Makri Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Som sagt i emnetittelen skal jeg til innkjøp av sub, siden jeg enda ikke har anskaffet meg dette i mitt anlegg. Prøver å holde meg under 4000, altså billig og bra med andre ord . Foreløpig har jeg sett på to forskjellige sub'er, begge fra XTZ XTZ W10.16 http://www.surround.no/product/471936/XTZ-99-W10.16-pianolakk.html XTZ W12.16 http://www.surround.no/product/485722/XTZ-99-W12.16-High-Glossy.html Såvidt jeg ser, er forskjellen 2" element og 1000 kr i pris. (foreløpig heller jeg litt mot w12.16). Men lurer litt på nødvendigheten/fordelen av aktiv sub kontra passiv sub, og hvordan en 12" sub gjør seg i forhold til en 10" sammen med mitt anlegg. Forsterker: Onkyo tx-sr607 Front: Dynavoice F-6 Senter: Dynavoice C-6 og bak: Dynavoice S-6 (Hadde tenkt til å kjøpe dynavoice høyttalerne først, siden jeg hadde hørt de hos en venn av meg og ble imponert til den prisen, gleden var derfor stor når de hade pakkepris på god forsterker og akkurat det settet på surround ) Lenke til kommentar
blinc Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Skal du ha sub til film bør du gå for 12'ern, (og gjerne større etter min mening). Aktiv sub er å foretrekke fordi de som regel krever MYE watt for å fungere skikkelig. I litt seriøse subber er også forsterkerkretsen tilpasset elementet som sitter i subben. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Gå uansett for aktiv sub. Ellers så må du skaffe deg en egen sub forsterker ved siden av. Ønsker du kun 1 Sub, så gå for 12" utgaven. Hvis du liker bass, og kan tenke deg 2 stk etter hvert, så gå for 10", og kjøp en til senere. Mange sier det blir mye bedre når man får 2 "små", enn 1 stor sub. Fordelen med den store suben er at den kan levere mer bass. Dette kan være viktig hvis det er ett stort rom. Den vil også kanskje kunne levere dypere bass på lavere volum i små rom. Uansett så er XTZ knall suber til prisen. Har 12" selv. Husk at det også er en prisfoskjell mellom matt og piano sort utgave. Så det er noe å hente på den matte. Har denne selv, og angrer ikke å slippe alle flekkene på pianolakken. Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det er mindre forskjell på w10 og w12 enn det noen tror, da de bruker samme forsterker. w10 kan fungere minst like bra hvis rommet ikke er for stort (type 12-15kvm eller mindre). Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Når de har samme forsterker, så betyr ikke det at den faktisk gir det samme. XTZ kan ha strupet litt av effekten. Men det er billigere for dem å bestille samme type til begge, enn en til hver. Kjører de på samme effekt, så kan det faktisk være en fordel å ha 10", da denne vil være bedre kontrollert enn 12" (Mindre masse å stoppe) Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 De er hvertfall oppgitt til samme mengde watt i både 4 og 2ohm så den er nok lik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå