Gå til innhold

Hvordan vet vi at Bibelen ikke er Satans verk?

Anbefalte innlegg

Evt. kanskje Satan er vår skaper, mens Gud var den som kastet den gode og snille Satan fra tronen, og så løy til de som videreformidlet budskapet som til slutt endte opp i Bibelen?

Kan det være derfor Gud ikke ville at vi skulle få kunnskap om rett og galt i utgangspunktet, fordi Gud selv hadde gjort noe galt? Ble vi kastet ut av Eden fordi ellers hadde vi oppdaget hva som hadde hendt før? Og Gud ville ikke la oss dø som han hadde sagt skulle skje, han ville beholde oss som undersåtter. Var Satans eneste kommunikasjonsmetode å kontakte oss via en slange? Var det Satan som plasserte treet der som en nødløsning i tilfelle noe skulle gå galt?

Kanskje når Gud torturete Job, så var det for å gjøre et poeng ovenfor Satan: "Jeg har tatt fra deg alt. Menneskeheten er under min kontroll. Bare se på denne stakkaren her. Jeg dreper familien hans og tar fra han alt han eier. Likevel så tilber han meg. Hah!"

Kan Jesus ha vært Satans sønn, og det er derfor Jesus virker langt snillere enn denne ondskapsfulle Gud som blir omtalt i flertallet av historiene? Kanskje når Jesus møtte Satan, så hadde de bare en hyggelig far-til-sønn prat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at de som har sett meg før vet at jeg på ingen måte tror at verken Gud eller Satan er virkelige.

Poenget mitt her er, at når vi ikke har noe å basere vår oppfattelse av Gud på i dag, annet enn tradisjon og historier fra bronsealderen, men likevel finner det fornuftig å anta at det finnes slike skapninger som disse; Hvordan kan vi vite at det er de gode kreftene som er de mektigste? At det er en god gud som sitter med makten? Eller at det i det hele tatt er vår skaper som nå råder over oss?

Verden har vært til i 4,5 milliarder år, universet i 13.7, mens vår nedskrevne religiøse historie er godt under 10 000 år gammel. Øvrige funn viser til kanskje 100 000 år med ritualer av religiøs natur. Selv på denne korte tiden sammenlignet med planetens levetid, så har vi utviklet tusener på tusener av ulike religioner og former for overtro. I dagens moderne samfunn med tusener av forskjellige måter å gjøre opptak på og måle verden rundt oss, så har vi likevel ikke et eneste fnugg av bevis for noen av disse figurene. Vår kunnskap om Gud er ikke tilstede. Vi stoler fullt og helt på mennesker som var langt, langt mindre siviliserte enn oss selv, og levde i samfunn som verken var frie eller rettferdige. Mange av de som kom med disse ulike religiøse ideene, brukte de til å tilegne seg makt. Andre som populariserte, eller i det hele tatt lovbeskyttet disse religionene, brukte dem selv for makt og kontroll. Som Konstantin gjorde når han innførte kristendommen som etterhvert eneste lovlige religion i Romerriket. Og kongene vet vi inntok en posisjon der det ble sagt at Gud hadde utpekt dem til å lede. Etterhvert så hadde vi konger av ulike nasjoner, begge pekt ut av Gud, i krig med hverandre.

Vi er bokstavelig talt kunnskapsløse når det gjelder Gud. Vi kan ikke vite noe om Gud. Vi kan bare utforske mulighetene i tankene våre. Vi kan avvise slikt som skapelsesberetningen fordi det strider med det vi vet i dag. Men svært mange ser det som helt naturlig at det finnes slikt som guder, uavhengig av hvor mange gamle forestillinger om hva gudene bedrev vi slår ned. Dvs. det er en del som ikke takler denne mostridende kunnskapen, og heller enn å gi slipp på eller modifisere sin tro, nekter for at det kan være sant (åpenbart er kreasjonistene et eksempel på dette). Og så går tilbake til bronsealderlæren som om den skulle være den ubestridte sannhet.

Hva hvis Bibelen er løgn på løgn på løgn, fortalt av mektige entiteter som ikke ønsket/ønsker oss noe godt? Hva hvis hele livshistorien til Jesus er feilaktig? Hva hvis den grusomme Gud som vi ser i Gamle Testamentet har samme gemytt den dag i dag? Hva hvis han lyver om Himmel og Helvete? Hva hvis det kun finnes et Helvete? Som sagt, uendelig med muligheter. For de i blant oss som velger å holde en tro på en eller flere guder, så ser jeg ikke hvordan de kan forholde seg til en utvalgt en, når vi ikke vet noe som helst, og på mange måter kan ha blitt lurt trill rundt. Det kan hende Satan beseiret Jesus, samtidig som han overbeviste disiplene hans om at han stod opp fra de døde. Kanskje Jesus brenner i Helvete, kanskje Gud er maktesløs til å redde menneskeheten nå, kanskje alle som dør blir forent med Jesus i Helvete istedenfor i Himmelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig, men offisielt er Koranen skrevet av Gud, mens Bibelen og Toraen er skrevet av mennesker som var under påvirkning av Gud.

Edit: Leste litt for fort, trodde du skrev at Bibelen er skrevet av menneskers ord i motsetning til Koranen. Du sier at Koranen er "offisielt" Guds ord, du mener da at muslimene tror det er Guds ord? Ja, selvfølgelig tror de at Koranen er Guds ord, men ordene kom ut av Muhammeds munn, ingen benekter det .. Endret av Ahava
Lenke til kommentar

Litt i samme retning så kan man spørre seg om satan faktisk er slik en drittsekk som det fremstår i bibelen. Jeg mener, om man skal lage en skrytebok om seg selv, så roser man jo ikke rivalen sin opp i skyene.

Kanskje Satan egentlig er en helt ålreit fyr som bare ikke var like god med ord som YHWH.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel. I jødedommen så er Satan en engel under gud.

Det var først kristendommen som bruker ham som en djevel.

Jødene tror fremdeles på Satan.

De tror at han er en engel under gud.

I følge KRISTNE, men dog ikke i følge skapelsesberetningen, så ga Satan oss fri vilje og evnen til å gjøre gode og onde handlinger.

Ikke at jeg tror på fri vilje eller godhet og ondskap, men... når dette er fundamentale elementer i den kristne tro, så er det vittig at de gir Satan æren for fri vilje og menneskers godhet.

Lenke til kommentar

Hvis det skulle finnes en Gud, så er han også Satan. Det finnes ingen god grunn til å tro på en Gud, hvis det ikke finnes noe ondt å bli reddet i fra. Derfor må Gud lage ondskap for å få folk til å tro på ham.

Hvis det finnes en Gud slik som altfor mange tror. Mener de virkelig at han er så egoistisk at han lagde oss kun for å tilbe ham? Hvis folk kaster bort sin tid på å tilbe ham, så hvorfor har han da laget en verden for oss å leve i, så vi bare kan kaste bort tiden på å tilbe ham?

Religion er kun menneskaskapt for å slippe å se realitetene, og holde andre mennesker under seg.

Lenke til kommentar

Problemet med hva?

At bibelen kan være satans verk.

Et problem er å ta sjansen på at det er en god gud du tillegger livet ditt til, når det like gjerne kan være en ond gud eller en demon osv. som står ansvarlig for kjernen i den religionen du opphøyer. Noe jeg finner mer realistisk, når vi har så mye lidelse som vi har på denne planeten.

Gud er totalt fraværende, men likevel er folk mens folk er overbeviste om at slikt som beviser og noe du kan se og ta på er for pingler. Det som gjelder er at du på tross av dette klarer å overbevise deg selv om at Gud er overalt. Du skal bli belønnet for dette, bare du dør først.

Kanskje det religiøse livet er den aller største practical joke, som du ikke kommer til å være med på å le av, når du oppdager hva som virkelig skjer etter døden.

Hele emnetittelen er misvisende. Vi kan ikke vite noenting!

Det er også litt av poenget.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Evt. kanskje Satan er vår skaper, mens Gud var den som kastet den gode og snille Satan fra tronen, og så løy til de som videreformidlet budskapet som til slutt endte opp i Bibelen?

Kan det være derfor Gud ikke ville at vi skulle få kunnskap om rett og galt i utgangspunktet, fordi Gud selv hadde gjort noe galt? Ble vi kastet ut av Eden fordi ellers hadde vi oppdaget hva som hadde hendt før? Og Gud ville ikke la oss dø som han hadde sagt skulle skje, han ville beholde oss som undersåtter. Var Satans eneste kommunikasjonsmetode å kontakte oss via en slange? Var det Satan som plasserte treet der som en nødløsning i tilfelle noe skulle gå galt?

Kanskje når Gud torturete Job, så var det for å gjøre et poeng ovenfor Satan: "Jeg har tatt fra deg alt. Menneskeheten er under min kontroll. Bare se på denne stakkaren her. Jeg dreper familien hans og tar fra han alt han eier. Likevel så tilber han meg. Hah!"

Kan Jesus ha vært Satans sønn, og det er derfor Jesus virker langt snillere enn denne ondskapsfulle Gud som blir omtalt i flertallet av historiene? Kanskje når Jesus møtte Satan, så hadde de bare en hyggelig far-til-sønn prat?

Så, så Kallemann... trekk pusten nå. :)

Det å sette bibelske vers under lupen er like deprimerende og frustrerende hver gang.

Ikke gjør det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...