Gå til innhold

Snylter jeg av NAV?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært arbeidsledig siden 22. desember, og får dagpenger... men jeg har planlagt å reise utenlands i 2-3 måneder i begynnelsen av februar. Lurer da på om jeg fortsatt kan få dagpenger fram til dagen jeg reiser, eller får jeg ikke lov til det siden det er en planlagt reise og de vet at jeg ikke har tenkt å få meg jobb før det..?

Er det sånn at man kan melde seg av som dagpengemottaker/arbeidsledig hos NAV sånn plutselig hvis jeg tar ferie f. eks?

Jeg er litt redd for å ringe NAV og spørre om dette, hvis de finner ut at jeg ikke hadde tenkt å få meg jobb før jeg reiser...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du mot formodning skulle få et jobbtilbud før du drar avgårde takker du bare nei til det. Da mister du dagpengene, men det hadde du jo tenkt å gjøre uansett. Nav kommer ikke til å straffe deg i etterkant om de skulle få mistanke om at du ikke hadde planer om å ta arbeid likevel. Du kan jo heller ikke vite helt sikkert: plutselig får du et jobbtilbud som er så fristende at du dropper hele reisen.

Det moralske er en annen ting, men du er ikke i fare for noe annet enn å miste dagpengene litt tidligere.

Lenke til kommentar

Eg er desverre ikkje sikker på korleis dette blir praktisert, men eit av krava for å motta dagpenger er at du er ein reell arbeidssøker.

Eg rekner med at det betyr at du ikkje vil motta dagpenger når du ikkje aktivt gjer ein innsats for å skaffe deg jobb.

Men prinisppielt sett så skal det vel ikkje være noke i veien for at du jobber med å sende jobbsøknader heilt fram til den dagen du reiser. Dersom du får positivt svar så vil det ikkje være aktuellt med jobbintervju med ein gong likevell.

Men når du er på ferie så skal du ikkje motta dagpenger, dette må du melde frå om til NAV. Dersom du ikkje melder frå om dette og feilaktig mottar støtte du ikkje har rett på så vil vel dette til anmeldelse for misbruk av dagpenger.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å prøve å fortsatt få dagpenger av NAV når jeg er i utlandet (selv om jeg vet om en som fikk det i flere måneder mens han var på ferie i utlandet :p), det vet jeg at jeg ikke får og det er ulovlig. Jeg er registrert som arbeidssøker og må møte opp til intervjuer og sånn hvis jeg får tilbud om det, men det har jeg ikke fått enda.

Så jeg tenkte bare at jeg sier ifra til NAV et par dager før jeg reiser at jeg har funnet noe annet jeg skal gjøre, de kan ikke vite hvor lenge jeg har planlagt det :)

Lenke til kommentar

Det der med "reell arbeidssøker" er hvordan det ideelt sett skal være, men i praksis sjekker ikke Nav om man faktisk søker på jobber. Det som kan skje (i ekstreme tilfeller) er at Nav finner en jobb til deg og ber deg ta den (eller prøve å få den). Da mister man dagpenger hvis man takker nei.

Systemet er i likhet med mye annet her i landet laget for å fungere opp mot verden slik man mener den burde være, ikke slik den er. Folk er stort sett ikke villige til å ta akkurat hva det skulle være av jobber hvor som helst i landet, og spør du meg er det heller ikke rimelig å kreve det av dem. I praksis skjer det heller ikke, men på papiret har vi et system som i ytterste konsekvens kan tvinge folk til å flytte fra hele sitt liv for å bli spytørker på skipperstuen i nedre Gokk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det der med "reell arbeidssøker" er hvordan det ideelt sett skal være, men i praksis sjekker ikke Nav om man faktisk søker på jobber. Det som kan skje (i ekstreme tilfeller) er at Nav finner en jobb til deg og ber deg ta den (eller prøve å få den). Da mister man dagpenger hvis man takker nei.

Systemet er i likhet med mye annet her i landet laget for å fungere opp mot verden slik man mener den burde være, ikke slik den er. Folk er stort sett ikke villige til å ta akkurat hva det skulle være av jobber hvor som helst i landet, og spør du meg er det heller ikke rimelig å kreve det av dem. I praksis skjer det heller ikke, men på papiret har vi et system som i ytterste konsekvens kan tvinge folk til å flytte fra hele sitt liv for å bli spytørker på skipperstuen i nedre Gokk.

Ja, det var så vidt jeg gadd å takke ja til å være reel arbeidssøker og ta hvilken som helst jobb hvor some helst i landet, det synes jeg er for mye å kreve. Skjønner nå at det ikke skjer så mye i praksis, men de gjør det vel for å luke ut de som ikke kommer til å prøve å finne seg jobb på veldig lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...