Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har tannlegen taushetsplikt for pasientene sine?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Du misforstår. Målet ditt om null fravær var sikkert heller ikke et diskusjonstema før nå, fordi du hadde sett for deg at du klarer det uansett.

Derfor spør jeg: hva skjer den dagen du og en medstudent søker på samme stilling, og det viser seg at han ligger bedre an til å få jobben enn deg? Eller om det etterlyses to-tre stillinger fra en attraktiv bedrift mens du studerer, og du finner ut at tre medstudenter ligger bedre an til å få stillingene enn deg? Hva tyr du til for å få jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahaha, snakker vi episk tråd? For meg må dette være autisme av et eller annet slag. Sitter og ser på The Big Bang Theory, og det er nok av likheter med Sheldon.

Dette er unngåelig det vil skje uansett, men planen ville ha trengt moderering dersom de ikke hadde hatt taushetsplikt.

Er det så gale å prøve å unngå denne ene timen med fravær? grunnen til at jeg satser så tungt på dette er at det er en av mine tre visjoner og de skal oppnås til en enhver pris.

Dette er en visjon om å få null fravær, siden jeg var blant de elevene med mest fravær på skolen på mitt første år. Så gå fra være dårligst til den beste er en episk oppnåelse for meg.

Kan du definere autisme og komme med konkrete eksempler fra mine innlegg som samsvarer med autisme? klarer ikke du denne oppgaven så hold dine legeråd for deg selv heretter ellers så stenger jeg visningen for dine innlegg.

Hva er de to resterende visjonene dine?

Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt angående tannlegen, men skjønner at du er gira på å komme deg unna med null fravær.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis dette er så viktig, kan du ikke da oppsøke tannlegen og bestikken han/hun til å juge hvis læreren ringer? I tilfelle læreren ber om å få se innkallingen, så viser du bare den forfalskede som du allerede har klar? Da har du gått over lik for å får den nullen av fravær, men lengre oppe i denne tråden sier noe om konsekvensene for sånt.

Å bestikke tannlegen er upraktisk, en alternativ måte er å lyge om at du ikke besto en førerprøve eller trikse med telefon numrene på brevet slik at læreren blir ledet til et annet sted som for eksempel til en kamerats forlatte bondegård hvor telefonen forblir ubesvart.

Lenke til kommentar

Men du får vel uansett fravær (gyldig dog) om du har bevist at du var til tannlegen, om du ikke bare skal unngå ugyldig fravær. Men da hadde det kanskje vært lettere å få moren din til å skrive en melding eller noe sånt? :)

Jeg er over 18år, læreren vil fjerne fraværet fra skolearena dersom jeg kan dokumentere at jeg var på tannlegen. Og det er nettopp dette jeg satser tungt på.

At du var hos tannlegen betyr at du har fravær, gyldig eller ikke. Mission failed.

Mission failed? fraværet vil bli slettet fra skolearena, og databasen vil være like tom for fravær som vitnemålet.

Læreren kan sette det som gyldig fravær som mest sannsynlig ikke vil vise på din oversikt eller fraværsprosent(ettersom hvordan ditt fylke har satt opp dette hos IST).

Men slettet fra skolearena/databasen blir det ikke.

Enda et minus er at fylkene følger med på forum som disse etter stikkord som pcmodeller,skolearena,itslearning,fronter etc samt har logget all din nettbruk..

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hvis dette er så viktig, kan du ikke da oppsøke tannlegen og bestikken han/hun til å juge hvis læreren ringer? I tilfelle læreren ber om å få se innkallingen, så viser du bare den forfalskede som du allerede har klar? Da har du gått over lik for å får den nullen av fravær, men lengre oppe i denne tråden sier noe om konsekvensene for sånt.

Å bestikke tannlegen er upraktisk, en alternativ måte er å lyge om at du ikke besto en førerprøve eller trikse med telefon numrene på brevet slik at læreren blir ledet til et annet sted som for eksempel til en kamerats forlatte bondegård hvor telefonen forblir ubesvart.

God idé!

Lenke til kommentar

Ontopic:

For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande

fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast

at fråværet skyldast:

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Der har du nok av måter du kan få fjernet fraværet på. At det er viktigere med null fravær enn det å ikke lyve synes jeg derimot er litt rart. Konsekvensen av lite fravær er ingenting i fremtiden, mens å bli tatt i dette er større.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva har du tenkt til å gjøre mhp null i fravær om du får det Noroviruset som herjer rundt omkring om dagen?

Stiller opp på skolen allikevel, bare med nedsatt produsering så klart. Jeg dukker opp på skolen selv om jeg har forkjølelse eller influensa. Jeg blir nesten aldri syk, men jeg vil prøve å skåne med elver for smitte selvsagt. Jeg er heller ikke den typen som sitter og hoster og harker når jeg er påvirket av slikt i offentlighet.

Ontopic:

For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande

fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast

at fråværet skyldast:

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Der har du nok av måter du kan få fjernet fraværet på. At det er viktigere med null fravær enn det å ikke lyve synes jeg derimot er litt rart. Konsekvensen av lite fravær er ingenting i fremtiden, mens å bli tatt i dette er større.

Jeg vet om denne løsningen men det er ikke så enkelt du, dette må dokumenteres for læreren før hun vil rikke på seg ifølge henne. Før så var denne ordningen på 14 dager men så fikk Kristin Halvorsen det nedsatt til 10 dager. Jeg har aldri benyttet meg av denne ordningen.

Lenke til kommentar

Hva har du tenkt til å gjøre mhp null i fravær om du får det Noroviruset som herjer rundt omkring om dagen?

Stiller opp på skolen allikevel, bare med nedsatt produsering så klart. Jeg dukker opp på skolen selv om jeg har forkjølelse eller influensa. Jeg blir nesten aldri syk, men jeg vil prøve å skåne med elver for smitte selvsagt. Jeg er heller ikke den typen som sitter og hoster og harker når jeg er påvirket av slikt i offentlighet.

Har selv hatt noroviruset nylig, og kan fortelle deg at du neppe vil sitte på skolen å kaste opp og ha en fryktelig diare. Kommer til å få fravær uansett da du må bo på toalettet.

Lenke til kommentar

Stiller opp på skolen allikevel, bare med nedsatt produsering så klart.

Lykke til.... Noroviruset er veldig smittsomt, er vanlig i mange miljøet nå om dagen og har som symptomer kraftig diare og oppkast. Får du Noroviruset har du ikke sjans til å være på hver eneste time og læreren din ville ikke tillate det heller.

Hvorfor har du prinsipp om akkurat dette? Hva med å heller bli best i det som teller: karakterene dine? Fraværet er bare for å dokumentere at folk skulker så mye at de ikke får med seg undervisningen. Noen timer fravær får ikke konsekvenser i det hele tatt. Høyt fravær gjør at du ikke får noe vitnemål, har du lite fravær får du vitnemål om du i tillegg står i alle fagene. Derfor så har du vitnemål kommer ingen til å se på dette tallet.

Lenke til kommentar

Herregud. Jeg er glad for at det ikke er meg. For det første så må du jo tro at folk må være potte tett og dum til fingerspissene, samtidig som at du er potte tett selv.

Jeg vil vel tro at det ligger logger på Tannlege-kontoret om når/om du har tannlege-time eller ikke. Noe som nok avslører deg uannsett.

Tannlegen gjør nok ikke noe galt om lærer spør tannlegen om den og den personen har vært hos tannlegen til den og den datoen og klokkeslettet.

Du tror nok selv at du vinner tenker jeg, men i virkeligheten er du nok ganske så lost.

At du vil ha Null fravær tror jeg henger i en tynn tråd uannsett.

Vet ikke om noen har spurt om det her i tråden før, men hva gjør du egentlig om du blir oppdaga? Hvilken plan har du da?

At du tror SELV at du har laga en identisk tannlege-innkalelse med den du liksom har fått, må være bare bull-shit fra ende til annen.

Da tror jeg nesten at du bør legge ut et bilde av den hvis du er så tøff.

Er det flere enn meg som har litt vanskelig for å tro denne trådstarteren?

Det nettet som du surrer deg inni nå, blir nok veldig vanskelig å komme seg ut av hvis du blir tatt. Noe jeg faktisk håper at du blir hvis du faktisk har tenkt til å gjennomføre dette prosjektet.

Gidder ikke å si lykke til en gang for du fortjener å bli tatt.

Lenke til kommentar

Jaja, husk at det ikke bare er aldersgruppen 14 til 19 år her inne.... Jeg, for eksempel, logget meg akkurat på skolearena for å sjekke om noen, i de klassene jeg har noe med å gjøre, hadde mindre enn 5 timer fravær og var født 16.05.91. (null teff på begge kriterier :whistle: ). Hadde jeg funnet noen skulle en tannlegeinnkallelse som dukker opp de kommende dagene skjekkes og dobbeltsjekkes grundig :ph34r:

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har selv hatt noroviruset nylig, og kan fortelle deg at du neppe vil sitte på skolen å kaste opp og ha en fryktelig diare. Kommer til å få fravær uansett da du må bo på toalettet.

Dette kan sikkert løses ved at du må bo på toalettet, men så er magen tom og du kan ikke "drite" lengre og da føler du deg bare dårlig, så kan vi begrense eller reparere denne skaden men en ny tannlege innkalling eller kanskje en førerprøve hvor du sier at du ikke besto, og der var fraværet bort vekk.

Jeg har nesten null fravær og ligger der jeg skal i nesten alle fag, ligger 1 karakter for lavt i naturfag og biologi, hvor jeg fikk 4, er interessert i å ha 5. Jeg har en sperre på karakter 4 eller 5, klarer ikke bedre enn dette.

Så jeg kan ikke se problemet med hverken min innsats eller tilstedeværelse.

Jeg har tre visjoner for øyeblikket, null fravær på allmenn påbygg, bli sivilingeniør, og starte et konsern. En visjon er ikke en drøm, det er en profeti.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Herregud. Jeg er glad for at det ikke er meg. For det første så må du jo tro at folk må være potte tett og dum til fingerspissene, samtidig som at du er potte tett selv.

Jeg vil vel tro at det ligger logger på Tannlege-kontoret om når/om du har tannlege-time eller ikke. Noe som nok avslører deg uannsett.

Tannlegen gjør nok ikke noe galt om lærer spør tannlegen om den og den personen har vært hos tannlegen til den og den datoen og klokkeslettet.

Du tror nok selv at du vinner tenker jeg, men i virkeligheten er du nok ganske så lost.

At du vil ha Null fravær tror jeg henger i en tynn tråd uannsett.

Vet ikke om noen har spurt om det her i tråden før, men hva gjør du egentlig om du blir oppdaga? Hvilken plan har du da?

At du tror SELV at du har laga en identisk tannlege-innkalelse med den du liksom har fått, må være bare bull-shit fra ende til annen.

Da tror jeg nesten at du bør legge ut et bilde av den hvis du er så tøff.

Er det flere enn meg som har litt vanskelig for å tro denne trådstarteren?

Det nettet som du surrer deg inni nå, blir nok veldig vanskelig å komme seg ut av hvis du blir tatt. Noe jeg faktisk håper at du blir hvis du faktisk har tenkt til å gjennomføre dette prosjektet.

Gidder ikke å si lykke til en gang for du fortjener å bli tatt.

Slik manipulering eller tilsvarende har ingen effekt. Alt du trenger å vite er at jeg har et brev som matcher med fraværsdagen og det er identisk med min fremtidige tannlege innkallelse. Kan du vennligst holde slike utsagn for deg selv ellers så stenger jeg visningen for dine innlegg.

Edit: greit det kommer en sammenlikning av tannlege innkallelsene, men identiteten på meg og tannlege vil selvsagt være sensurert.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

(...)

Nå har jeg skannet inn en fremtidig tannlege innkallelse som er i februar etter skoletid. Jeg har redigert datoen og dagen med samme type skrift som var der fra før av. Jeg har også flyttet på stemplene, fordi jeg fjernet kulepenn skriften fordi denne innkallelsen var en ny innkallelse fordi tannlegen kunne ikke på min opprinnelige time. Så skrev jeg den ut og den ser identisk ut med en ekte tannlege innkallelse.

(...)

Når det gjelder det du spør om: Jeg har sett litt på lovdata uten å finne noen bestemmelse om taushetsplikt for personell i tannhelsetjenesten. Jeg regner imidlertid med at helsepersonellovens taushetsregler her gjelder tilsvarende. Du kan jo lete selv, rettslig sett er dette en lett (men kjedelig) oppgave.

Men ellers vil jeg si dette:

Milde måne, er du seriøs nå?! I så fall er det på tide å stanse opp og tenke etter hva i all verden du driver med.

For her har du etter alt å dømme begått dokumentfalsk for å snike deg unna en time fravær. Se straffelovens kapittel 18.

I stedet for å erkjenne at du har vært en time fraværende, forsøker du altså å skjule dette ved noe som er et langt verre forhold.

Ser du paradokset? Du har som mål å være superflink med å innfri bagatellmessige krav om oppmøte på skolen, men å innfri lovfastsatte krav til riktig handlemåte? Nei, det er ikke så viktig.

Vel, et forslag er jo å bytte ut målsetningen din om 0 i fravær med en målsetning om å følge lovene og ta ansvar for egne handlinger. Om du forsover deg en time, får du være mann nok til å erkjenne dette og få den fraværstimen du skal ha.

Men når man tenker litt etter, blir det jo faktisk verre: Selv begår du regelbrudd uten å nøle spesielt mye, men dersom tannlegen skulle bryte sin taushetsplikt?? Nei, det ville være helt utillatelig... Har du egne regler for deg, og andre regler for alle andre?

Og denne målsetningen din - gudene må vite hvorfor du på liv og død vil ha null fravær. Hvorfor er dette viktig, hva er det du vil bevise? Selv hadde jeg en god del fravær, men gav blaffen i det så lenge karakterene var gode. Det var bare det som hadde betydning. Synes du at du prioriterer riktig?

Og forresten så har du allerede tapt. Du har jo vært fraværende. Du får det bare ikke registrert.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Etter nærmere ettertanke så vil jeg ikke poste tannlege innkallelsene. Det er ikke vanskelig å redigere dem. Dette er ikke en skryte tråd om min redigering, alle hadde klart det.

Jeg poster ikke innkallelsene av flere grunner:

- stoler ikke helt på dere

- sikkerhetsrisiko pga sensitiv informasjon

- og pga denne, dere kan klare å fjerne Paint sensureringen med denne.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...