Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke boote etter blåskjerm, finner ikke harddisker

Anbefalte innlegg

Hei,

Her om dagen så fikk jeg blåskjerm mens jeg spilte et eller annet spill. (når den kræsjet så tok det litt tid, skjermen var svart i 20 sek og jeg kunne fortsatt snakke på vt etc).

Jeg restartet så pcen og den fungerte igjen inntil senere på kvelden da jeg fikk blåskjerm igjen mens jeg bare surfet. Nå får jeg ikke kommet innpå pcen lenger pga den fryser tidlig i boot fasen og jeg får opp meldingen:

nvidia boot agent 253.0543

og der stopper den.

Jeg har funnet ut at den ikke finner noen av mine 3 harddisker som er sata disker, men den kjenner igjen min ide dvd-rom (jeg kan boote fra denne). Jeg har prøvd litt av hvert for å fikse dette:

- Resatt bios settings

- Prøvd forskjellige bios settings f.eks. fjernet harddisk fra boot order men da spør den om system disk.

- Plugget ut alle harddiskene og testet hver enkelt i forskjellige sata innganger

- Prøvd en ny strømkontakt og nytt uttak fra PSUen til harddiskene

- Sjekket at harddiskene faktisk får strøm

Eneste endringen jeg har gjort i det siste er å installere den nye beta driveren til nvidia grafikkort. Denne fjernet jeg pga den skapte litt problemer i spill. Men hvordan kan den påvirke harddiskene/hket?

Så sånn jeg ser det så tyder det på at sata kontrolleren eller noe annet på HKet er gåent. Jeg har tatt kontakt med XFX men de er elendige på å svare og de hører ikke på hva jeg sier... + De har selvsagt ikke noen hjelp i helgen.

Så da håper jeg at det er noen her som kan komme med forslag til hva som kan være feil og evt hva jeg kan gjøre for å fikse det. :)

Min PC:

XFX 680i

Intel core duo 6850 3ghz

4x2gb XTC Gold

2stk samsung harddidsker og 1stk hitachi

2x8800GT nvidia grafikkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å last ned Hirens BOOT cd, her har du diverse verktøy som du kan prøve. (Bare for å se om diskene faktisk fungerer). Har hatt mange forskjellige rare re-installs med Windows 7 etter kræsj der alt tuller seg. Har bytta litt om og styrt litt på å plutselig kommer det..

Lenke til kommentar

Når tid er det at du ikke finner hardiskene? Er det KUN ved rebot? Når maskinen har vært avslått en stund?

Hvis diskene plutselig forsvinner når windows er i drift så er det vanligste feilsymptomet at alt, absolutt alt henger seg. Det var iallefall slik jeg erfarte med XP, men mulig W7 responderer med blåskjerm. Hvilket brikkesett har du forresten?

Det kan også være strmforsyninga som er dårlig. Er det noe mønster som går igjen de gangene maskinen kræsjer i spill? Gjelder det kun étt spill eller flere?

Lenke til kommentar

Oppklaring: Maskinen stopper ved boot (ikke "reboot"). Altså pcen går på og alt får strøm, men i boot sekvensen som er FØR den kommer til windows oppstart så stopper den pga den ikke finner noen harddisker. (hvis jeg fjerner harddisker fra boot sekvensen i bios så spør den om systemdisk ved boot).

Angående de to blåskjermene så skjedde den første mens jeg spilte BO. Den andre (som var det siste som skjedde i windows før pcen ikke ville boote lenger) så surfet jeg bare.

edit: Angående strømforsyningen: Jeg har sjekket at harddiskene får strøm. Jeg har også prøvd å bytte kabel samt endret uttak fra strømforsyningen, så jeg tror ikke det er problemet.

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...