KingWeirdo Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Dette diktet er nok først og fremst et produkt av for mye kaffedrikking som gir sitt utslag i overdreven nattlig kreativitet. Nivået er nok ikke så høyt, men viss noen gidder kommentere, blir jeg meget takknemlig. VAGABOND Å leve er blott å løpe mot sin skjebne i sjelens svøp mot et sikte som sakte svinner som en speiling i håpets støp. Å leve er blott å suse som et løvblad i flukt med vind en gang hit, en gang dit, for det samme som et gjenskinn av tankenes spinn Å leve er blott å drømme om det noe man aldri vil bli Vik i fra meg Gud, djevler, demoner: La meg løpe i fred på min sti! Endret 15. januar 2011 av KingWeirdo Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 aldeles nydelig. men noen ganger lurer jeg på om det er blitt tatt i bruk ambiguøsitet kun for å få ordene til å rime? Lenke til kommentar
KingWeirdo Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Takk skal du ha. Tvetydighet har slik jeg ser det en viktig funksjon i lyrikken, i det den gir leseren muligheten til å tolke diktet på sin subjektive måte. Hvilke rim mente du gav feil assosiasjoner? Selv var jeg mest kritisk til trykkforskjellen mellom strofene, men det ble kanskje ikke så ravgale som jeg fryktet. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Nai, det var ikke sånn ment. Kun en kommentar, liksom. Det var vel mest støpt/svøpt kombinasjonen jeg streber med å begripe. Lenke til kommentar
KingWeirdo Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 støp = drikkekar, beger; sammenligner livets mål med refleksjoner som sakte forsvinner fra væsken. "sjelens svøp" = menneskets ytre fasade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå