Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hei folkens. Jeg har øvemuntlig på mandag.. såå har noen lyst til å sjekke ut om det jeg har gjort er presenterbart. (satser ikke på toppkarakter akkurat ) Ja.. Her er det.. Btw: Dette er bare mine notater liksom, skal redigere det til å passe inn i en powerpoint-presentasjon senere ^^ Her er det: (konstruktiv kritikk er velkomment) ~Scenario~ Erik er en nyutdannet arkitekt. Han skal reise til Frankrike for å få inspirasjon i arbeidet sitt Lysark 1- (vei/fart/tid) Erik har bestemt seg for å reise til Frankrike. Han skal kjøre fra Oslo til Paris. Avstanden er 1620,45 Kilometer. Denne turen kommer til å ta 26,65 Timer, eller 26 timer og 49 Minutter(Inkludert 20min pause hver 4. time). Erik har lyst til å finne ut gjennomsnittsfarten DERSOM turen tar 26 timer og 49 minutter. Han bruker formelen for Vei/fart/tid til å finne ut dette. s --> 1620,45 KM t --> 26,81666667 Timer v= 60,4269733 KM/t Gjennomsnittsfarten hans blir altså 60,4269733 Km/t ~ 60 Km/t Lysark 2 - (Areal og Volum) Første gang Erik stopper, er det ved en bondegård. Erik snakker med bonden der, og bonden forteller at han har en silo som er 14.50 meter høy, og 4.1 meter i diameter. Bonden lurer på hva volumet er. Erik ser at siloen har form som en sylinder, og bruker formelen for volum av en sylinder til å finne svaret. V= Pi*r²*h 3.14*2.05m*2.05m*14.50m = 191,339825 m³ ~191,34 m³ Bonden skal også male sylinderen, og lurer på hvor mange kvadratmeter overflaten er før han skal kjøpe maling. MEN han vil bare male sideflatene, ikke toppen og bunnen av sylinderen. 2*pi*r*h 2*3.14*2.05*14.50 = 186,673m² Bonden lurer også på hvor mange liter maling han er nødt til å bruke dersom han skal male to strøk, og han kan male 10m² per liter med maling. 186,673m² *2 / 10m² = 37,3346 Bonden vil trenge 38 1-liters-spann med maling. Lysark 3 - (prosent) Erik er endelig fremme i Paris, og han møter entrepenøren Paul. Paul har designet en boligblokk i Paris. Han sier at blokken kostet 23.9% mer å bygge enn hva som var planlagt. Den endelige prisen ble 54.252.315 NOK. Han lurer på hva den budsjetterte prisen var, og han vil ha den i kursen Euro avrundet til 2 desimaler. Kursen på denne tiden var: 1NOK = 7.3215 Euro 54.252.315 NOK/123.9 =437.871,7918 ~ 437.871,79 <--- 1% av den budsjetterte prisen. 437.871,7918*100 = 43.787.179,18 NOK 43.787.179,18 NOK/7,3215 = 5.980.629,5403 ~ 5.980.629,54 Euro Den buddsjetterte prisen var 5.980.629,54 Euro. Lysark 4 - (sannsynelighet) Erik går forbi en turistattraksjon. Det er en mann, som har en kodelås med 4 siffret-kode. Hvis du får 8 forsøk på å knekke koden. Hva er sannsyneligheten for å klare det? 10^4 = 10.000 10.000/8= 1250 =1 ------ 1250 Antall gunstige / Antall mulige Lysark 5- (Sannsynlighet) Etter dette går erik forbi et museum. Erik går inn i museumet og der ser han en minimodell av museumet i målestokk 1:60. Denne modellen er 70cm høy. Hvor høy er den ekte bygningen? han vet at modellen er 70 Cm høy, og at målestokken er 1:60. Så Erik tar 1Cm på modellen = 60Cm i virkeligheten. 60cm*70 = 4200 Cm. = 42 Meter høy. Museumet er 42 meter høyt i virkeligheten. Lysark 6 - (Likninger) Når Erik er tilbake i norge, drar han hjem. Lillebroren til Erik sitter og sliter med en matteoppgave... erik går bort for å hjelpe han. Oppgaven er: | 3x-2y=18 ||4x+3y=7 |3x=18+2y ---- ------- 3 3 x= (2/3y+6) ||4(2/3y+6)+3y=7 4 2 8 -- * ---= ------ 1 3 3 8/3y+24+3y=7 8/3y+3 8 3*3 --- + --- 3 1*3 8 9 --- + --- = 17 3 3 --- 3 17/3y=-17 (17/3y)=(-17/1) Gjør om -17 til brøk. Får likningen: (17/3y):(17/3)=(-17/):(17/3) Dividerer med 17/3 for å få y y= (-17/1):(17/3) y= (-17/1)*(3/17) Her har jeg snudd brøken, og kan nå gange brøkene med hverandre y= (-17*3)/(1*17) tellere og nevnere ganges y= -51/17 y=-3 3x - 2 (-3)= 18 Løs opp parentes: 3x+6 = 18 Flytt over konstantleddet: 3x=12 --- --- 3 3 Del på 3 for å finne x: x=4 y=-3 og X= 4 Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 noen? :s Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Regner med det er ungdomsskolen det er snakk om? Uansett, jeg syntes det så veldig bra ut Et tips (ser du har brukt det godt, men sier det likevel) lærerne ELSKER kreativitet! Lykke til Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Regner med det er ungdomsskolen det er snakk om? Uansett, jeg syntes det så veldig bra ut Et tips (ser du har brukt det godt, men sier det likevel) lærerne ELSKER kreativitet! Lykke til ja. 10.klasse . Har ikke så veldig høyt nivå i matte for å si det på den maten... men ja.. Har jobba en del med det :s Er noen av utregningene feil? :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå