Gå til innhold

Skjermproblem på Hp Compaq 6735b

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter og sliter med en Hp Compaq 6735b hvor det er et kinkig problem med skjermen.

Problemet er at skjermen blinker hver gang laptopen får en brå bevegelse, av og til holder det med blinket, som skjer trutt og ofte, og maskinen funker fint etterpå!

men i de aller fleste tilfeller låser hele datamaskinen seg.

Vi får opp samme skjermbildet som før, men uten at vi får til og bevege på musen eller gjøre noe som helst med tastaturet.

Jeg tenkte først at det måtte være en feil i koblingen i skøyten mellom skjermen og selve laptopen. men da vi sendte den inn på service ble ikke problemet løst selv om vi informerte dem om tilfellet.

Har prøvd under både xp, Vista og windows7 med drivere fra Hp.com uten hell.

Skjermkortet er ATI Mobility Radeon HD 3200?

har søkt endel rundt både på norske og engelske forum uten noe hell.

Er det noen som har slitt med samme problemet? eventuelt funnet en løsning eller har tips?

er over gjennomsnittlig flink med data.

Endret av hjelpergjerne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - Når skjermen blinker, ser du bildet svakt på skjermen fortsatt?

2 - om du prøver bøye skjermen fremmover og bakover et par ganger, fremprovoserer det blinking samt slutter det når du holder skjermen i enkelte vinkler?

3 - Etter det blinker og maskinen henger ser, tar det en stund før den vil starte opp igjen?

Lenke til kommentar

2 - om du prøver bøye skjermen fremmover og bakover et par ganger, fremprovoserer det blinking samt slutter det når du holder skjermen i enkelte vinkler?

3 - Etter det blinker og maskinen henger ser, tar det en stund før den vil starte opp igjen?

1 - Nei, skjermen blir helt svart.

2 - Ja, det blir framprovosert når skjermen bli bøyd frem og tilbake, men det virker ikke som det avhenger noe særlig om hvilken vinkel den er i.

3 - Nei, må bare ta en hard restart, og pc'n starter opp igjen med engang, dog med samme problem.

Lenke til kommentar

Jeg har en HP 8910p som startet litt på samme måte. Radeon HD 2600. Til slutt fikk jeg bare 16 farger i windows. Prøvde Linux, og alt fungerer utmerket. Vet ikke hvorfor. Kan du laste ned eksempelvis Linux Mint 10 og kjøre som live CD bare for moro skyld?

Har en Live cd fra ubuntu liggende en plass, det kan jo selvfølgelig prøves.

men har sterke mistanker om at det desverre er en hardware feil.

men det kan prøves :-)

Lenke til kommentar

2 - Ja, det blir framprovosert når skjermen bli bøyd frem og tilbake, men det virker ikke som det avhenger noe særlig om hvilken vinkel den er i.

Kabelen fra skjerm til hovedkort er løs ved pluggen eller ligger i klem ved hengselen.

Kan lett fikses selv men spørs hvor komfortabel du er med skru på pcn :)

Endret av cruzader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kabelen fra skjerm til hovedkort er løs ved pluggen eller ligger i klem ved hengselen.

Kan lett fikses selv men spørs hvor komfortabel du er med skru på pcn :)

Da skal jeg prøve og skru litt!

Takker på forhånd viss det hjelper!

et utrolig irriterende problem!

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg. Det er ganske sikkert en hardware feil. Men en søkt teori fra min side mistenker at driveren under Linux ikke "utfordrer" hardware på samme måte.

Jeg kan nevne at jeg har tatt ut skjermkortet og prøvd rensing av kontakt. Jeg har prøvd både nye og gamle drivere (både XP og Win7, fra ATI, guru3d og HP), uten resultat. Linux Mint (Ubuntu) har løst problemet for meg, så nå er i alle fall PC'en brukbar.

Ikke for å kuppe tråden, men hvis noen skjønner hvorfor, så vennligst forklar.

Lenke til kommentar

Vi har ganske mange av disse til elevene, ikke en ukjent feil akkurat, men heldigvis ikke så vanskelig komme til vga pluggen.

Er 3 skruer under pcn som er markert med tastatur tegn, skru løs disse (de henger med fjær så de faller ikke ut).

Så drar du tilbake de 4 små "hakkene" mellom F tastene på tastaturet før du vipper opp tastaturet med topdelen først.

For og løsne flatkabelen så løfter du opp den brune plastbiten på festet, flatt skrujern forsiktig på hver side og flatkablen kan løftes av.

Når du fester tastaturet igjen putter du flatkabelen nedi og klemmer den brune plastbiten ned igjen.

Så må du ta av touchlisten som har led lysene samt strømknappen.

Denne henger bare etter plastklips, start ca midt på med et tynt flatt skrujern og løft denne rett opp.

kan virke litt brutalt akkurat før den løsner.

når den er av så har du skjermkoblingen synlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ganske mange av disse til elevene, ikke en ukjent feil akkurat, men heldigvis ikke så vanskelig komme til vga pluggen.

Er 3 skruer under pcn som er markert med tastatur tegn, skru løs disse (de henger med fjær så de faller ikke ut).

Så drar du tilbake de 4 små "hakkene" mellom F tastene på tastaturet før du vipper opp tastaturet med topdelen først.

For og løsne flatkabelen så løfter du opp den brune plastbiten på festet, flatt skrujern forsiktig på hver side og flatkablen kan løftes av.

Når du fester tastaturet igjen putter du flatkabelen nedi og klemmer den brune plastbiten ned igjen.

Så må du ta av touchlisten som har led lysene samt strømknappen.

Denne henger bare etter plastklips, start ca midt på med et tynt flatt skrujern og løft denne rett opp.

kan virke litt brutalt akkurat før den løsner.

når den er av så har du skjermkoblingen synlig.

Takk for god hjelp og veiledning!

Nå fungerer skjermen som bare det!

Men møtte på et nytt problem, som jeg vet feilen på selv.

Kabelen som går mellom av/på knappen løsnet, så jeg må tukle litt før jeg får slått datamaskinen av eller på!

Så blir vell en liten stund til med knipsing å klitring så er pcn gulle god!

Vel, ihvertfall så god som mulig! ;)

Lenke til kommentar

Hei, nok engang har jeg problemer med skjermen på en Hp Pavilion bærbar.

Problemet er at det virker som skjermen svarter helt ut etter en stund.

Jeg har prøvd og skru av listen som er over skjermkabelene for og sjekke om noen av kablene kommer i klem eller sjekke om det er dårlig kontakt. etter at jeg har flyttet litt på de virker skjermen strålende i en til to timer før hele skjermen blir et fargebad med grønne og rosa striper før hele skjermen blir svart igjen!

Det virker ikke som om det er dårlig kontakt siden skjermen funker glimrende før den blir helt svart. og jeg synes det er rart at problemet blir løst av kun og løfte listen og sette den på plass igjen! ;)

er det noen som har erfaringer med samme eller lignende problem?

Er en datamaskin uten noen som helst form for garanti lenger.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har disse problemene, bortsett fra punkt 3. Og den minste bevegelse vil få skjermen til bli blå, man kan fortsatt se alt det som er på skjermen bare at det er blått. Og rett etterpå så blir skjermen svart helt til jeg vipper skjermen til riktig vinkel igjen. Jeg lurer på hvor mye dette kan koste å få reparert? Siden det er utrolig plagsomt å sitte i en bestemt vinkel med dataen for å få se hva som er på skjermen.

Lenke til kommentar

Er nok kabelen fra hovedkort til lcd-panel som vippes løs (ved hardware feil på lcd-panel/hovedkort ville det vært i alle vinkler).

Den har en 2-3cm lang flik som festes for det jeg vil anta er jording av lcd panel+backlight mot chassis, som av og til ryker og kan vikle seg fast i hengselen.

Da vil du nappe kontakten ut når du bøyer på skjermen og bare funke i et par vinkler.

Kan nok fikses selv som nevnt over i tråden eller om du laster ned service manual fra HP sin side så har du bildeillustrasjoner.

Har du garanti fortsatt så er dette en garantisak, minuset er jo at du sitter uten pc noen uker mens den er inne.

Men om du ikke har skrudd særlig på pcr før er det tryggeste valget.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Er nok kabelen fra hovedkort til lcd-panel som vippes løs (ved hardware feil på lcd-panel/hovedkort ville det vært i alle vinkler).

Den har en 2-3cm lang flik som festes for det jeg vil anta er jording av lcd panel+backlight mot chassis, som av og til ryker og kan vikle seg fast i hengselen.

Da vil du nappe kontakten ut når du bøyer på skjermen og bare funke i et par vinkler.

Kan nok fikses selv som nevnt over i tråden eller om du laster ned service manual fra HP sin side så har du bildeillustrasjoner.

Har du garanti fortsatt så er dette en garantisak, minuset er jo at du sitter uten pc noen uker mens den er inne.

Men om du ikke har skrudd særlig på pcr før er det tryggeste valget.

Jeg tror ikke jeg vil skru på den selv. Det er en skole pc, så hvis jeg skal få den fikset via IT-avdelingen på skolen så må jeg betale 500 kr for det. Er dette for dyrt for å fikset den kontakten i skjermen??

Lenke til kommentar

Maskinen sendes nok inn til et verksted som ser på den og bedømmer om dette er garanti eller ikke, de bruker ikke sende ut komponenter som hovedkort og skjerm for utbytting selv.

Både for at det skal unngås feildiagnosering og utbytting av unødvendig dyre deler, men enkelte deler krever hp sertifisert tekniker før de er fornøyd med at arbeidet vil bli utført etter deres krav.

Vi har et årskull med disse her i HFK og løse kabler er et gjengående problem fra dårlig design/sikring av kontaktene, men bruker i 90% av tilfellene gå på garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...