gummitarzan Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hei, Trenger litt hjelp for å identifisere en CPU socket. Skulle hatt en ny cpuvifte, da den som står nå har 1.5 fot i graven Maskinen styrer et kritisk bedriftssystem, og hovedkortet no-name, så jeg får ikke noe hint derfra. Jeg synes det ligner på den gamle socketA til AMD, men det er mulig andre også tok i bruk den type festeanordning. Legger ved noen bilder, og håper dere har noen innspill. Bildene er tatt med mobilkamera, så kvaliteten er middelmådig, men det duger forhåpentligvis. //GummiTarzan Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Det står sikkert navnet på hovedkortet et eller annet sted, ofte i uthevet hvit skrift. Et kjapt google-søk på det burde gi et klart svar om hva slags socket du har med å gjøre Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Det står sikkert navnet på hovedkortet et eller annet sted, ofte i uthevet hvit skrift. Et kjapt google-søk på det burde gi et klart svar om hva slags socket du har med å gjøre Hei, Som jeg skrev tidligere, er det ingen navn eller nummer på hovedkortet. Da det er en maskin som står i et kontrollsystem, har visse leverandører en tendens til å kjøpe vanlige hovedkort, betale leverandøren et liten sum får å få de tilsendt merkefritt, og deretter selge dem igjen med skyhøy fortjeneste. Et nytt hovedkort til denne maskinen koster 1800,- euro, hadde sikkert fått det fra en restlager hos komplett til 180,- NOK hvis de var å oppdrive. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Isj da. Det overså jeg. Sett at maskina fortsatt kan kjøres opp og greier så kan du jo laste ned freewareversjonen av SIW her og kanskje du får noen hint der til hva du har med å gjøre Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Socket A hadde jo disse festene rundt socketene. Klarer du identifisere de.. så er du kanskje ett skritt nærmere. http://www.cpu-world.com/Sockets/Socket%20462%20%28Socket%20A%29.html Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Isj da. Det overså jeg. Sett at maskina fortsatt kan kjøres opp og greier så kan du jo laste ned freewareversjonen av SIW her og kanskje du får noen hint der til hva du har med å gjøre SIW hadde vært et bra tips, men OS er HP-UNIX, så det går desverre ikke. Systemet er også så kritisk at det er uaktuelt å ta det ned før absolutt nødvendig. Minnes også å huske at det var litt tricky å montere vifta igjen på socketA. Var det ikke på den generasjonen folk ødela cpu-kjernen ved viftemontering? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Har du mulighet til å ta av kjøleren og lese av merkingen på CPU-en? Ellers kan du alltids telle pinner på CPU. Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Socket A hadde jo disse festene rundt socketene. Klarer du identifisere de.. så er du kanskje ett skritt nærmere. http://www.cpu-world.com/Sockets/Socket%20462%20%28Socket%20A%29.html Ut av festene rundt socket vil jeg si det er socketA, forutsatt at noen andre generasjoner ikke brukte samme festeanordning. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 (endret) Er nok ett Socket A eller Socket Alpha ja... Festordningen og armen er konsistent, samme med kjøler designet. Plenty med utvalg, men du MÅ handle brukt dessverre da disse gikk ut av produksjon for lenge lenge siden og ut av lagrene enda lengere siden. Eneste som var produsert nytt var noen lav powerede CPUer til AMD, men disse forsvant også rundt 2006-07 tror jeg det var så fortsatt er det brukt som gjelder. Største kilden er også i utlandet. En tredje måte å identifisere HKet på og sokkel med sikkerhet er å sjekke om det er noen sørbro som står uten kjøler. Før nForce 2 alderen var det vanlig å skippe kjøling på sørbrua, og da kan du med navnet identifisere brikkesettet og ergo sokkelen. Endret 14. januar 2011 av 007CD Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Ser da ut til å vere ei 80mm vifte? Om det stemmer så kan du berre byte den. Om maskina køyrer så må det vere mogeleg å finne ut kva prosessor som står i den? Eg må sei meg einig med dei andre at det ser ut som ein "Socket A". Komplett.no har ein som passar om det stemmer. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319463 Endret 15. januar 2011 av Gazer75 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Har ikke Socket370 og 478 også slik festeanordning? Edit: Det står jo skrevet på hovedkortet (på bildet) "Socket 462". Altså socketA. Endret 16. januar 2011 av sedsberg Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Socket 370 hadde berre to "festeøyrer" på kvar side. Socket 478 hadde ingen då det vart brukt ein plast sak som var festa via fire hol. Du har rett i at det står Socket 462 på bilde 3 Var ikkje lett å sjå då bildet var litt uklart. Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Du har rett i at det står Socket 462 på bilde 3 Var ikkje lett å sjå då bildet var litt uklart. Jeg klarer ikke se noe på bildet, men stoler på ungdommen Tusen takk for hjelpen folkens! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 De mener bildet nr 3 naturligvis, den hvite firkanten som går rundt skruhullene der, øverste delen av den firkanten kan du delvis lese at det står "Socket 462" litt dårlig oppløsning men... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå