Crenos Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hallais. Jeg har meldt meg opp i Samfunnsfag til våren, og har allerede i første kapittel møtt noe irriterende. Et spørsmål lyder: "Hvorfor er samfunnsfagene opptatt av forholdet mellom individ og felleskap?" Jeg kan lett lese om samfunnsfagene, men jeg ser ingenting om hvorfor. Noen som kan gi meg et spark så jeg skjønner hva boken spør om? Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Spørsmålet har en kollektivistisk undertone. Det de egentlig spør om er hvordan staten skal bruke tvang overfor individene i samfunnet for å få dem til å handle på en måte som tjener "fellesskapet". Endret 15. januar 2011 av ape i båt Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Det er dessverre mange som ikke innser at samfunnsfagene ikke er fag man kan pugge seg til gode karakterer i, men hvor man faktisk må tenke mye selv og ha evne til refleksjon. Grovt sagt: Hva er et samfunn? De fleste definisjoner på VGS-nivå vil si noe som "mennesker som lever sammen over lengre tid med en følelse av fellesskap". Forholdet mellom alle enkeltindividene som sammen utgjør det fellesskapet samfunnet er, vil da naturligvis være vesentlig. Hvis ett individ ikke følger de normene som eksiterer i samfunne f.eks., vil jo det gjerne få konsekvenser på hvordan det individet behandles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå