asmelror Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hei. I november 2010 sendte jeg inn min telefon på reprasjon (via speaceworld, der jeg kjøpte telefon). Sendte den inn fordi touchen på min Samsung Galaxy Spica sluttet å fungere. Jeg fikk den tilbake etter ca 3 uker. Jeg kom hjem, slo telefon på, og den hadde samme feil. Jeg gikk tilbake til butikken dagen etter at jeg fikk den og sa at den samme feilen enda var på den. De som jobbet der ville nesten ikke tro meg, men skjønte jeg snakket sant når de selv så at den ikke fungerte. De mente det var svært rart fordi hele skjermen på telefonen hadde blitt byttet + masse annet. Men uten diskusjon sendte dem den inn igjen. I går fikk jeg den tilbake fra reprasjon igjen, og sjefen på speaceworld sa at ingen feil var å finne så de som skulle reparere den ikke hadde gjort noe med den. I tillegg så sa sjefen at han har selv brukt den telefonen (MIN telefon altså) i et par dager og den fungerer kjeempe fint. Men hva tror dere skjer når jeg kommer hjem? Jo, touchen fungerer i ca 1 time, og deretter slutter den. Da tar jeg fram kamera og filmer det at telefonen ikke vil samarbeide. Denne filmen viste jeg til en av arbeiderne på speasworld da han ikke trodde på meg at jeg snakket sant. Etter mye diskusjon sier han at han vil ta telefonen min inn og oppleve selv når den klikker, og at han skulle kontakte meg igjen på mandag. Dette gikk jeg med på. Men spørsmålene mine er: om dem vil sende den inn på reprasjon igjen, skal jeg gå med på det? Har jeg krav på ny telefon nå som den har vært inne på reprasjon to ganger, hvor en av de gangene ikke ble gjort noe fordi det ikke viste seg noen feil? Og siste spørsmål: HVA SKAL JEG GJØRE!? Håper på svar. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Ved tredjegangsservice for samme feil har du krav på omlevering eller refundering, dette iht. §29 og §30 av forbrukerkjøpsloven. §29 sier bl.a. at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader." Siden dette er såpass vagt formulert vil de fleste forhandlere velge å sende produktet til reparasjon fremfor å omlevere. Hva som er "urimelige kostnader" forbundet med omlevering blir jo tross alt en vurderingssak. §30 sier bl.a. at "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Derfor har du rett på omlevering ved tredjegangsfeil så lenge det er snakk om samme feil som de to foregående reparasjonene. Imidlertid vil nok forhandler helst sende telefonen til verksted en siste gang, slik at verkstedet selv får påvist feilen og kan sende en swap (erstatning) tilbake til forhandler som de til slutt kan gi til deg. edit: Jeg overså visst helt det faktum at de ikke fant feilen andre gang. Jeg er ærlig talt ikke helt sikker på hvorvidt dette egentlig er relevant :\ Endret 15. januar 2011 av srbz Lenke til kommentar
asmelror Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Takk for svar, srbz. Nå vet jeg i hvert fall at de egentlig ikke kan sende den inn på reprasjon igjen. Og jeg ser heller ingen vits i det, i og med at det ikke ble funnet noen feil sist gang den var inne på reprasjon. På mandag skal jeg tilbake til butikken og få svar på hva som skal skje. Jeg håper for butikken sin del at de kommer med et godt forslag, for nå er jeg rimelig lei av å bli behandlet på en svært dårlig måte av dem! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå