spøkelse Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt. I den tilstanden, vil batteriet kunne tappes? Eller kreves det at generatorspenningen synker under 12,8 volt før batteriet vil avgi energi? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt. I den tilstanden, vil batteriet kunne tappes? Eller kreves det at generatorspenningen synker under 12,8 volt før batteriet vil avgi energi? Hvordan tilstand? Motoren går og alt av EL er frakoblet. Og da går spenninga ned - nei det tror jeg ikke noe på. Lenke til kommentar
Eularion Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Når spenningen ligger på 13V tilføres batteriet 0,2V og batteriet lades. Så lenge spenningen ligger stabilt på 12,8V eller høyere vil ikke batteriet tømmes. Endret 16. januar 2011 av Eularion Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Er ikke optimal ladespenning 14.6 Volt? Det er dessuten lite sannsynlig at spenninga over batteriet går ned dersom du skrur av alt EL. Edit: Beklager, leste feil. Endret 16. januar 2011 av Quote Lenke til kommentar
Eularion Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Dobbel post Endret 16. januar 2011 av Eularion Lenke til kommentar
Eularion Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Er ikke optimal ladespenning 14.6 Volt? Det er dessuten lite sannsynlig at spenninga over batteriet går ned dersom du skrur av alt EL. Han sier jo at han skrur på alt av elektrisk utstyr... Lade spenning varierer fra bil til bil, eldre utstyr mister også ofte noe effekt Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Jeg har et bilbatteri med batterispenning (ubelastet) 12,8 volt. Etter motoren er startet måles spenningen over batteripolene til 13,5 volt. Deretter skrur jeg på alt jeg har av elektrisk utstyr, slik at spenningen synker til 13,0 volt. Er stygt redd for at dynamoen din snart må stedes til hvile. På min bil måler jeg 14,45 V på batteripolene med motoren på tomgang, bakrute- og speilvarme på, fjernlys på, og kupevifta på full peising. Endret 16. januar 2011 av oppvaskkost Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hvis det er en litt eldre bil kan det hende den må litt over tomgang for å gi nok spenning. Min gamle '94 Citroen gav bare ca. 13,5 på tomgang. Men bare littegranne mer turtall så gikk spenninga opp til ca. 14,4V. 1 Lenke til kommentar
John1989 Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Siden spenningen over polene på generatoren er høyere enn batterispenningen vil jeg i utgangspunktet tro at du ikke tapper batteriet slik. 1 Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Når spenningen ligger på 13V tilføres batteriet 0,2V og batteriet lades. Så lenge spenningen ligger stabilt på 12,8V eller høyere vil ikke batteriet tømmes. Takk, det var dette jeg også trodde. For de som lurte har jeg ingen strømproblemer, for ladespenningen ligger på ca 13,5-14,0 med litt turtall. Var bare interessert i teorien bak. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Hvis spenningen er under 14V (14,4) vil ikke batteriet kunne lades helt opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå