Gå til innhold

For dyrt å bo alene?

Bruker87

Anbefalte innlegg

Hei. Bor hjemme med foreldrene mine ennå men har ganske lyst til å flytte.

Men så lurer jeg på om det er i det hele tatt mulig med en vanlig jobb?

Jeg jobber i butikk og timeslønnen ligger på 131.9 kr. Ganget med 37,5 timer i uka, 4 uker i måneden minus skatt så blir det 12662 kr i måneden.

Ifølge SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) bruker en vanlig person 9650 kr i gjennomsnitt i måneden uten bolig. Det blir da 3012 kr igjen, minus ca 1500 kr i strøm = 1500 kr igjen. Og en vanlig leilighet her koster rundt 6-7000 kr i måneden. Som da blir ca -5000 kr i måneden, så kommer bilforsikring i tillegg, så totalt -6000 kr i måneden.

Hvordan går det an å bo alene da? Må jo jobbe 56 timer i uka for at det skal gå opp...

Noen som kan hjelpe plis? Har ikke lyst å bo hjemme hele livet, har heller ikke lyst å skaffe dame bare så jeg kan ha noen å splitte husleia med :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med å leie en billig leilighet. På den måten finner du ut hvor mye du har til overs og hva du eventuelt kan klare å betale ned på et eventuelt lån hvis du har tenkt å kjøpe etter hvert.

Husk at SIFO kan villede noe. Hvis du har sett på gjennomsnittet av befolkningen, så er det tross alt mange familier med flere barn osv. Hvis du skal bo alene, så vil ikke du ligge i nærheten av snittet ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utgifter til mat og drikke: 2510

Utgifter til klær og sko: 710

Utgifter til helse og hygiene: 480

Utgifter til lek og fritid: 930

Utgifter til reise (kollektivt): 570

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 230

Utgifter til husholdningsartikler: 320

Utgifter til møbler: 310

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1450

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2140

Totalt forbruk pr. måned er kr. 9650

Dette er for 1 person uten barn. Jeg bruker litt mindre på klær og reise, men jeg bruker en tusenlapp mer på bensin, så tror ikke det blir så feil.

Forbruk + strøm alene er ca 11.000 kr, er bare ca 1500 kr igjen til husleie da? Skjønner ikke hvordan det skal gå.

Edit: Kan den SIFO greia være helt skivebom? Eller er det jeg som missforstår lønn?

Endret av Bruker87
Lenke til kommentar

Ifølge SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) bruker en vanlig person 9650 kr i gjennomsnitt i måneden uten bolig.

Ifølge Nav ved sosialtjenesten klarer en person seg på rundt 5300 i månenden, utenom bolig. (Strøm iregnet.) Med ett barn stiger summen med kr. 1750. Så jeg må si at SIFO's budsjett hadde vært luksus.

Ellers er erfaringen min i forhold til å leve trangt for en person (uten barn):

Matutgifter + husholdningsprod. - 2500

Tlf - 300

Bil - 2000

Nett/TV - 500

Strøm - 1500

= 6800,-

Lei en billig hybelleilighet og voilà!

(Ps. Jeg bor på landet og der har vi ingen kafeèr, kinoer eller andre kulturelle tilbud å bruke pengene på.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi som er studenter klarer oss på 8900 i måneden. Hvorfor skal ikke du kunne gjøre det samme?

8900? Det var da mye!

Mens 2500kr for mat i måneden nesten virket lite... Jeg bruker rundt 500kr i uka på brød, pålegg, drikke og middagsmat. Men jeg "spleiser" med en kompis på dette.

Endret av Stoddart
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få deg en hybel da, hvis du ikke har råd til leilighet. Jeg klarer meg helt fint med deltidsjobb hvor jeg jobber rundt 15 timer i uka. Studerer i tillegg til å jobbe, men ikke studielån. Du virker kravstor.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Mens 2500kr for mat i måneden nesten virket lite... Jeg bruker rundt 500kr i uka på brød, pålegg, drikke og middagsmat. Men jeg "spleiser" med en kompis på dette.

Dvs at du selv bruker rundt 1000 i måneden på mat! ;)

Jeg mener selv jeg tok i litt. Brukte rundt 800 på mat i måneden da jeg gikk vgs, dog ble det veldig mye nudler og lite sunn mat.

Med ett barn bruker jeg ca 4000 i mnd på mat + husholdning. Dvs 1000 i uka.. Mens jeg selv hadde klart meg med mye mindre, for å spise brød et til middag et par dager hver uke hadde ikke gjort meg noenting.

Lenke til kommentar

Jeg nekter å bo i by så det er ingen problemer (takler ikke å være rundt mange mennesker), men vanskelig å finne noe for under 5000 kr her, de billigste bruker å ligge på 6000 kr.

Jeg får prøve å skrive opp hva jeg tror jeg hadde brukt om jeg lever "fattig".

Mat: 2000 kr

Strøm: 1500 kr

Bil: 3000 kr (uten lån vel og merke, uff bensin er dyrt..)

Leie: 5000 kr

Klær: 100 kr

Helse/hygiene: 400 kr

12.000 kr allerede.

662 kr igjen til forsikringer, møbler, og alt annet man trenger.

Lenke til kommentar

......

......

Jeg leier for 5000 i måneden inkl. strøm, tv og internett, (bor i kr. sand), og resten går til buss, mat, og diverse(alkohol for det meste), jeg har nå en månedsinntekt på 12k og klarer meg utmerket.

fordelingen er:

5000,- hus

3300,- mat

700,- buss

resten kan jeg forsåvidt klare meg uten, men går til festing.

Klær, møbler, bil, slikt bruker jeg ikke penger på. så for 12k kan man bo kjempeflott i en 65kvm sokkelleilighet å ha rølpefyll hver helg.

Men når du først flytter ut er det lureste å finne seg en kompis til roomie, for da blir mange av utgiftene halvert, og mat til to personer koster cirka 150% av mat til en person så der blir det og billigere. Samtidig bør du legge deg opp penger på forhånd mens du bor hjemme, jeg gjorde ikke det og måtte kjøpe hvitevarer og slikt på avbetaling, kostet mer enn det var verdt;).

lykke til med utflytting!

EDIT: Er 1000 ANDRE grunner til å få seg en dame, og ikke bare for å ha noen å snylte på;), lett tilgang til kos er den viktigste kanskje:P

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

......

......

Jeg leier for 5000 i måneden inkl. strøm, tv og internett, (bor i kr. sand), og resten går til buss, mat, og diverse(alkohol for det meste), jeg har nå en månedsinntekt på 12k og klarer meg utmerket.

fordelingen er:

5000,- hus

3300,- mat

700,- buss

resten kan jeg forsåvidt klare meg uten, men går til festing.

Klær, møbler, bil, slikt bruker jeg ikke penger på. så for 12k kan man bo kjempeflott i en 65kvm sokkelleilighet å ha rølpefyll hver helg.

Men når du først flytter ut er det lureste å finne seg en kompis til roomie, for da blir mange av utgiftene halvert, og mat til to personer koster cirka 150% av mat til en person så der blir det og billigere. Samtidig bør du legge deg opp penger på forhånd mens du bor hjemme, jeg gjorde ikke det og måtte kjøpe hvitevarer og slikt på avbetaling, kostet mer enn det var verdt;).

lykke til med utflytting!

EDIT: Er 1000 ANDRE grunner til å få seg en dame, og ikke bare for å ha noen å snylte på;), lett tilgang til kos er den viktigste kanskje:P

Jeg røyker eller drikker ikke så jeg sparer nokk en del på festfronten. Men dyrt å komme seg på jobb, jobben er langt ifra et område jeg hadde villet bo, hele plassen er bare rånere og festfolk (kanskje du burde flytte dit? :p), og det er bom dit, så 1000 kr for forsikring på bil, så 2000 i bensin/bompenger.

Jeg har ikke venner så roomie er egentlig ikke en mulighet, vil ikke dele leilighet med en fremmed heller :p Og damene sikler ikke etter meg for å si det sånn ^^

Lenke til kommentar

Det og ha bil med 12k i inntekt kan være litt utfordrende. Hva med å ha f.eks en scooter, eller reise kollektivt til du tjener litt mer.

Merkelig at du bare tjener 12600 i måneden. Burde du ikke tjene ca 13500? Det er ikke bare 4 uker per måned. Det er i gjennomsnitt 4,3 uker per måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...