Gå til innhold

Min visjon om det perfekte Norge!


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Problemet er at elevene ikke kan leve normale liv. De får ikke råd til noen ting selv og blir skyldig staten masse penger. Hvorfor skal de skylde staten noe som helst? Bør man ikke heller oppmuntre til høy utdanning?

 

Da kan man kanskje ikke etter så lang tid se konkurrenter til de store amerikanske og utenlandske bedriftene. Bare att de er helnorske.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at elevene ikke kan leve normale liv. De får ikke råd til noen ting selv og blir skyldig staten masse penger. Hvorfor skal de skylde staten noe som helst? Bør man ikke heller oppmuntre til høy utdanning?

 

Wast? Elevene kan ikke leve normale liv? Hvorfor ikke?

 

Og studenter/elever som trenger studielån/stipend har i utgangspunktet ikke råd til å utdanne seg. Staten gjør dem allerede en bjørnetjeneste ved å la dem få sjansen på dette. Og enkelte utdanninger er såpass kostbare at staten ikke har råd til å la alle og enhver få dem gratis, spess med tanke på at det er en viss fare for at noen ikke fullfører studiene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Men hele systemet er jo 100+ år gammelt. Hvorfor ikke satse på effektivitet.?

 

Masse penger forsvinner i byråkrati og urgammel infrastruktur.

 

Staten kan håve inn mye penger på effektivitet.

 

Noen studium er dyre sier du men de kan også gjøres i utlandet. - Uansett er vel ikke befolkningen i Norge så stor at alle velger samme studium.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Lønne mennesker som vil ta høyere utdanning som om de var statsansatte inntll utdanningen blir ferdig.

 

 

Vi (skattebetalerne) skal altså betale to ganger for høyere utdannelse? Hvor skal disse pengene komme fra og hva legger du i lønn som om de var statsansatte (det er et godt spenn i hva en statsansatt tjener).

Mener egentlig støtte til utdanning. Gjøre høyere utdanning gratis. feks kan man jo bruke oljepenger til det for var det ikke slik at oljen skal hjelpe de neste generasjonene? :)

 

Men jo mer avanserte bedrifter som blir ett resultat av dette jo mer skattekroner ruller vel også inn.

 

Høyere utdanning ER gratis. Du tenker på å betale for studentenes livsopphold. Det er det lån og stipend er til. Så får de/vi dekke fyll og utskeielser med en jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Gjeld er ikke bra for sammfunnet. Dessuten har vel de fleste elvene allerede jobb. Likevel sitter de ikke igjen med noe.

 

Kjenner en kis som må ete nudler. Leiligheten har bare mulighet for strømm som oppvarming.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Men hele systemet er jo 100+ år gammelt. Hvorfor ikke satse på effektivitet.?

 

Masse penger forsvinner i byråkrati og urgammel infrastruktur.

 

Staten kan håve inn mye penger på effektivitet.

 

Noen studium er dyre sier du men de kan også gjøres i utlandet. - Uansett er vel ikke befolkningen i Norge så stor at alle velger samme studium.

 

Har du i det hele tatt noen tall/statistikk på hvor mye som forsvinner i byråkrati?

 

Jeg er enig med deg at dagens samfunn er rimelig inneffektivt med byråkrati og gammel arbeiderpolitikk fra 60-tallet, men noen av punktene dine er rimelig absurde. Du kan ikke bare forandre drastisk på et punkt det vil skape ubalanse for resten av pengene, alt skal jo gå rundt.

 

Og FYI: oljen varer langt fra evig! Jeg tipper at innen 2030 må norge ha funnet noe annet å sysle med.

 

Gjeld er ikke bra for sammfunnet. Dessuten har vel de fleste elvene allerede jobb. Likevel sitter de ikke igjen med noe.

 

Sult, fattigdom, krig og kriminalitet er heller ikke bra for samfunnet! Men det er et faktum at de er der! Snakker du kun om studielån når du snakker om gjeld eller mener du andre ting? I såfall, hva slags?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Poenget er jo at oljen man bruker, skal få folket vekk ifra behovet med å bruke oljen. Jo mer skatteinntekter jo mindre olje trenger mann å bruke.

 

Edit:Olje på effektivitet og arbeidssyssel som ender opp med arbeidsplasser feks i høyere private sektorer kan jo gi skyhøye inntekter.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Tenk bare på inntektene fra selskaper som ligner EA, Google, Intel, Volvo, osv ville brakt i skatteinntekter.

Overtaglese av utenlandske bedrifter kan spille en stor rolle det også.

 

I en Føderasjon som ikke er avhengig av olje er handel veldig viktig.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Tenk bare på inntektene fra selskaper som ligner EA, Google, Intel, Volvo, osv ville brakt i skatteinntekter.

 

Overtaglese av utenlandske bedrifter kan spille en stor rolle det også.

 

Hvem har sagt at utenlandske bedrifter er villige å bytte til norsk styre?

 

Og selskapene du nevner er forresten IKKE norske (tror jeg) og Norge har heller ingen garanti for at noen vil komme opp med et såpass stort selskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Penger snakker. Det er nok av ubrukte ideer. Superselskapet Boeing solgte seg til kinesere. Bare sånn.

 

Blar man opp en sum her i verden. Spesielt i kapitalistiske land så selger de med en gang. Feks Norge eier nå 25% av Regent Street i London. Enda det er britisk kulturarv. Men det betyr inntekter til den norske stat :)

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Man kan ikke fordele penger basert på innbyggertall. Pga Finnmarks spredte bebyggelse måtte de fått mer penger enn Aust-Agder, selv om innbyggertallet er langt mindre.

 

Finnmarks befolkning vil derfor ha behov for mer penger siden de er mindre "sentralisert".

Så jeg ser på denne protesten som svada.

 

Dog, jeg sier meg edig med aluxez, Osloklumpen vil fortsatt være et problem for landet.

 

Tenk på utbygging av sykehus for eksempel. Aust-Agder er et lite fylke, og trenger bare ett sykehus. Dette må selvsagt bli ganske stort.

 

I Finnmark må de ha mange små, fordi det vil bli for langt å dra hvis man trenger umiddelbar hjelp. Å bygge 3-5 små sykehus, drive dem og lønne ansatte koster mye mer enn å gjøre det samme med ett stort sykehus.

 

Ingenting forhinder forsøk på sentralisering.

Saken med finnmark er at de i forskjell fra f.eks Trønderne har moral på at de er spredt. Kanskje de burde sette penger i å forske frem alternative transportmidler?

Det er en veldig annerledes situsion en resten av landet.

Lenke til kommentar

Grunnen til å verne tropisk regnskog er det biologiske mangfoldet. Dyre-og plantelivet i den boreale regnskogen er omtrent identisk med den normale skauen utenfor huset ditt.

Så hvorfor driver staten og verner den da?

 

Ellers så finnes det også temperert regnskog i Norge.

Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar

Man kan ikke fordele penger basert på innbyggertall. Pga Finnmarks spredte bebyggelse måtte de fått mer penger enn Aust-Agder, selv om innbyggertallet er langt mindre.

 

Finnmarks befolkning vil derfor ha behov for mer penger siden de er mindre "sentralisert".

Så jeg ser på denne protesten som svada.

 

Dog, jeg sier meg edig med aluxez, Osloklumpen vil fortsatt være et problem for landet.

 

Tenk på utbygging av sykehus for eksempel. Aust-Agder er et lite fylke, og trenger bare ett sykehus. Dette må selvsagt bli ganske stort.

 

I Finnmark må de ha mange små, fordi det vil bli for langt å dra hvis man trenger umiddelbar hjelp. Å bygge 3-5 små sykehus, drive dem og lønne ansatte koster mye mer enn å gjøre det samme med ett stort sykehus.

 

Ingenting forhinder forsøk på sentralisering.

Saken med finnmark er at de i forskjell fra f.eks Trønderne har moral på at de er spredt. Kanskje de burde sette penger i å forske frem alternative transportmidler?

Det er en veldig annerledes situsion en resten av landet.

 

Det er noe som heter respekt for urbefolkning, og bevare norsk tradisjon. Koster det litt, ja da koster det litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ingen styresett er perfekte men om man vil gi folket mer makt på den gode måten bør man etterhvert bli en Sosialistisk Demokratisk Føderasjon. Da kunne man diskutert større politikk i timesvis ganske lokalt. :p

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Man kan ikke fordele penger basert på innbyggertall. Pga Finnmarks spredte bebyggelse måtte de fått mer penger enn Aust-Agder, selv om innbyggertallet er langt mindre.

 

Finnmarks befolkning vil derfor ha behov for mer penger siden de er mindre "sentralisert".

Så jeg ser på denne protesten som svada.

 

Dog, jeg sier meg edig med aluxez, Osloklumpen vil fortsatt være et problem for landet.

 

Tenk på utbygging av sykehus for eksempel. Aust-Agder er et lite fylke, og trenger bare ett sykehus. Dette må selvsagt bli ganske stort.

 

I Finnmark må de ha mange små, fordi det vil bli for langt å dra hvis man trenger umiddelbar hjelp. Å bygge 3-5 små sykehus, drive dem og lønne ansatte koster mye mer enn å gjøre det samme med ett stort sykehus.

 

Ingenting forhinder forsøk på sentralisering.

Saken med finnmark er at de i forskjell fra f.eks Trønderne har moral på at de er spredt. Kanskje de burde sette penger i å forske frem alternative transportmidler?

Det er en veldig annerledes situsion en resten av landet.

 

Det er noe som heter respekt for urbefolkning, og bevare norsk tradisjon. Koster det litt, ja da koster det litt.

 

Prater ikke om samene, men om nordlendingene. Samene? Har ikke peiling.

Lenke til kommentar

Mener egentlig støtte til utdanning. Gjøre høyere utdanning gratis. feks kan man jo bruke oljepenger til det for var det ikke slik at oljen skal hjelpe de neste generasjonene? :)

 

Men jo mer avanserte bedrifter som blir ett resultat av dette jo mer skattekroner ruller vel også inn.

Du kan ikke bare bruke masse mer oljepenger. Det vil bare føre til inflasjon og ikke til en høyere BNP. Det er begrenset hvor mye nordmenn kan produserer og det øker ikke fordi man bruker mer oljepenger.

 

Og å få betalt for høyere utdanning vil være katastrofalt. Det vil føre til en massiv økning i anstall studenter, men ofte på ikke nyttige studier som har noen jobbmuligheter. Når de ikke får jobb så bestemmer de seg for å studere noe annet og det vil koste samfunnet mye penger. Ikke bare vil det bli flere studenter, men de vil studere lenger og de må få betalt for å studere. I tilegg vil det bli alt for mange studenter iforholdtil jobbene, sånn at det blir veldig vanskelig å få seg en jobb etter studiene, ihvertfall hvis du studerer sosiale fag. Forslaget ditt har utrolig mange negative konsekvenser, men nesten ingen positive.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Prater ikke om samene, men om nordlendingene. Samene? Har ikke peiling.

 

De færreste nordlendinger bor i Finnmark. De fleste bor i Troms og Nordland.

 

Sist gang jeg sjekket propagandamaskinen er "alt nord for trønderlag forblåst og øde". Hvor godt det stemmer med virkeligheten er en litt annen sak, men jeg tror kjernepoenget stemmer av de jeg har pratet med. De skulte litt på oss som kranglet om kommunesammenslåing som en storsak, mens de var vandt til å kjøre en hel evighet for å kunne komme til kommunesenteret. Godt mulig jeg trekker alt over en kam av min mangel på informasjon, men hovedpoenget ligger fortsatt godt ann.

Dog, mye ikkesamer i Finnmark også.

Lenke til kommentar

Prater ikke om samene, men om nordlendingene. Samene? Har ikke peiling.

 

De færreste nordlendinger bor i Finnmark. De fleste bor i Troms og Nordland.

 

Sist gang jeg sjekket propagandamaskinen er "alt nord for trønderlag forblåst og øde". Hvor godt det stemmer med virkeligheten er en litt annen sak, men jeg tror kjernepoenget stemmer av de jeg har pratet med. De skulte litt på oss som kranglet om kommunesammenslåing som en storsak, mens de var vandt til å kjøre en hel evighet for å kunne komme til kommunesenteret. Godt mulig jeg trekker alt over en kam av min mangel på informasjon, men hovedpoenget ligger fortsatt godt ann.

Dog, mye ikkesamer i Finnmark også.

 

Ja, det er klart. Bor du i Aust-Agder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...