Gå til innhold

[Løst] Trenger Canon adapter på Olympus


Anbefalte innlegg

Hei jeg har Olympus e-420 og kunne tenke meg et Canon adapter på kameraet mitt. Har dere noen forslag. Det adapteret må kunne er at jeg kan endre blender og lukker osv.

Hvis dere selger selv eller vet om en nettside som selger er det bra.

 

Takker for alle tips :)

Endret av kentroan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom Canon har kortere registeravstand (avstand mellom objektiv og sensor) enn Olympus, så finnes det mange Olympus-adaptere for Canon men ikke omvendt. I så fall skal det være et komplisert adapter med optikk, eller fungere som mellomring, så du kun kan fokusere på ting tett på.

 

Nok også derfor du ikke har funnet noen med googling.. ;)

 

Hei - vent, nå. e-420 er jo et 43-hus, og ikke OM - my bad. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Canon objektiver er ikke mulig på 4/3 uten ombygging, uansett om det er fd eller ef fatning.

 

Men,- dette er en sannhet med modifikasjoner,- det finnes riktignok fd-4/3 adapter, men da kan du bare ta makrobilder,- du får ikke fokusert til uendelig, fokus stopper vel på en 4-5 meter.

 

Dette har med registeravstanden å gjøre, det er kortere eller like langt fra fatningen til filmplanet/sensor på canon enn olympus.

Lenke til kommentar

Det finnes et adapter som visstnok skal gi full AF og blenderkontroll på det m4/3 baserte Panasonic AG-AF100. Siden det videokameraet i utgangspunktet bruker 4/3 og m4/3 objektiver, antar jeg at det "snakker det språket", det vil si det samme som Olympus' og Panasonics 4/3 og speilløse m4/3 baserte kamerahus. Jeg vil derfor tro at dette adapteret også vil kunne gi full AF og blenderkontroll på m4/3 hus fra Olympus og Panasonic, men en må ta i betraktning at man får et helt annet utsnitt enn det Canon EF objektivene gir på FF og 1,6-crop hus.

 

Men, dette hjelper ikke da trådstarter har et dSLR 4/3-hus, og ikke speilløst m4/3.

Lenke til kommentar

Dere spurt om jeg hadde EF eller FD. Kort sagt går jeg første året på MK og har ikke peiling på hva dere mener der.

 

Jeg er dessuten 100% avhengig av at Canon objektivet kan styrest fra kamerahuset på Olympus. Hvis det bare finnes et adapter som gir meg den tilgangen så er det et slikt adapter jeg kunne tenke meg.

 

Dette gjelder spessielt Canon EF 50MM 1.8 II objektivet.

Lenke til kommentar

Tror beste løsningen blir: "Kjøp heller et brukt Canon-hus, hvis du på død og liv skal bruke Canon-optikk".

Helt enig - det å bruke Canon EOS optikk på noe annet enn EOS hus, det er bare plunder og heft.

 

FD er forøvrig den fatningen Canon hadde på de gamle analoge kameraene med manuell fokus. EF er fatningen som har autofokus. EF-S er en variant av EF objektivene som kun fungerer på Canon hus med crop-hus (EOS 300D og nyere, EOS 10D? og nyere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...