Gå til innhold

Hovedkort til filserver (FreeBSD) med støtte for ECC minne?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette sammen en liten filserver som skal kjøre FreeBSD, og derfor skal det aller helst være mini-itx (eventuelt micro-atx om mini-itx ikke går, i verste fall må det bli vanlig ATX om det ikke finnes mindre alternativer).

Det som er viktig er at det er full støtte for FreeBSD, eller så kommer man jo ikke veldig langt, så kompatibiliteten og stabiliteten burde våre på plass, helst rett ut av boksen så man slipper unødvendig hodebry og knoting i etterkant.

Og siden jeg skal kjøre ZFS filsystem så er det også anbefalt med minnebrikker som støtter ECC, ergo burde jeg ha et hovedkort som støtter ECC for å være på den aller sikreste siden for at ting skal holde seg stabilt og at ingenting blir korrupt.

Men det er ikke akkurat lett å finne et slikt hovedkort, et lite hovedkort som støtter ECC minne som samtidig har full støtte for FreeBSD.

Men det stopper jo ikke der, det må være et PCI-Express spor til et LSI MegaRaid 9260-8i SAS RAID kontroller også må jo ikke ytelsen være helt avleggs, det må klare å dra kontrolleren med 8x Western Digital RE4 2TB disker i ZFS speiling og fremdeles klare å pushe 70 megabyte / sekund + over nettverket for å klare PS3MediaServer transcoding on the lifte som krever alt fra 40 - 80.

Noen som forslag til hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har et annet forslag, kjøp hele denne boksen: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=610219

vet ikke om den støtter freeBSD, men den bruker i hvertfall ECC minne, og så har den pci-e spor.

Kanskje du bare kan spore hvilket hovedkort som står i den, og få kjøpt den et annet sted. Er vel mini-itx.

her er bilde av hovedkortet i den boksen: HP ProLiant N36L mainboard

han her i første post har testet freebsd på boksen: http://hardforum.com/showthread.php?t=1555868

Endret av jale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...