetalt pr. måned etter skatt... Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Sikker på at du har regnet rett på din lønn? Etter hva jeg finner ut skal du ha endel kroner mer utbetalt pr. måned etter skatt... Vel, er ikke 100% sikker på hvordan man regner lønn. Jeg bare ganget opp timene mine med timelønnen min (131,9 kr), så ganget det med 0.64 (36% skatt). Vet UB osv kommer i tillegg, men er ikke hver uke jeg får jobbe fulltid heller så jeg bare tok 37.5 vanlige timer som et gjennomsnitt. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Sikker på at du har regnet rett på din lønn? Etter hva jeg finner ut skal du ha endel kroner mer utbetalt pr. måned etter skatt... Vel, er ikke 100% sikker på hvordan man regner lønn. Jeg bare ganget opp timene mine med timelønnen min (131,9 kr), så ganget det med 0.64 (36% skatt). Vet UB osv kommer i tillegg, men er ikke hver uke jeg får jobbe fulltid heller så jeg bare tok 37.5 vanlige timer som et gjennomsnitt. Du skal nok ikke betale 36% skatt. 12662/0.64=19784 NOK <-- Dette er det du mener du har før skatt pr. mnd? 19784*12=237804NOK bruker du denne kalkulatoren sier den at du skal betale ~51 000 NOK i skatt i løpet av ett år. Ikke nok med det, du har 14.965 kr utbetalt hver måned utenom jul da det er halvskatt og den måneden man får feriepenger. Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Det står 36% på skattekortet mitt. "Forventa inntekt: 250 000" "Forventa frådrag: 75 100" Står det på kortet som jeg leverte inn. Ingen anelse om dette faktisk er det de trekker, men det står vel på lønnsjekken for januar? Edit: Tviler forresten hardt på at jeg kommer til å tjene så mye som 250.000 >,< Endret 20. januar 2011 av Bruker87 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Du skal garantert ikke betale 36% skatt, det har Wisdom helt rett i. Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Vel det er ihvertfall gode nyheter Hadde jeg hatt 15k etter skatt i måneden hadde alle bekymringene mine smeltet bort! Blir vanskelig å vente på lønningen nå Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det står 36% på skattekortet mitt. I tillegg til "det skal trekkes 36% skatt av biinntekter" står det bortimot garantert også et tabellnummer som du kan slå opp her. Lenke til kommentar
Balli Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det står 36% på skattekortet mitt. "Forventa inntekt: 250 000" "Forventa frådrag: 75 100" Står det på kortet som jeg leverte inn. Ingen anelse om dette faktisk er det de trekker, men det står vel på lønnsjekken for januar? Edit: Tviler forresten hardt på at jeg kommer til å tjene så mye som 250.000 >,< du vet at skattekortet er delt i tre deler, hovedarbeidsplass, bi arbeidsplass og en del du skal ha selv, bi arbeidsplass pleier vel å være 36% rente. Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Okei lol. Det var biinntekt jeg såg på. Jeg regnet fram at fra 17. januar til og med 17. februar skal jeg jobbe 173 timer, ganget 131.9 blir det 22818 kr. Vet ikke helt hvem av den på skattelisten som gjelder da, er det den nermeste eller den rett over? Står ihvertfall: 22800 - 6516 22900 - 6558 Om det blir den dyreste av de 2 så blir det 16260 kr etter skatt Vet ikke om bedriften trekker forsikring av dette tho..? Det blir en del mer enn hva jeg trodde jeg tjente 0.o En del av timene mine er med kveldstillegg også.. Eneste skumle da er at kontrakten min sier jeg har 50% stilling, så jeg kan miste MYE timer når som helst etter hva jeg har forstått. Men jeg har jobbet minst 100% stilling siden jeg begyndte for et par måneder siden, og jeg står også oppført som 37,5+ timer i uken de neste 2 månedene på timelistene våres. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Hvorfor ikke spørre sjefen om du kan få 100% stilling? Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Han kunne ikke gi det til noen. 50% er det høyeste på den butikken. Jeg og 2 andre har 50% så er det 3 ekstrahjelper + sjefen. Korte åpningstider + veldig varierende arbeidsmengder, vi kan få 5 paller ei uke og 40 paller neste uker. Nå som butikken er ny så får vi ca 40 paller hver uke uansett tho, men han trodde det kom til å roe seg ned etter et par måneder. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Noe jeg gjør er vertfall å spare litt hele tiden, for hvis du flytter ut for første gang er det mange ting man må kjøpe, men som varer lenge. Alt mulig dritt man bare må ha i ett hus. Viktig å tenke på. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det er dessverre alt for mange som sier dette, helst skulle jo alle hatt 0% stilling slik at alt hadde gått etter bedriftens ønske... Foreslår at du fortsette å presse på for fullstilling hvis det viser seg at det er det du i praksis jobber. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Du skal nok ikke betale 36% skatt. 12662/0.64=19784 NOK <-- Dette er det du mener du har før skatt pr. mnd? 19784*12=237804NOK bruker du denne kalkulatoren sier den at du skal betale ~51 000 NOK i skatt i løpet av ett år. Ikke nok med det, du har 14.965 kr utbetalt hver måned utenom jul da det er halvskatt og den måneden man får feriepenger. Enig med observasjonen angående skatteprosent. Husk også på å fylle inn reise til / fra jobb som fradrag på selvangivelse. Med det bensinforbruket du skisserer må det være noen mil til jobben. Det får du godt betalt for skattemessig. Ellers så stemmer ikke regnestykket helt her. Husk på at månedslønn bare skal ganges med 11. Den siste måneden++ går bort i ferie og trekkes derfor. Halv skatt i desember er også noe som det er opp til arbeidsgiver å gjennomføre. Det krever da at man tar inn avviket tidligere på året. Slik jeg leser det OP her skriver så er den største utfordringen i dette tilfellet slett ikke å få råd til husleie en normalmåned, men derimot det faktum at han "bare" har 50 % stilling i sin kontrakt. Får man flere påfølgende måneder med minimumsantall timer så blir det fort smalhans. Mitt råd er derfor å bite tennnene sammen, bo hjemme i noen måneder til og spare til krampa tar deg. Sett så disse pengene inn på høyrentekonto og ha dem i bakhånd slik at du kan håndtere noen måneder med lite timer. Du vil takke deg selv den dagen du får bruk for dem. -KJ Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Du skal nok ikke betale 36% skatt. 12662/0.64=19784 NOK <-- Dette er det du mener du har før skatt pr. mnd? 19784*12=237804NOK bruker du denne kalkulatoren sier den at du skal betale ~51 000 NOK i skatt i løpet av ett år. Ikke nok med det, du har 14.965 kr utbetalt hver måned utenom jul da det er halvskatt og den måneden man får feriepenger. Enig med observasjonen angående skatteprosent. Husk også på å fylle inn reise til / fra jobb som fradrag på selvangivelse. Med det bensinforbruket du skisserer må det være noen mil til jobben. Det får du godt betalt for skattemessig. Ellers så stemmer ikke regnestykket helt her. Husk på at månedslønn bare skal ganges med 11. Den siste måneden++ går bort i ferie og trekkes derfor. Halv skatt i desember er også noe som det er opp til arbeidsgiver å gjennomføre. Det krever da at man tar inn avviket tidligere på året. Slik jeg leser det OP her skriver så er den største utfordringen i dette tilfellet slett ikke å få råd til husleie en normalmåned, men derimot det faktum at han "bare" har 50 % stilling i sin kontrakt. Får man flere påfølgende måneder med minimumsantall timer så blir det fort smalhans. Mitt råd er derfor å bite tennnene sammen, bo hjemme i noen måneder til og spare til krampa tar deg. Sett så disse pengene inn på høyrentekonto og ha dem i bakhånd slik at du kan håndtere noen måneder med lite timer. Du vil takke deg selv den dagen du får bruk for dem. -KJ Høres kanskje teit ut men, hva er en selvangivelse? Jeg har hørt at man kan få igjen noe av reiseutgifter på skatt, men har 0 peiling på hvordan. Er 40km å kjøre til jobb btw, og 1 bomstasjon. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/sjekk-reis/ Regnestykket stemmer nesten for deg, så da blir det ca 3000kr tilbake på skatten der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå