Gå til innhold

Macbook Pro for 4500 kr, bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Burde jeg kjøpe en brukt Macbook Pro 15" for 4500 kr eller en helt ny Macbook for 6500 kr? Vil selvfølgelig ha mest for penga, og kommer til å bruke maskinen for videoredigering.

Spesifikasjonene for den brukte Macbook Pro:

2.33 GHz Intel Core 2 Duo

2GB 667 MHz DDR2 SDRAM

ATY,RadeonX1600

VRAM: 256 MB

Selgeren kjøpte den selv i 2006

På forhånd takker jeg for svar

Endret av theclicker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg skulle kjøpt en to år gammel pc, ville jeg hatt større avslag enn 2000 kr.

Er ikke den nye også litt kraftigere?

Den gamle er fra 2006 og det er en Macbook Pro, mens den andre heter kun Macbook (ikke pro). Så det er to forskjellige maskiner. Vil tippe denne kostet mer enn 10 lapper i sin tid. Er usikker om den nye Macbook er kraftigere enn den gamle Pro... burde vel være det.

Lenke til kommentar

Apple-maskiner holder seg generelt svært bra i pris, men 4500 var kanskje i overkant friskt. Nypris var definitivt over 10k, tipper rundt 15k. Med 25% årlig verdireduksjon over 4 år ender prisen i retning av den du ser på (15*0.75^4), om det er fair kan sikkert diskuteres. Hvis batteriet er like gammelt som maskinen ville jeg antageligvis holdt meg unna.

Uansett hvilken maskin du går for tror jeg du vil synes det er verdt å oppgradere til 4GB minne når du skal drive med videoredigering.

Lenke til kommentar

Apple-maskiner holder seg generelt svært bra i pris, men 4500 var kanskje i overkant friskt. Nypris var definitivt over 10k, tipper rundt 15k. Med 25% årlig verdireduksjon over 4 år ender prisen i retning av den du ser på (15*0.75^4), om det er fair kan sikkert diskuteres. Hvis batteriet er like gammelt som maskinen ville jeg antageligvis holdt meg unna.

Uansett hvilken maskin du går for tror jeg du vil synes det er verdt å oppgradere til 4GB minne når du skal drive med videoredigering.

Takk for et utfyllende svar. Batteriet er nytt, så jeg tror jeg går for den brukte. Dette blir den første macen jeg kjøper, så vil ikke gå for den dyreste og beste enda. Kjøper den for å finne ut om jeg er en mac eller windows person, så oppgraderer jeg senere.

Lenke til kommentar

Hvis du går for den brukte bør du i alle fall spandere på deg en oppgradering til Snow Leopard (siste versjon av operativsystemet) om en eldre versjon er installert. Koster ca. 250 kroner.

Ny MacBook til 6500 høres mildt sagt forlokkende ut, denne er neppe noe særlig tregere enn den gamle MBPen, men ekstra skjermstørrelse er verdt en del til videoformål.

Lenke til kommentar

Følelsen av å eie en ny vare er som oftest ikke den samme om man hadde skaffet en helt ny.

Om jeg følte behov for å teste ut OSX hadde jeg gått for den nye macen, oppgitt av deg til 6.500,- for så evt. å selge denne dersom du er en windows person.

Eller i stedet for å selge, legg inn windows i bootcamp. Da har du hvertfall osx med deg videre når du føler suget for å bruke det.

Jeg hadde ikke gått for den brukte til den prisen. Hadde også takket nei om jeg ble tilbudt 3.000,- for den. Eller i det hele tatt betale for en brukt maskin fra '06.

Min mening, avgjørelsen er din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...