Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort, brukket av Kondensator

Anbefalte innlegg

Jeg har et nvidia 9800GTX, som i en eldre pc jeg har stående. Jeg skulle ta det ut, det fast på en litt dum måte, og jeg tok i litt for hardt. Dermed klarte jeg å rive av en bit jeg senere fant ut heter kondensator. Saken er at først så så jeg to tynne pinner stikke opp fra selve kortet, med litt tyrkere pinner lengre ned. Selve kondensatoren, hadde kun to små hull. Jeg prøvde først å tre den ned på pinnene igjen, men da de var ganske bøyd gikk ikke det så bra. Det endte etterhvert med at begge disse pinnene knakk av fra hovedkortet.

Spørsmålet er hva gjør jeg nå. Jeg har litt erfaring innenfor lodding, så kunne forsøkt det, men har ikke gjort annet enn å lodde et par hodetelefoner. Vil jeg trenge en helt ny kondensator siden disse pinne har brekt helt av? Og evt. hva slags type kondensator er det jeg trenger? har prøvd å se litt på diverse nettbutikker, men er mange forskjellige typer, så vet ikke akkurat hva jeg ser etter. kondensatoren er forøvring 16v og 270 (uf?). den har også påskriften ECO13 i tillegg til nevnte 16v og 270.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan går jeg så frem for å finne en riktig kondensator ?

De spesifiksasjonene du postet, er de spesifike for min kondensator, eller for alle med 270µF?

Har du noen tips til gode butikker som kunne ha solgt dette, vil gjerne ha så fort som mulig, men viktigste er å få tak i en i det hele tatt.

Kunne fks. Denne fungert ?

Endret av epqr
Lenke til kommentar

Spesifikasjonene jeg postet var for din arec serie.

Du må ikke finne på å bruke den du linket til på ebay - styr unna. Det er en elektrolytt og du skal ha en polymer kondensator.

Du kan bruke en Nichicon Lf serie - artikkel nr 493-3018-ND på digikey.

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=493-3018-ND

Må legge til at du må sjekke dimensjonene og se at den du bytter til faktisk har rett dimensjon og passer på kretskortet.

Ikke glem å passe på at du lodder den inn rett vei.

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar

Sanyo kondensatoren har en rippel på 5000mA og en høyere esr på 11 , din arec serie har en oppgitt rippel på 5230mA og en lavere esr på 10.

Man kan ikke bare se på oppgitt spenning og µF når man velger en kondensator.

Lf serien som jeg linket til har en rippel på 5100mA og en esr på 9 så den passer bedre etter spesifikasjonen til Apaq kondensatoren. Selv om den har en lavere rippel enn Apqa kondensatoren så er det det nermeste jeg fant som kan brukes.

Nå er Sanyo og Nichicon respektable merker iforhold til Apaq, om din arec serie faktisk yter det den har som oppgitte spesifikasjoner tør jeg ikke si men Apaq er ikke så vidt jeg vet et merke som har utmerket seg innen top kvalitet på kondensatorer.

Vil en Sanyo sepc gjøre jobben til arec serien, det er godt mulig.

Når det gjelder kjøp av kondensatorer på ebay så må man passe på, det er utrolig mange som selger look-alike billige kopier. Selgeren som er linket til er en av få som faktisk selger orginale kondensatorer selv om dato koden vaneligvis er noe eldre enn det man får på gode elektro butikker på nett.

Apaq kondensatorene var vel det som utløste en liten krangel og trussel om søksmål mellom Asus og Gigabyte tilbake i 2008. Som du ser så er bildene Apaq kondensatorer.

http://www.tomshardware.co.uk/asus-gigabyte-motherboard,news-28229.html

,7-R-102663-3.jpg

,7-S-102664-3.jpg

Lenke til kommentar

hva vil skje dersom jeg bruker en som ikke spesifikasjonene helt, fks.Sanyo kondensatoren. Vil det føre til dårligere ytelse på kortet, eller kan det være at den ikke gjør en god nok jobb, slik at kortet (og andre komponenter) kan få skade.

Saken er at dette er en "sekundær" PC som ikke lenger skal brukes til store operasjoner som spilling++. Det meste den skal gjøre er å spille av videoer. Jeg vet ikke om det har noe å si at kortet ikke skal yte på fullt, men uansett så er det ikke mye om å gjøre å få fikset dette kortet. Det kan nesten friste mer å kjøpe et nytt low-end kort som er mindre, og har mindre effektforbruk.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg ikke gidder å bruke over 200 ,- på en kondensator + frakt. Da kjøper jeg heller ett nytt skjermkort til 300, da kravene jeg har til denne pc'en er veldig små.

Spørsmålet mitt er da; Hvis jeg velger å kjøre med Denne fra ebay. Hva er worst-case scenario? At skjermkortet og flere andre komponenter blir ødelagt, eller at jeg mister ytelse.

Og hvis jeg velger å prøve det uten, hvilke komponenter kan det da gå utover?

Endret av epqr
Lenke til kommentar

Klart porto fra digikey blir dyrt når man bare trenger en komponent men det er veldig få som bare trenger en komponent i slengen hehe.

Jeg vil tro at skulle du bruke Sanyo kondensatoren så vil det gå bra, den er såpass nerme i spesifikasjoner at jeg ikke tror det vil bli varmgang i kondensatoren eller skade på komponenter 'etter' denne kondensatoren.

Merk deg at jeg bare tror og ikke vet.

Jeg stoler nok mer på at Nichicon kondesatoren gjør jobben bedre i&med at den har noe høyere rippel selv om Sanyo kondensatoren kun ligger 100mA under.

Sanyo er helt klart ikke et dårlig merke.

Om Apaq kondensatoren faktisk yter det den lover er ikke godt å si men det er helt klart en kondensator jeg ikke vill ha brukt i styringskretsen på høyderoret på en Boeing 737.

Når det kommer til å bruke skjermkortet uten kondensator så er det noe jeg ikke ville ha gjort, den er definitivt ikke der kun til pynt. Selv om kortet tilsynelatende skulle virke fint uten så vil kretser 'etter' denne kondensatoren helt klart jobbe hardere og få mere 'tyn' og mest sansynelig få noe kortere liv.

Lenke til kommentar

Siden kortet uansett er av den billige typen, så er det jo bare å kjøpe den sanyo kondensatoren , vente 2-3 uker, og prøve. værste som kan skje worst case, er at kortet kan oppleves noe ustabilt og / eller ikke virke.

men det var jo et veldig rimelig kort i utgangspunktet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...