Gå til innhold

Spørreundersøkelse om Norsk Black Metal: For alle musikk-interesserte!


Snurreleif

Anbefalte innlegg

Halloen!

 

Før jeg skriver noe utdypende om hva/hvorfor jeg legger ut denne spørreundersøkelsen, så vil jeg tilbakevise at dette er en spørreundersøkelse som er laget i hoi og hast av en videregåendeskole elev fordi vedkommede ikke har noe annet å skrive om.

 

Kjæresten min fra England har som bachelor-oppgave å lage en utfyllende oppgave om Norsk Svart-metall og omverdenens syn på sjangeren.

Spørreundersøkelsen er den delen av oppgaven som går ut på å finne andre menneskers syn på sjangeren og historiene knyttet til sjangeren (uavhengig av religion, livstro eller musikksmak).

Dette er IKKE, en heksejakt på noen som helst måte, og forfatteren har undersøkt flere medier, bøker, dokumentarer, intervjuer o.l. fra forskjellige hold for å skaffe en nøytral og saklig fremvisning av materialet hun skal fremlegge.

 

Jeg vil kopiere inn en svak oversettelse av paragrafen hennes (oversatt fra engelsk til norsk) som forklarer hvem hun er, og hva oppgaven hennes er osv.

 

Om noen hadde orket å finne tid til å svare på denne spørreundersøkelsen så hadde både jeg og min bedre halvdel satt veldig stor pris på dette, da hun verdsetter særlig norske innbyggere sin mening rundt emnet veldig høyt siden vi er såpass i sentrum av Black Metal bølgen som kom på 90-tallet.

 

På forhånd, takk :)

 

Jeg er en sisteårs student på Southampton Solent Universitetet i England. Jeg studerer populær musikk og produsering. Som sisteårs oppgave har jeg velg å studere Norsk Black Metal og hvordan media portretterer sjangeren. Tittelen min er: "Et innblikk i Black Metal i Norge og Satanistiske Ritualer". For å hjelpe meg med oppgaven trenger jeg å samle folks meninger fra et vidt spekter av mennesker med forskjellig bakgrunn og livsyn. Jeg hadde satt veldig stor pris på om du kunne ha avsett et par minutter av din tid til å svare på spørreundersøkelsen min.

 

Grunnet en restriksjon på antall spørsmål jeg kan stille på nettsiden, måtte jeg dele spørreundersøkelsen inn i 2 deler. Det er viktig at dersom du ønsker å ta del i denne spørreundersøkelsen, at du tar deg tid til å svare på både del 1 og del 2, hvis ikke vil ikke svarene bli gyldige.

 

Den første delen er her: http://www.surveymonkey.com/s/LFB59F6

 

Den andre delen er her: http://www.surveymonkey.com/s/L3VV2CZ

 

Tusen takk for din tid

Endret av NiXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del kunne godt hele vært på engelsk, slik at hun fikk svar på morsmålet sitt, og du slapp oversettelsesjobben. Eller snakker hun norsk, kanskje?

 

Btw, pix or it didn't happen.

 

Å, jo, forresten. Jeg følte at noen av spørsmålene ble enten for lite presist stilt eller for ledende, blant annet noe á "tror du det finnes en satanistbevegelse i Norge i dag rundt BM". Det var vel noe i den duren, ser ikke helt hva som faktisk blir spurt etter der. Hvordan er spørsmålene utformet?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Do you believe that there is still a Norwegian Black Metal following today?

 

Tror det er denne du tenker på.

 

Det skal sies at jeg ikke er en prima oversetter, jeg er mer en "snakkefyr".

Det hun dog er ute etter er om du personlig tror BM fortsatt har fans eller personer som er del av en "satanistisk bevegelse".

 

For min del kunne godt hele vært på engelsk, slik at hun fikk svar på morsmålet sitt, og du slapp oversettelsesjobben. Eller snakker hun norsk, kanskje?

 

Jeg oversatte etter ønske fra henne da hun trodde at å skrive undersøkelsen på norsk ville gjøre det lettere for noen å forstå spørsmålene.

Hun tok ikke hensyn til at oversettelse kan ødelegge litt "flyten" eller meningen med spørsmålet når det er en ikke-profesjonell oversetter som gjør det.

 

Å, jo, forresten. Jeg følte at noen av spørsmålene ble enten for lite presist stilt eller for ledende,

 

Det skal jeg gi henne beskjed om, takk for tilbakemeldingene :)

Lenke til kommentar

Åh. Vel, det er sikkert en og annen overzealous freak som bruker BM som unnskyldning for å rettferdiggjøre ekstreme retninger/synspunkt, men noen konkret bevegelse er det vel ikke.

 

That being said, mye BM har lyrikk som peker mot (tidvis ekstrem) individualisme og slike ting, men det handler om musikk, intet mer.

 

Relevant erfaring: På Nidarosian Black Mass nå i november var det på ingen måte oppmøtet homogent. Så heller ingen tydelige tegn til noen bevegelse eller ritualer, med unntak av én idiot som åpenbart hadde nasjonalsosialistiske sympatier, som det heter på pent. Det skal likeså nevnes at ca. alle så dumt på han.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Litt morsomt, som at (ok, bortsett fra nidaros-bølgen) Norsk Black Metal fortsatt eksisterer. LAL

 

Svarte dog på de intetsigende spørsmålene så godt det lot seg gjøre. Hodepine nå. Vedkommende som har utformet spørreundersøkelsen burde vurdere frontal lobotomi. NEIDA KØDDA BARE

Lenke til kommentar

Besvart. Beklager å være så negativ, men tror ikke det er noe vits å lage fler dokumentarer, studier, bøker etc om emnet. Alt er og blir kjipt uansett

 

Null problem, hun er ute etter alle synspunkter, for eller imot BM :)

 

That being said, mye BM har lyrikk som peker mot (tidvis ekstrem) individualisme og slike ting, men det handler om musikk, intet mer.

 

Det tror jeg også hun er innom i stilen sin, at i det siste har det blitt mer en "gimmick" der det handler om å være det mest ekstreme bandet osv osv, skal man dømme ut i fra folk iallefall.

 

Relevant erfaring: På Nidarosian Black Mass nå i november var det på ingen måte oppmøtet homogent. Så heller ingen tydelige tegn til noen bevegelse eller ritualer, med unntak av én idiot som åpenbart hadde nasjonalsosialistiske sympatier, som det heter på pent. Det skal likeså nevnes at ca. alle så dumt på han.

 

Hehe, det tror jeg på.

Etter å selv ha vært veldig dypt i metalmiljøet og alt som har med det å gjøre innså jeg en dag at jeg ikke trenger å ha samme meninger, kle meg som Bmere eller i det hele tatt ha samme musikksmak for å kunne nyte musikken, og det tror jeg flere og flere er klar over selv om de tar et personlig valg eller velger den "livsstilen" :)

Og det er vel det som fasinerer meg personlig mest med Metal, denne type "sub-kulturen" om man skal få kalle det dèt, som er mer innvolverende enn man skulle først tro.

Lenke til kommentar

Besvart. Beklager å være så negativ, men tror ikke det er noe vits å lage fler dokumentarer, studier, bøker etc om emnet. Alt er og blir kjipt uansett

 

Null problem, hun er ute etter alle synspunkter, for eller imot BM :)

Hva mener du med "for eller imot BM"? Det jeg ville frem med innlegget mitt er at jeg ikke er spesielt begeistret for flere tåpelige bøker, filmer, studieoppgaver om black metal. Å være imot en sjanger høres helt idiotisk ut, "Hei hei, jeg er imot Disco! Fadern for noe sludder og pølsevev!" Tror ikke det, far :)

Lenke til kommentar

Det tror jeg også hun er innom i stilen sin, at i det siste har det blitt mer en "gimmick" der det handler om å være det mest ekstreme bandet osv osv, skal man dømme ut i fra folk iallefall.

Egentlig ikke i det siste heller. Nå var riktig nok Dead (Pelle) klin sprø, men Mayhem handlet på mange måter om å være så ekstrem som overhodet mulig. Chainsaw Gutsfuck! Så det handlet nok om show da og, selv om individer trekker det noe lengre.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Hva mener du med "for eller imot BM"? Det jeg ville frem med innlegget mitt er at jeg ikke er spesielt begeistret for flere tåpelige bøker, filmer, studieoppgaver om black metal. Å være imot en sjanger høres helt idiotisk ut, "Hei hei, jeg er imot Disco! Fadern for noe sludder og pølsevev!" Tror ikke det, far

 

Dårlig formulert fra min side, jeg mente selvfølgelig bare synspunkter rundt BM, ikke bare musikken men også "ideologien" som eksisterte på begynnelsen av 90-tallet (om det noen sinne eksisterte en slik ideologi).

Jeg skjønner at alt "maset" rundt BM kan bli litt for mye for en og annenhver mann, men så er det vel noe med at det er så mye som kan diskuteres rundt dette "norske" fenomenet, som gjør at det fortsatt den dag i dag er dokumentarer, studier o.l. som er dedikert til emnet/sjangeren. :)

 

Egentlig ikke i det siste heller. Nå var riktig nok Dead (Pelle) klin sprø, men Mayhem handlet på mange måter om å være så ekstrem som overhodet mulig. Chainsaw Gutsfuck! Så det handlet nok om show da og, selv om individer trekker det noe lengre.

 

Ja vi har vel flere eksempler på dette gjennom historien :)

Lenke til kommentar

hei, kjære bror, tror du kan få meg til å sende deg en avhandling som de har på biblioteket her ute som heter "rock og satanisme", skrevet av en kar som er "godlynt troende"

 

avhandlingen er utdatert nå (den er fra nitti-tallet), men er uansett myntet mot folk som er blanke på området. den tar for seg alt fra LaVèy-satansime og deicide i USA, helt til Oslo sin tid med "Helvete", okkultisme, litt innom det meste av aspektene som er ute og går.

 

det at han oversetter engelske svart-metall tekster til norsk er jo en vittig sak og at han ramser opp en side med dryge bandnavn er vittig lesning.

 

han skriver avhandlingen på en fin og prøvende måte, som heldigvis gir leseren mye å gå på i forhold til det at han ikke setter ned en masse punkter som han mener er fastslåtte sannheter. på den måten gir han leseren ett åpent samfunn sitt førsteinntrykk av overdrevne meninger og legger til rette for at ideène som det skrives om videre må utforskes av de som videre ser utviklingen fra 90-årene.

 

du får meg til å sende den ved bare å spørre, de har også en bok som kalles nasjonalsatanisten her ute, men det er mest for nyansene sin del at den kan være interessant.

 

regner følgelig med at du leste Innfødte Skrik.

Lenke til kommentar

Da har min bedre halvdel nådd sitt mål om å få 100 personer til å svare på spørreundersøkelsen, tusen takk til dere som har svart og tatt dere tid til å hjelpe til :)

 

@ Alcoholic Car

 

Du kan jo sende meg en smakebit eller noe så skal jeg høre med henne om det er noe hun kan bruke, takk :)

 

 

Edit:

 

Hadde vært fint om tråden kan være oppe et par dager til dog i tilfelle flere vil svare, jo flere jo bedre egentlig :)

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...