Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hei igjen :s uhmm.. har sittet og kopet med denne 2. grads likningen en god stunn nå.. men finner søren ikke ut av det Noen som vil være til hjelp? :x 3x-2y=18 4x+3y=7 og en annen... 5x-4y=27 4x+3y=34 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Dette er ikke andregrads likninger. Dette er to likningssett med to ukjente. Nøkkelen for å løse disse er så gjøre om en av de ukjente til et uttrykk som kun inneholder den andre ukjente og bruke det uttrykket i likningene for å løse dem. Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 nåja.. samme hva det heter.. jeg vet HVORDAN man gjør det... men jeg får feil svar.. >_< Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Vis oss utregningene dine da, så kan vi vise deg hvor du har tråkka feil. Du lærer jo mer ved å jobbe deg frem til det selv. Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 ok vent litt. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Du snur på likningen slik at den går fra Ax + By = C til å være y = B*C/Ax Du kan da skrive den første likningen som Ax + B(B*C/Ax) = C og vips så har du kun en ukjent og kan løse likningen. Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) NB: jeg suger i matte XD | 3x-2y=18 || 4x+3y=7 | 3x-2y=18 ||4x+3y=7 | *(Vet ikke hva jeg skal gange med :/) |3x-2y=18 øhh.. wtf. Kom ut av det ._. Du snur på likningen slik at den går fra Ax + By = C til å være y = B*C/Ax Du kan da skrive den første likningen som Ax + B(B*C/Ax) = C og vips så har du kun en ukjent og kan løse likningen. men øhh.. Ax+b er ikke det den lineære funksjonen eller no :x.. hvor kom den fra? o.o skjønner ingen ting >_< Faen. matte kan gå å dø ._______. Endret 15. januar 2011 av Øvemuntlig O_O Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Du har jo ikke gjort noenting. Bruk et kladdeark sånn at du ser hva du faktisk gjør. Start med den ene av lingningene, vi tar den første: 3x-2y=18 Flytt over y-leddet slik at du får kun 3x på venstre side: 3x=2y+18 Del på 3 slik at du får kun x på venstre side: x=2/3y+6 Nå har du et uttrykk for x, som du kan sette inn den andre ligningen: 4(2/3y+6)+3y=7 Start med å løse opp parentesen, og så bør du klare resten selv. Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Del på 3 slik at du får kun x på venstre side: x=2/3y+6 Hva var det du gjorde der? x=2/3y+6? o.o jeg skjønte at du delte alt på 3.. men hvorfor står det 2/3y? er det to tredjedels y? :S Sorry hvis det er fakka spørsmål.. :/ Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Del på 3 slik at du får kun x på venstre side: x=2/3y+6 Hva var det du gjorde der? x=2/3y+6? o.o jeg skjønte at du delte alt på 3.. men hvorfor står det 2/3y? er det to tredjedels y? :S Sorry hvis det er fakka spørsmål.. :/ Ja, to tredjedels y. Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 hmm.. trodde ikke det var mulig! :s.. Det sier vel litt om mine mattekunnskaper :$ Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hvorfor skulle det ikke være mulig? hvis du deler 2y på 2, så får du y, ikke sant? y=1y= 2/2y Altså to todels y. Deler du 2y på 4, får du en halv y: 2/4y = 1/2y = 0.5y Men vi bruker ikke desimaler fordi brøkene er mye mer presise, og dessuten eknlere å regne med. Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Åjja. Jo okay Takk da. Skal prøve å løse den også den andre etterpå TAKK FOR HJELPEN :] Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 hmm.. hva skjer når man ganger 4 med 2/3y? jeg tok det på kalkulatoren og fikk 2,66666666666666666666666667 :s skal jeg liksom gjøre om det desimaltallet til en brøk? Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Ikke ta det på kalkulatoren (med mindre du innstiller den på å kun bruke brøk, men du har uansett godt av å rekne sånne ting i hodet). Bruk vanlige regneregler for brøk: 4*2/3 4 er det samme som "fire endeler", altså 4/1. Ganging med brøk innebærer å gange teller med teller og nevner med nevner: 4*2 blir teller, og 1*3 blir nevner. Altså 8/3 Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Ikke ta det på kalkulatoren (med mindre du innstiller den på å kun bruke brøk, men du har uansett godt av å rekne sånne ting i hodet). Bruk vanlige regneregler for brøk: 4*2/3 4 er det samme som "fire endeler", altså 4/1. Ganging med brøk innebærer å gange teller med teller og nevner med nevner: 4*2 blir teller, og 1*3 blir nevner. Altså 8/3 herregud. det der lærte jeg jo i 5.klasse! -.- jeg har glemt mye av de basic mattekunskapene mine merker jeg :'( ... Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Ja, hva skal man med kalkulator, liksom Råder deg til å legge den vekk når du holder på med slike ligninger. Den forvirrer som regel mer enn den hjelper. Oppgavene på skolen er uansett lagt opp slik at man først og fremst skal få øving i løsningsmetodene, og dermed er tallene så små og enkle at man tar det aller meste i hodet. Når man kommer litt lenger, og begynner med eksempler fra virkeligheten og sånt, DA er kalkulatoren et greit hjelpemiddel. Lenke til kommentar
Øvemuntlig O_O Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 cricket.. var det der du gjorde, addisjonsmetoden, eller innsetningsmetoden? o.o Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Innsettingsmetoden. Man tilpasser den ene slik at den kan settes inn i den andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå