Gå til innhold

Skaffe katt, hvor mye tid krever den som ung?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg og dama har lenge tenk på å skaffe oss katt.

 

Jeg er allergisk mot katter, men det viser seg at jeg ikke reagerer på sibirkatter, så vi skal altså skaffe oss en slik.

 

Mitt spørsmål er da, hvor mye tid krever katten når den er unge? Tror kattungen kommer til å være ca 12 uker gammel.

 

Både jeg og dama jobber fra 08.00 - 16.00. Kan kattungen være alene disse timene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Jeg og dama har lenge tenk på å skaffe oss katt.

 

Jeg er allergisk mot katter, men det viser seg at jeg ikke reagerer på sibirkatter, så vi skal altså skaffe oss en slik.

 

Mitt spørsmål er da, hvor mye tid krever katten når den er unge? Tror kattungen kommer til å være ca 12 uker gammel.

 

Både jeg og dama jobber fra 08.00 - 16.00. Kan kattungen være alene disse timene?

 

Katter er ikke som hunder, som man må bånde flere timer med hver dag.

Selvfølgelig trenger de omsorg og kjærlighet like mye, men ikke på samme måte som hunder.

Helt vanlig kos etc kommer selvfølgelig godt med.

 

Katten kan låses inn på bad så lenge den har mat, vann og en do den kan bruke. Det tar nok litt tid i starten for katten skjønner at den skal gå på do der hvor dere har plassert den, så det kan godt hende dere må plukke litt eksrementer en gang iblandt.

 

I værstefall kan dere høre på jobben (Nå vet jeg jo ikke hva slags jobb det er) om dere kan dra innom en gang hver om dagen for å se om det går bra at katten er alene.

 

Mye skrift og kanskje lite info, men håper det hjelper på : )

Lenke til kommentar

Går fint å la en katt være alene i en leilighet hele dagen. De kommer sikkert til å sove bort mesteparten av tiden uansett (katter sover gjerne 15 timer i døgnet). Bare unngå å la skikkelig farlige ting ligge å slenge, slik som planker med spikre i og slik :p. Dersom kattungen har blitt oppdratt litt av mora si før dere får den, så vil den muligens ha lært av mora at man skal bruke kattesandboksen til å drite i :p.

Lenke til kommentar

Du burde være litt hjemme med kattungen i starten. Den trenger tid på å føle seg "hjemme" og kan fort tisse utenfor kassen sin hvis det føles for stort og skummelt. Anbefaler å lukke alle dører og bare ha den på stua/soverommet de første dagene, sånn at det ikke blir for mye å utforske av gangen.

Jeg har hatt en del kattunger (aldri avla dem selv), og har lagt merke til at de kan slite litt med å være alene hjemme i starten. Ikke på samme måte som hunder, men at de er urolige, får litt løs mage og har problemer med å roe seg etter du kommer hjem. Sett på en radio eller noe veldig lavt, det har hjulpet på mine!

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Jeg og dama har lenge tenk på å skaffe oss katt.

 

Jeg er allergisk mot katter, men det viser seg at jeg ikke reagerer på sibirkatter, så vi skal altså skaffe oss en slik.

 

Mitt spørsmål er da, hvor mye tid krever katten når den er unge? Tror kattungen kommer til å være ca 12 uker gammel.

 

Både jeg og dama jobber fra 08.00 - 16.00. Kan kattungen være alene disse timene?

 

Hei hei :)

 

Jeg har to kattunger på 16 uker(fikk de som 11 og 12 uker). Jeg går på skole ca fra samme tid.

Det er ingen problem å la de være aleine, for de sover stort sett alltid når jeg er vekke.

De er jo veldig aktive når de leker men sover mye også.

Du må regne med at det blir mye springing inne når de er små før de får være ute.

Mye energi som skal ut.

Jeg har laget en fy-lyd til de som jeg bruker når de feks går på stuebordet, klatrer i gardiner eller annet de ikke får lov til. Og har øvd den inn med sprutflaske. Dette funker kjempefint, og de får ikke vondt på noen måte heller :)

 

Er mest kjempekos med katt, og er kjempeglad jeg valgte det! Selv om de har krevd mye de siste ukene pga de begge har vært syk i magen. Hehe

 

Lykke til med sibirkatt, stod øverst på ønskelisten min, men pga dårlig råd så måtte jeg velge vanlig huskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...