Gå til innhold

Bærbar pc, med mulighet for dokking med to eksterne skjermer...

Anbefalte innlegg

Hei, lit uvanlig ønske, håper noen kan hjelpe meg.

En kunde skal ha en ny pc. Først var det snakk om en stasjonær, med to "større" LCD skjermer koblet til, for å ha godt med arbeidsområde.

Planen var også å kjøpe en bærbar til hver arbeidsstasjon for å kunne ha med seg ut av kontoret.

Han har nå endret seg litt, og ønsker nå primært en litt bedre bærbar, som han kan ta med seg ut av kontoret, på hytta osv, samtidig som han har dokking stasjon på kontoret med to eksterne skjermer.

Når jeg leter ser jeg at det ikke er så lett å få tak i dokking stasjoner for to eksterne skjermer. Så lurer derfor på om det går å droppe dokking, og heller bare koble på to skjermer på pcen (kombinere DVI og HMDI kanskje??) og eksternt tastatur og mus. (trolig trådløst).

Skjermen på den bærbare må være minst 17".

Noen som har forslag på en bra, men ikke alt for dyr, arbeidspc? Skal ikke brukes til spilling, så grafikk er ikke viktig. 500GB HDD og 4 GB RAM er bra nok, mer er bedre, men ikke avgjørende.

Enten må det finnes en dokking med mulighet for to skjermer, eller så må det være mulig å kjøre to eksterne skjermer på den bærbare - dette er et krav, og ikke bare noe han ønsker.

Lar dette seg løse, eller må han se på en stasjonær?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hp har docking med 2 skjermer, eller "forankringsstasjon" som de kaller det på fint.

Har ikke testet mot annet enn hp pcr men skulle tro den funker mot andre også.

Programvaren ligger på en flashrom i selve enheten som dukker opp idet du plugger den i, akkurat den funksjonen likte jeg istedenfor bruke cd eller måtte laste ned :)

FQ834AA#AC3, ligger på rundt 1400kr stk.

2skjermer, lyd, lan port og 4usb kontakter.

Pcn finner skjermkortene på docken som egne enheter, akkurat specs vet ikke jeg men vi testet kjøre dvd i fullskjerm på de som funket uten problem.

Kan også bruke skjermen på laptop samt koble skjermer rett på laptop samtidig med dockingen.

211E25F0-6454-4E87-8B7A-36FE612C45FC.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hva er problemet, både HP og Dell støtter to skjermer med bærbare på docking løsningene til de maskinene som selges til bedriftsmarkedet.

f.eks denne;

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=587969

Så på dem, men fant ingen pc som passet til dokking som er etter kundens ønske.

Han ønsker ting fra to verdener, stor skjerm (min 17", god harddisk, godt med minne) men den skal ellers være som en bedrifts pc, med dokking etc.

Om noen kan komme med forslag til en eller flere bærbare pcer, som faktisk passer i de dokking stasjonen som finnes på netshop, komplett eller mpx.no så har jeg noe å gå etter.

Lenke til kommentar

Laptopper som kan settes nedi gamle typen docking som den mpx sin starter bli få.

De fleste inkludert HP har gått over til slike som jeg viste over, usb-baserte.

Er mer fleksibelt i form av at den f.eks kan skjules istedenfor må ligge på pulten, samt du kan bytte klientmaskiner til annen modell uten måtte bytte dockene siden de er universal.

den gamle typen du setter pcn nedpå har en tendens til bli ødelagt ganske raskt av mindre forsiktige brukere siden selve kontakten + klipsene tåler lite.

Da blir pcn liggende løs på docken og med den minste berøring faller kontakten ut til stor frustrasjon.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Laptopper som kan settes nedi gamle typen docking som den mpx sin starter bli få.

De fleste inkludert HP har gått over til slike som jeg viste over, usb-baserte.

Er mer fleksibelt i form av at den f.eks kan skjules istedenfor må ligge på pulten, samt du kan bytte klientmaskiner til annen modell uten måtte bytte dockene siden de er universal.

den gamle typen du setter pcn nedpå har en tendens til bli ødelagt ganske raskt av mindre forsiktige brukere siden selve kontakten + klipsene tåler lite.

Da blir pcn liggende løs på docken og med den minste berøring faller kontakten ut til stor frustrasjon.

Tøys, hvis du vil ha ytelse og to skjermer.

http://www.hardware.no/artikler/hp_usb_docking_station/70549

Vi bruker HP og Dells "gamle" løsninger på hundrevis av tunge laptop arbeidsstasjoner i flerskjerms oppsett på jobb....

Lenke til kommentar
På vår testmaskin satte vi i gang den andre filmen i Ringenes Herre-trilogien. Bildesignalene ble overført fra dockingstasjonen via en VGA-kabel til vår skjerm som holdt en oppløsning på 1280 x 1024 piksler. Det vi ser snur hele Gondor om til Legoland. Sammenlignet med når vi så filmen direkte på maskinen, eller med en skjerm koblet rett til maskinen, er det tydelig at dockingstasjonen gjør ett eller annet med bildet som overhode ikke er bra.

Hvordan hardware.no har klart rote til sin test vet jeg ikke, kanskje siden de ikke bruker en hp klient? på bildet har de en fujitsu maskin.

Har selv utført mye testing på disse før de ble innkjøpt i større skala og ytelsen på de stemmer ikke litt engang med deres resultat.

Kan uten problem kjøre dvd i fulllskjerm 1680x1050 uten det fnugg av forskjell på bildet vs laptoppen sin egen skjerm.

En fullskjerm video på hver skjerm koblet til docken var heller ikke noe problem.

Hadde den hatt i nærheten av de problemene de beskriver i sin test ville jeg for lengst vært lynsjet av brukerene...

Lenke til kommentar
På vår testmaskin satte vi i gang den andre filmen i Ringenes Herre-trilogien. Bildesignalene ble overført fra dockingstasjonen via en VGA-kabel til vår skjerm som holdt en oppløsning på 1280 x 1024 piksler. Det vi ser snur hele Gondor om til Legoland. Sammenlignet med når vi så filmen direkte på maskinen, eller med en skjerm koblet rett til maskinen, er det tydelig at dockingstasjonen gjør ett eller annet med bildet som overhode ikke er bra.

Hvordan hardware.no har klart rote til sin test vet jeg ikke, kanskje siden de ikke bruker en hp klient? på bildet har de en fujitsu maskin.

Har selv utført mye testing på disse før de ble innkjøpt i større skala og ytelsen på de stemmer ikke litt engang med deres resultat.

Kan uten problem kjøre dvd i fulllskjerm 1680x1050 uten det fnugg av forskjell på bildet vs laptoppen sin egen skjerm.

En fullskjerm video på hver skjerm koblet til docken var heller ikke noe problem.

Hadde den hatt i nærheten av de problemene de beskriver i sin test ville jeg for lengst vært lynsjet av brukerene...

Den støtter ikke 1920x1200 oppløsning..... (som er vanlig for seriøs bruk), mangler eSata for raske disker og leverer ikke strøm til PC'en

Lenke til kommentar

Det er nok litt over budsjett til kunden. Han skal ha to store skjermer, dokking og printer i tillegg, så uaktuelt å bruke nesten 17.000 på en pc (kanskje 20 uten rabatten min??)

Ang den dokkingstasjonen fra HP USB 2.0... den kan brukes sammen med alle pcer?

Regner med at det blir en bærbar til ca 6-7.000 vi går for, og da er det samme hvilket merke jeg velger?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Da har jeg sendt første forslag til kunden, basert på info herfra bl.a

Ser det greit ut?

PC - ASUS N73JQ 17.3" Full HD LED - 8.843 kr (12% rabatt)

HP USB 2.0 Docking Station med DVI og VGA - 758 kr (15% rabatt)

2 x BenQ 27" LCD M2700HD - 2.559 kr per stk (20% rabatt)

Skriver (multifunksjon):

HP Officejet 6500A eAiO - 1.196 kr (17% rabatt)

eller

Xerox Phaser 6121MFP/N, 20/5spm - 2.368 kr (7% rabatt)

Backup: Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB - 1.516 kr (20% rabatt)

Lenke til kommentar

Har vel glemt onsite/utvidet garanti til laptoppen, er jo bare 2års garanti samt usakelig sirup skal den sendes inn istedenfor onsite avtale.

Blir en måned ekstra kunden sitter der uten pcn sin mens den er på service når behovet kommer.

Den støtter ikke 1920x1200 oppløsning..... (som er vanlig for seriøs bruk), mangler eSata for raske disker og leverer ikke strøm til PC'en

Skjermene vi har på flest kontorer er 1680x1050 så testet aldri hvorvidt den tok høyere, men for vår den er det nok.

eSata har vi ikke behov for, ssd i maskinene og resten er på serverne.

Strøm direkte fra dock istedenfor lader har jeg egentlig ikke tenkt særlig over, men aldri hatt noen brukere som har savnet det heller.

Har en palle med gamle docks stående og har enda til overs få forespørsel fra en bruker om bytte tilbake.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Det er nok litt over budsjett til kunden. Han skal ha to store skjermer, dokking og printer i tillegg, så uaktuelt å bruke nesten 17.000 på en pc (kanskje 20 uten rabatten min??)

Ang den dokkingstasjonen fra HP USB 2.0... den kan brukes sammen med alle pcer?

Dobbelsjekk med MPX om det er riktig dokkingstasjon (den cruzader refererte til). Tittelen hos MPX sier at den har to skjermutganger men all annen referanse og HP produktnummer refererer til en eldre versjon med kun en skjermutgang....

Lenke til kommentar

Får gjøre det, har heldigvis en kamerat som jobber som selger på MPX, så har sendt ham en melding.

Ser ut som det blir handling for ca 20.000 i morgen da for kunden...og så sikler jeg på noe selv også, så MPX tjener kanskje enda mer denne uken på meg...

Lenke til kommentar

Kan være de dual head har blitt bedre med tiden, men den jeg testet for et par år siden slet med hakking i videoklipp.

usb 2.0 har begrensninger men spørst hvor mye du skal kjøre gjennom de da.

Sånn rent mattematisk har usb 2.0 rett under halvparten av overføringen til en pci slot, som uten problem tar 8skjermer.

Du kan også montere pci-e skjermkort i eksternt kabinett som kobler til pcn via usb, men spørs om du får det i norske butikker.

Lenke til kommentar

Siden kunden skal ha alt klart innen slutten av neste uke, har jeg ikke tid til å vente på ting kjøpt i utlandet.

Han ønsker to skjermen for å kunne ha et større arbeidsområde på pcen. Slik jeg forstår det skal han bruke diverse enkle programmer, office, epost osv.

Ingen spilling, han driver ikke med tung grafikk eller video, men vil sikkert se noe video fra nett osv.

Virker som det er lite gode uttestete løsninger for to skjermer der ute, så må nesten bare satse på noe...

Valgte denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=336738

Den får kun strøm via USB, VGA inn (som pcen har) og to DVI ut. Bør funke bra det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...