Gå til innhold

Konkret kjøpsdilemma: Pentax K20D vs Canon EOS 500D

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks og slik situasjonen er nå står jeg overfor to valg:

1. Et brukt, to år gammelt Pentax K20D med to objektiver (16-45 f.4 og 50-200 f.4) samt uv filter, 8 gb minnekort , batterigrep og ekstra batteri for 6000 kr.

2. Å kjøpe et nytt Canon EOS500D med medfølgende 18-55-objektiv..

Jeg vet at pentaxen ikke er noe nybegynnerkamera, men jeg har fått tilbudet så jeg har lyst til å vurdere det. I tillegg er jeg opptatt av å kjøpe et kamera som jeg kan ha en stund før jeg føler behov for å bytte det ut, noe jeg kan vokse på noen år.

Hva jeg vil bruke kameraet til er rimelig variert. Jeg vet jeg kommer til å bruke det til frilans journalist-jobber (jeg er ikke fotojournalist), herunder hovedsakelig nyhetssaker, reportasje/feature-stoff. Med andre ord mye rart. Ellers er jeg interessert i å ta bilder av alt fra åpne landskap til portrettbilder, gjerne med begrenset belysning.

Hva tror dere? Noen som har erfaring med begge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er en god pris på pentaxen vet jeg ikke noe om, (sjekk bruktmarkedet på foto.no)

Men: Fordelen sånn med en gang er at du har et mye større brennviddeområde som går fra 16mm til 200mm. Hvis du ikke har mye penger nå, men har råd til pentaxen får du altså muligheten til å ta bilder over et vidt spekter.

16-45mm er et bra objektiv, men ikke spesielt lyssterkt. (mer lyssterkt enn kitobjektivet til canon uansett)

50-200mm er vel ikke top of the pops, men det kan gi deg et bra innblikk i televerdenen (omtrent samme kvalitet som kitobjektivene på markedet nå tipper jeg)

Ellers vil du få et kamera som er bygd mye bedre og er værtettet. Du skal ikke være redd for å gå for pentaxen med tanke på at det er en litt mer "avansert" modell. Bare lær deg grunnleggende om blender, lukkertid og iso. Så er du langt på vei uansett!

Hvis du vurderer nytt har du uansett MANGE flere alternativer enn eos 500, selv om det også er et bra kamera.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oi, det var et bra dilemma.

Hm, vet ikke helt her. Hadde inntill nylig k10d (forgjengeren til 20) selv og har vært storfornøyd med kameraet rent bortsett fra over ISO 400. K20d er riktignok bedre på høy ISO men ikke mye bedre. Mener høyeste ISO er 3200 og relativt horribel der oppe. Og da tenker jeg at du som frilansfotograf mest sansynlig helst bør ha noe med mindre støy på høy ISO pga masse rare situasjoner med dårlig lys.

På den annen side er det jækla mye fint du får med det kameraet... Og verdien på det du kjøper er nok endel høyere enn hva du må ut med ja.

Mitt k10d blir for dyrt for meg å få reparert i forhold til hva jeg mener er forsvarlig og i den siste tiden har jeg da brukt min kones K-r (som er den nye etterfølgeren til K-x). Dette kameraet er ikke værtettet, har ikke to hjul for justering av blender/lukker samtidig, IR mottaker bak på kameraet eller riktig samme ergonomien som hba jeg var vant til. Men. MEN, kameraet har imponert meg de siste par ukene med sin liveview, HD video, eksepsjonelle høy-ISO egenskaper, kjapphet (6 fps) og samme elegante løsninger som Pentax er kjent for.

Kort sagt vil jeg heller anbefale dette (m kitobjektiv 18-55mm til ca 6000) foran K20d til ditt bruk.

Men skulle det KUN stå mellom Pentax k20d/Canon 500d; vel valget sier seg selv med såpass masse snacks du får til den semiproffe Pentaxen.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Jeg synes også Pentaxen virket noe overpriset; sjekk HER og HER.

Har 500D selv, og er forsåvidt godt fornøyd, men skulle jeg kjøpt noe i dag hadde det blitt 60D på Lefdal. Det har vært litt utvikling siden 2008 når K20d'en kom og skal man kjøpe i dag er det vel like greit å satse på noe som er nogenlunde dagens standard og ikke i ferd med å gå ut på dato. Jeg mener ikke at K20D er et dårlig kamera, men du skjønner hvor jeg vil...

Teknisk sammenligning =110153&pids[]=133540&pids[]=89058"]HER.

Lenke til kommentar

når du ser på den fysiske størrelsen på bildebrukken kombinert med antall megapixler så skulel en nesten være tilbøyelig til å tro at K20 var det beste av de tre kameraene men det er jo endel andre faktorer som spiller inn også.. som feks støybehandling/bruk av høy ISO.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg gikk for et 500D til 4000 fra eurofoto.no. Objektivet som følger med er visst crap, men jeg får låne hos venner sånn med det samme hvis jeg trenger, og kan heller investere i litt mer etterhvert. Dermed sparer jeg 2000 på kort sikt og slik situasjonen er akkurat nå så passer det meg fint. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...