k1ngkong Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hei godtfolk! Jeg vurderer å studere i Oslo etter sommeren, men har noen spørsmål: - Hvordan er studentmiljøet? Lett å bli kjent med nye folk? Jeg kjenner ingen i Oslo, så er avhengig av å bli kjent med nye folk. <- Dette spørsmålet er det viktigste - Lett å finne studentbolig? - Lett å komme seg til HiO? Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Lett å bli kjent med nye folk kommer nok litt an på deg selv, men så fremt du ikke sliter veldig med å ta kontakt med folk så skal det nok gå veldig greit. Når det er sagt så er det vel muligens lettere å få flere venner i mindre studentbyer der studentene utgjør en større gruppe av mangfoldet. Jeg ville ikke bekymret meg for det, det er iallfall på min linje på HiO (Idrett, friluftsliv og helse) veldig hyggelig og jeg har overhodet ikke hatt noen problemer med å få venner. Det er mange som er nye i byen og er ute etter venner. Et godt tips er likevel å være med på fadderuka. Søk etter studentbolig tidlig. HiO ligger veldig sentralt og det er lett å komme seg dit. Kollektivnettet i Oslo fungerer veldig godt med T-baner hvert 7. - 15. minutt og trikker som går ofte (og helt frem). Hvis du bor sentralt i byen vil det nok heller ikke være noe problem å gå dit. Det tar meg kanskje ti minutter fra Jernbanetorget/Oslo City/Sentralbanestasjonen og fem minutter fra nationaltheatret (t-bane). Lenke til kommentar
k1ngkong Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Okok, takk for svar! Lenke til kommentar
k1ngkong Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 BUMP! Jeg synes ett svar i tråden er litt lite. Noen andre som har erfaringen angående studentmiljøet? Flytter til en by jeg ikke kjenner en sjel! Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) - Generelt er det alltid veldig lurt å bli med på fadderuka, alle er nye og vil bli kjent med andre mennesker, mange av de som ikke har venner i området selv. Fadderuka er et must faktisk, kjenner folk som i begynnelsen hang etter i skolegang fordi de ikke var med på fadderuka og dermed heller ikke hadde noen å arbeide sammen med. - Nå har ikke jeg first hand experience med studentmiljøer i andre byer enn i Oslo, men jeg synes miljøet er godt. Er mange studentkroer du kan henge på, måtte det være en av HiO sine, på UiO, BI, etc. Pluss du har alle andre slags utesteder selvfølgelig. Ølen er dyrere i Oslo enn andre steder tho. Søk studentbolig tidlig som sagt! Hadde jeg vært deg, ville jeg gjort det i dag faktisk. Det er lang venteliste, de jeg kjenner som har studentbolig søkte i februar-mars før de begynte på skole på høsten. Regner med det ikke er forpliktende å søke, du kan vel bare si nei om du får hybel og ikke skal studere i Oslo. - HiO ligger veldig sentralt, 5 minutters rusletur fra Nationaltheateret (T-bane og tog) og buss- og trikkestopp rett utenfor inngangen. Endret 15. mars 2011 av ehs5 Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei godtfolk! Jeg vurderer å studere i Oslo etter sommeren, men har noen spørsmål: - Hvordan er studentmiljøet? Lett å bli kjent med nye folk? Jeg kjenner ingen i Oslo, så er avhengig av å bli kjent med nye folk. <- Dette spørsmålet er det viktigste - Lett å finne studentbolig? - Lett å komme seg til HiO? Kjenner ikke til studiemiljøet ved HiO personlig, men kjenner mange som går der, og mitt inntrykk er at miljøet er godt. Du forholder deg stort sett til de samme menneskene, og i mindre grupper/klasser, så det åpner jo enklere for bekjentskaper enn hva det gjør ved f.eks. UiO. Noen er mer interessert enn andre i å bli kjent med nye mennesker, mange har jo vokst opp i Oslo og omegn, og har kanskje ikke det samme behovet for å stifte nye bekjentskap - men det fins jo mange av de som ønsker det, både folk fra byen og folk utenbysfra - er jo mange studenter å velge i, så hvis du ønsker å bli kjent med folk, er det nok ikke vanskelig. Er jo muligheter for å melde seg inn i forskjellige verv og jobbe som frivillig for studentorganisasjoner m.m. - det blir som du gjør det til. Vet ikke hvor lett det er å få tak i studentbolig, men hvis du kommer utenbysfra (altså ikke Oslo eller Akershus), blir du prioritert - de prioriteter også førsteårsstudenter. Det lønner seg å søke studentbolig så tidlig som mulig, helst i går, og gjerne være åpen for å leie fra juni/juli (de vil jo gjerne få inn penger, og jo tidligere du kan leie, jo bedre). Hvor lett det er å komme seg til HiO, avhenger av hvor i byen du bosetter deg. Men skolen ligger sentralt (Bislett), så det er jo ikke en utkantskole. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå