TuNsBeRg Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hei Hei. Jeg skal kjøpe meg Nikon D7000, har D60 fra før av, men vil oppgradere nå. Jeg har solgt D60'en med kit, jeg har da en tele 55-200mm Nikkor Vr og en Sigma Vidvinkel 10-20mm, jeg hadde tenkte å drite i det objektive som de selger D7k'en med. Jeg snakka med den personen som driver elite foto her jeg bor og han anbefalte meg sterkt å kjøpe med 18-105mm, Han sa at han bruker den hele tiden, jeg hadde tenkt å kjøpe 50mm f1.8, men ble litt i tvil når han sa det. Jeg har jo alltids bruk for et allround objektiv, men jeg vet ikke om jeg burde kjøpe et noe bedre objektiv, eller er det som følger med bra? Noen med erfaringer? Takk for alle svar Thor Audun.. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Det er jo først og fremst avhengig av ditt bruksområde. Personlig ville jeg kjøpt en normalzoom da det som regel er litt billigere å kjøpe det sammen med huset. Men trenger du ikke noen normalzoom er det jo bortkastede penger. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hvis du tenker og bruke en 50mm som ditt normal-objektiv vil jeg tro den blir veldig trang,ville heller vurdert noe rundt 30/35mm. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hvis du tenker og bruke en 50mm som ditt normal-objektiv vil jeg tro den blir veldig trang,ville heller vurdert noe rundt 30/35mm. Ja, Nikkor 35mm f1.8G er et veldig anvendelig og flott allround objektiv, som du uansett trenger på et DX kamera. Utrolig kompakt og fin, nydelig optisk! Får den ofte brukt under 1200kr. Hvis du er vant til zoom så er det også kjekt, spesielt på ferier etc. Men da ville jeg heller kjøpt en skikkelig kvalitetszoom, er ekstremt fornøyd med Nikkor 16-85 VR. Men uansett trenger du et lyssterkt fastobjektiv for å kunne styre bakgrunnen, og da trenger du også sjelden blitz. Blender 2.0 og ISO 1600 holder som regel, og da får du veldig stemningsfulle bilder. Ellers bruker jeg ofte A-instilling og blender 2.8, gir fin dybde i bildene. Det kan du ikke med en standard zoom! Alternativ kan du se på en 18-50 f2.8 zoom. Men igjen, et fastobjektiv ville jeg absolutt hatt. Bruker også 50mm mye, men mest ute og hvis det er god arbeidsavstand inne. Bruker nok 35mm omtrent like mye, ville kjøpt den først. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg kjøpte D7000 med 18-105. Hovedsaklig fordi det fulgte med kamera, men er overrasket over kvaliteten. Det er på alle måter et objektiv som gjør det godt når det er tilstrekkelig lys. Men jeg skulle jo gjerne ønsket at det var noe raskere, så når jeg en eller annen gang oppgraderer blir det til noe med større blender, 2.8 eller større. Jeg har 35/1.8 og den brukes i situasjoner med lite lys og fungerer meget bra. Gå for det du mener du har råd til, og hvis det er 16-85 så kjøper du den. Men den slipper ikke gjennom noe mer lys enn 18-105 så det du får er noe bedre optisk kvalitet. Og jeg er usikker på hvor mye det utgjør på de aller fleste bilder. Har du enda mer penger går du for 17-55/2.8. Et fantastisk objektiv, men koster omtrent det samme som huset. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Har ingen erfaringer med nevnte objektiv, men det er jo alltid greit å se på bildene du allerede har tatt og se hvilken brennvidde du pleier å ligge på. Det samme gjelder lys. Har du eksternt lys, er ikke f5.6 det største hinderet. Har du ingenting annet enn blitzen som er på kameraet, er det ISO eller lukkertid som må justeres. For mitt behov og mine bruksområder blir en lyssvak normalzoom helt uaktuelt. Det er stort sett bedre å gå et hakk opp i prisklasse og finne seg noe fint med fast f2.8, eller se om du finner noe på bruktmarkedet på foto.no. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Dersom du aldri brukte kit-zoomen på ditt D60, da foreslår jeg at du driter i å kjøpe det sammen med et D7000. Spar de pengene til et objektiv du føler du trenger for å møte DITT behov, ikke nødvendigvis det alle andre mener er obligatoriske objektiv "alle bør ha". F.eks har jeg selv opplevd tidligere å bli ganske overbevist av andre om at 50mm fast-objektiv er noe en ikke klarer seg uten, jeg hadde det i 2 uker før jeg solgte det igjen, helt unyttig til mitt bruk. Så spar heller pengene å legg dem i et objektiv du vet du trenger. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ad fastoptikk: Var det enkelte brennvidder på kitzoomen du brukte mer enn andre? Vurder i så fall optikk på disse brennviddene. Lenke til kommentar
TuNsBeRg Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Takk for alle svar. Jeg endte opp med å kjøpe D7K med 50 mm 1.8. Er strålende fornøyd foreløbig :-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Takk for alle svar. Jeg endte opp med å kjøpe D7K med 50 mm 1.8. Er strålende fornøyd foreløbig :-) Gratulerer med et "kreativt" kjøp Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Gratulerer med et meget godt kamera, og et av de beste Nikkor objektivene noensinne! Endret 18. januar 2011 av KSolfjeld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå