Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har tannlegen taushetsplikt for pasientene sine?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo

Jeg setter opp en tråd ettersom mitt innlegg i DNFK ikke gav noe avkastning.

I forrige uke forsov jeg meg og kom over 1 time forseint i første time. Jeg fikk 1 time fravær, men ikke 2 fordi jeg var innenfor de 15 minuttene i andre time.

Bortforklaringen er at jeg var på tannlegen og den slukte læreren rått, og hun spurte om tannlege innkallelse og da svarte jeg at den var glemt. Jeg tåler ikke 1 time fravær ettersom jeg har null fravær iløpet av hele skoleåret.

Nå har jeg skannet inn en fremtidig tannlege innkallelse som er i februar etter skoletid. Jeg har redigert datoen og dagen med samme type skrift som var der fra før av. Jeg har også flyttet på stemplene, fordi jeg fjernet kulepenn skriften fordi denne innkallelsen var en ny innkallelse fordi tannlegen kunne ikke på min opprinnelige time. Så skrev jeg den ut og den ser identisk ut med en ekte tannlege innkallelse.

Jeg er som sagt opptatt av høysikkerhet og jeg vil bruke denne falske tannlege innkallelsen på læreren. Men problemet er at læreren kan ringe til tannlegen for å verifisere om timen stemmer. Så jeg lurer på følgende:

Har tannlegen taushetsplikt ovenfor sine pasienter, slik at de vil ikke bekrefte timen til læreren fordi det er privat og konfidensiell informasjon?

Jeg trenger å vite dette slik at jeg kan ta tannlegen i etterkant dersom de brøt en eventuell lov som satte min visjon i krise.

Mvh Tricell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de har taushetsplikt fra du er 16 år.

Du kan evt. bare si at du så feil på den innkallinga du har fremtidig og trodde det var da, men ikke så det før du kom frem til tannlegekontoret, så på den engang til, og kom for sent...

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Det er nok enkelte som vil røpe dette hvis den som ringer er en lærer. Blir du oppdaget vil du nok få en anmerkning, kanskje nedsatt, og er læreren din virkelig gal kan du bli anmeldt for dokumentforfalskning. Dette er lite trolig, og blir du anmeldt er sjansen stor for at saken henlegges.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja, de har nok taushetsplikt, men jeg forstår ikke helt hvorfor du på død og liv skal ha null timer fravær, når det innebærer lyving og forfalsking.

Den ene timen vil jo ikke ha NOENTING å si med tanke på noe som helst.

Saken det er en prinsipp sak, det er en visjon for meg å få null fravær. Det er ingen forskjell mellom 1 time fravær og 5 timer fravær på et helt skoleår, men det er en uendelig stor forskjell på å ikke ha fravær og har fravær.

Jeg vil knuse tannlegen dersom det er taushetsplikt på slik privat informasjon siden de begikk en overtredelse på denne eventuelle loven.

Lenke til kommentar

Saken det er en prinsipp sak, det er en visjon for meg å få null fravær. Det er ingen forskjell mellom 1 time fravær og 5 timer fravær på et helt skoleår, men det er en uendelig stor forskjell på å ikke ha fravær og har fravær.

Jeg vil knuse tannlegen dersom det er taushetsplikt på slik privat informasjon siden de begikk en overtredelse på denne eventuelle loven.

Jahaja, jeg må si meg fullstendig uenig i første avsnittet.

Bortsett fra det, så synes jeg det var vel fortjent hvis du ble tatt for dette, ettersom det var du selv som satte deg i knipa på en ganske drøy måte.

Og det synes jeg uavhengig av om tannlegen brøt taushetsplikt eller ikke.

Men det er vel OT, så du får kose deg med tannlegeknusing.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Er du autist?

Jeg er helt sykdomsfri på alle måter, har ingen allergier eller noe osv.

Jeg må jo stille tannlegen til ansvar for å ha brutt loven, de kunne ha satt min sikkerhet i i fare dersom det hadde vært en lokkemann. Så jo de skal knuses i retten dersom de begår en overtredelse.

Jeg er opptatt av høysikkerhet når det gjelder driften av mitt liv.

Det er faktisk en uendelig stor forskjell på null fravær og 1 time fravær fordi ved null fravær så eksisterer det ingen fravær og du har heller aldri vist tegn til fravær. Ved 1 time fravær så er denne barrièren brutt for alltid og du vil alltid ha det fraværet.

Lenke til kommentar

Jeg finner det fortsatt ganske utrolig at du nekter å stå for at du var uheldig og forsov deg, og i stedet velger å begå lovbrudd for å dekke over det.

Hvordan kunne de satt din sikkerhet i fare ved å fortelle at du ikke befant deg på det tannlegekontoret i en times tid en gang i forrige uke?

Og hvis du er så opptatt av høysikkerhet når det gjelder driften av ditt liv, hvorfor velger du da å risikere å sette deg selv i politiets søkelys ved å bedrive dokumentforfalskning? Dokumentforfalskning på rullebladet ser garantert verre ut enn en times fravær. Med en gang du har fått noe på rullebladet er tross alt denne barrieren brutt for alltid (eller i alle fall en del år).

Høysikkerheten din settes vel også på spill så snart du går inn for å knuse tannlegen, som du så fint sa det?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Drive å snakke om at du skal knuse tannlegen hvis han gjør noe *ulovlig som å gi ut informasjon om når du hadde time, når du selv driver med dokumentforfalskning. Dobbeltmoral lenge leve. En lokkemann som ringer og sjekker når du hadde tannlegetime?

*Tviler på det er ulovlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det fraværet kom pga en menneskelig feil, vekkeklokken ringte 06:00, så skulle den ringe igjen 07:15 men i denne prosessen så trykte jeg feil og klokken sto på 06:00 dagen etter. Dette førte til at jeg ikke sto opp automatisk før 08:25, så kom jeg frem til skolen 09:05, altså 1 time og 10 minutter forseint. Dette skal dysses ned!, jeg driter oppi moral og etikk når det gjelder 1 time fravær men det er en uendelig forskjell på 1 time fravær og null fravær.

Det handler om å sette ting i perspektiv, dersom tannlegen begikk en overtredelse på taushetsplikten så kunne dette ha blitt misbrukt av kriminelle og det kunne ha skadet sikkerheten til pasienten siden sensitiv informasjon ble lekket ut.

Tannlegen skal straffes når de bryter loven uavhengig om jeg bryter loven i samme slengen.

Lenke til kommentar

Dersom det var så sinnsjukt viktig å få null fråvær då kunne du kanskje stått opp litt tidligare.

Det er din eigen feil og sjølv om du ikkje har lyst på fråvær synes eg det er skummelt kva du gjer for å ikkje få ført opp 1 time. Ikkje bra :nei:

Kvifor skal krimminelle vite om du ikkje har tannlegetime?

Endret av jondev20
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dersom det var så sinnsjukt viktig å få null fråvær då kunne du kanskje stått opp litt tidligare.

Det er din eigen feil og sjølv om du ikkje har lyst på fråvær synes eg det er skummelt kva du gjer for å ikkje få ført opp 1 time. Ikkje bra :nei:

Dette handler ikke om å være i god tid for meg, de handler om optimalisering med stramt tidsskjema:

1) Vekkeklokken ringer 06:00

2) Vekkeklokken ringer 06:30

3) Vekkeklokken ringer 07:00

4) Vekkeklokken ringer 07:15

5) Står opp og kler på meg, pusser tennene, vasker trynet, drikker et glass vann.

6) 07:25 går til skolen

7) Fremme klokken 08:00

Med denne løsningen kan jeg ligge meg 01:40 hver dag uten å være trøtt når jeg står opp. Jeg taper heller ingen tid når jeg skal komme meg til skolen. Problemet var at jeg gjorde en feil ved fase 1 noe som ikke utløste fase 2 og da kom jeg forseint. Det første jeg tenkte på når jeg sto opp var hvordan jeg kunne reparere skaden.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva slags straff du tror denne tannlegen kommer til å få, men det er i værste fall en smekk på fingeren. Du derimot kan vente deg en god del tusenlapper, pluss en merknad po rullebladet hvis de finner ut av hva du driver med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Vet ikke hva slags straff du tror denne tannlegen kommer til å få, men det er i værste fall en smekk på fingeren. Du derimot kan vente deg en god del tusenlapper, pluss en merknad po rullebladet hvis de finner ut av hva du driver med.

Feiler jeg så drar jeg alt og alle med ned i dragsuget. Dette er ikke trolling, dere kan få se tannlege innkallelsen for å bevise at den eksisterer.

Lenke til kommentar

Kan folk bare gi faen å leke moralitetspoliti? Har dere ikke noe å bidra med til trådens tema så hold nå kjeft og la være å poste. Dette gjelder ikke bare i denne tråden, men ellers og. Ingen har den vageste interesse i å høre på hva enn du har å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...